100 de probleme si exercitii de LIMBA ROMANA pentru clasele V-VI

9786067100068

“Cand scriem niciun si cand nici un? Cum evitam confuzia aceeasi – aceiasi? Cand folosim din cauza si cand datorita? Spunem maxim sau maximum? Are un singur i sau doi?”

Autor: Adina Dragomirescu
Editura: Art Educational
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 176
Limba: Romana
Format: 24X17 cm
Vârstă: 13 ani, 11 ani, 12 ani
Momentan Indisponibil
20.00 lei

Descriere




100 de probleme si exercitii de limba romana nu este doar o alta culegere de gramatica. In titlu, cuvantul problema nu are sensul din matematica, ci se refera la acele aspecte ale studiului limbii romane care creeaza, in general, dificultati. Acestea sunt de doua feluri: fie probleme de folosire corecta a limbii romane, fie probleme de analiza si de interpretare a unor constructii. Ambele tipuri de dificultati sunt vizate in acest caiet de exercitii.
Lucrarea este realizata in conformitate cu programa scolara pentru clasele V - VI si atinge aproape toate aspectele legate de limba romana prevazute in programa la sectiunea Elemente de constructie a comunicarii. In unele puncte, chiar depaseste programa. Nu este insa vorba de o anticipare a cunostintelor si a competentelor care urmeaza sa fie dobandite in urmatorii ani de studiu, ci mai ales de o extindere a preocuparilor de lingvistica in afara celor studiate la scoala, extindere menita sa trezeasca interesul pentru disciplina lingvistica, dincolo de studiul institutional al limbii romane. Acele exercitii (sau subpuncte ale unor exercitii) care au un grad mai mare de dificultate, pentru elevii de nota zece, au fost marcate cu semnul [10]. Celelalte exercitii se adreseaza tuturor elevilor din clasele a V-a i a VI-a interesati de scoala, in general, si de limba romana, in special.
In ceea ce priveste structura, lucrarea cuprinde trei parti, inegale ca pondere: I. Punctuatie, grafie,fonetica, II. Gramatica. Relatia cu lexicul, III. Limbi necunoscute. Sectiunea de gramatica este organizata in functie de partile de vorbire/clasele lexico-gramaticale (verb, substantiv, pronume, adjectiv, numeral, adverb, prepozitie, conjunctie). Dupa cum se poate observa, nu exista o sectiune aparte destinata lexicului, ci unele probleme de lexic (sinonimie, antonimie, formare a cuvintelor) specifice fiecarei clase de cuvinte sunt incluse in sectiunea de gramatica. Ultima parte, redusa ca intindere , consta in cateva exercitii care urmeaza modelul celor date la Olimpiada de Lingvistica pentru gimnaziu, a carei prima editie a avut loc in 2013; exercitiile au un grad de dificultate mediu, prin raportare la nivelul olimpiadei, si nu se adreseaza exclusiv elevilor care participa la acest concurs, ci tuturor celor care vor sa-si foloseasca inteligenta pentru a rezolva ,,probleme" de lingvistica (de aceasta data, problema, are acel sens din matematica). Rolul acestei sectiuni este dublu: pe de o parte, de a familiariza elevii cu limbi necunoscute si, pe de alta parte, de a-i convinge ca studiul limbii romane, uneori dificil si cu termeni tehnici, poate servi ca model de analiza pentru alte limbi; avand cunostinte lingvistice de baza dobandite prin studiul limbii romane, oricine poate intelege elemente din structura unor limbi total necunoscute. Scopul studierii limbii romane nu este doar acela de a vorbi si de a scrie corect in romana, ci si de a fixa o terminologie lingvistica minimala, pe care sa o folosim pe tot parcursul vietii, fie cand utilizam propria limba, fie cand invatam alte limbi.
Structura exercitiilor nu este identica. Unele contin o parte explicativa mai complexa, referitoare la o clasa intreaga de cuvinte, altele contin explicatii succinte, legate de o anumita problema, iar altele nu contin deloc explicatii, ci numai activitati practice sub forma de jocuri sau care urmaresc fixarea unor aspecte explicate anterior. In unele situatii, solutiile si generalizarile intuitive nu au fost explicate de la inceput, ci au fost cerute elevilor, in virtutea faptului ca metoda deductiva este mai eficienta in invatare si merita folosita ori de cate ori este posibil. Toate exercitiile (cu exceptia a doua sarcini de creativitate) sunt rezolvate, pentru a le oferi elevilor, profesorilor si parintilor posibilitatea de a verifica la orice pas raspunsurile.
Unele exercitii se bazeaza pe exemple construite, iar pentru altele am folosit texte din opere cunoscute, adecvate varstei, publicate la Editura Arthur Unii elevi vor descoperi fragmente cunoscute din operele preferate, iar altora, speram, li se va trezi interesul pentru lectura acestor carti. Nu in ultimul rand, in unele situatii le-am sugerat elevilor sa foloseasca dictionarele pentru rezolvarea unor exercitii, pentru a se obisnui sa lucreze cu acestea: DEX-ul, pentru probleme legate de sensurile cuvintelor si DOOM-ul, pentru probleme legate de forma acestora. De altfel, caietul se incheie cu o serie de recomandari bibliografice, lucrari importante despre limba romana, care poarta semnatura Academiei Romane.