Bacalaureat. Limba si literatura romana. Profil Uman

9786067102338

Vizeaza cateva dintre continuturile asociate si tocmai de aceea, pentru a le evidentia, am asezat fata in fata cele doua programe, marcand continuturile suplimentare de la profilurile umanist si pedagogic.

Autor: Marilena Lascar, Liliana Paicu, Florin Ionita, Mihail Stan
Editura: Art Educational
Anul aparitiei: 2017
Nr. Pag: 336
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 17X24 cm
Vârstă: 18 ani, 19 ani
Momentan Indisponibil
3000 lei

Descriere



Cuvant-inainte

Programa pentru proba scrisa a EXAMENULUI DE BACALAUREAT 2017 la disciplina LIMBA SI LITERATURA ROMANA este diferentiata in functie de filiera si de profilul liceului urmat de candidati: Filiera teoretica - profil real, Filiera tehnologica - toate profilurile si specializarile si Filiera vocationala - toate profilurile si specializarile (cu exceptia profilului pedagogic) si Filiera teoretica - profil umanist si Filiera vocationala - profil pedagogic. Asa cum se poate lesne observa insa, cele patru competente generale, precum si competentele specifice aferente sunt aceleasi pentru toate profilurile, deoarece si programele scolare dupa care s-a studiat limba si literatura romana in liceu au fost elaborate pornind de la aceleasi finalitati. Singurele diferente - nu foarte multe insa! - vizeaza cateva dintre continuturile asociate si tocmai de aceea, pentru a le evidentia, am asezat fata in fata cele doua programe, marcand continuturile suplimentare de la profilurile umanist si pedagogic.

Structura volumului este urmatoarea:

Un capitol dedicat sugestiilor si explicatiilor privind rezolvarea subiectelor pentru proba scrisa a examenului de bacalaureat 2016. Este vorba despre modul cel mai potrivit in care ar trebui formulate raspunsurile pentru fiecare dintre cele trei tipuri de subiecte, de semnificatia si utilizarea „verbelor de comanda" cu care debuteaza absolut toate cerintele formulate sau de semnalarea unor erori frecvente in formularea raspunsurilor, precum si de modul in care pot fi evitate.

50 DE TESTE pentru profilul real, toate profilurile si specializarile filierei tehnologice si profilurile si specializarile filierei vocationale (cu exceptia profilului pedagogic). Testele 1 - 30 sunt insotite de sugestii extinse de rezolvare a cerintelor si de bareme de notare, astfel incat cei interesati sa-si afle nivelul de pregatire sa se poata autoevalua cu usurinta. Testele 31 - 50 contin doar cerintele, fara indrumari. Scopul nostru, in cazul acestor teste, a fost de a oferi candidatilor posibilitatea sa lucreze individual si sa-si verifice, si pe aceasta cale, nivelul de pregatire. Toate testele au fost concepute pentru a fi rezolvate in intervalul celor 180 de minute de lucru efectiv prevazute de metodologia examenului.

O precizare importanta credem a fi necesara in acest moment. Desi sursele din care se pot selecta textele pentru prima sectiune a probei scrise sunt numeroase, aplicatiile propriu-zise, avand in vedere continuturile programei, sunt relativ limitate si, la fel, si solutiile de rezolvare. Din aceleasi motive, nici tematica eseului de la sectiunea a treia nu poate fi prea variata. Tocmai de aceea, am considerat util sa oferim sugestii de rezolvare cat mai bogate la aceste doua sectiuni, cu precizarea, prezenta de altfel si in baremul oficial al examenului, ca nu exista solutii unice si, in consecinta, ca se puncteaza orice formulare/modalitate de rezolvare corecta a cerintelor. Sectiunea a doua in schimb, eseul argumentativ, vizeaza in principal creativitatea candidatilor (vezi competenta 4.2. din Programa de examen: argumentarea unui punct de vedere fata de o problematica pusa in discutie). In acest caz, principalele „tinte" ale evaluarii devin limbajul specific utilizat intr-o astfel de situatie (este vorba de verbele evaluative, de adverbele de mod/predicative ca marci ale subiectivitatii evaluative, de cuvintele cu rol argumentativ, de structurile sintactice utilizate in argumentare) si modul cum este valorificat acest limbaj in constructia discursului argumentativ propriu-zis (prin conectori, tehnici argumentative etc.). Avand in vedere insa diversitatea temelor posibil a fi propuse spre rezolvare in cadrul acestui tip de eseu, ceea ce conduce, evident, si la o varietate de solutii, am considerat ca este bine sa lasam celor ce vor utiliza auxiliarul o mai mare libertate in sustinerea propriului punct de vedere. De aceea, am oferit de fiecare data doar un numar limitat de sugestii care s-ar putea valorifica in cadrul raspunsului, insistand insa asupra structurii eseului si a limbajului si indemnand astfel candidatii sa finalizeze singuri temele propuse spre rezolvare.

Pentru a constientiza faptul ca toate subiectele sunt formulate in stricta concordanta cu programa de examen, sugestiile de rezolvare ale primelor trei teste (primul abordeaza genul liric, al doilea genul dramatic, al treilea genul epic) sunt insotite, la fiecare cerinta, de precizarea competentei specifice si a continutului asociat din programa de examen. De asemenea, in cadrul celor trei teste am reprodus, la subiectul al II-lea (eseul argumentativ), teme si rezolvari propuse de cativa dintre elevii Colegiului National „Iulia Hasdeu" din Bucuresti, precizand de fiecare data si punctajul obtinut de acestia. Am considerat ca s-ar putea realiza astfel un util „schimb de experienta" intre doua generatii de liceeni.




Altii au cumparat si...