Bacalaureat. Limba si literatura romana 2018.Profilul real si profilul uman, 50 de modele de subiecte si sugestiile de rezolvare

9786068948201

"Lucrarea este realizată în scopul familiarizării celor interesaţi cu noul model de subiect elaborat de MEN, oferindu-le elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a posibilitatea unei exersări eficiente pentru a obţine un rezultat foarte bun la Bacalaureat."

Autor: Anca Davidoiu-Roman, Liliana Paicu, Marilena Lascar, Florin Ionita
Editura: Art Educational
Anul aparitiei: 2018
Nr. Pag: 252
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 17X24 cm
Vârstă: 17 ani, 19 ani, 18 ani
Momentan Indisponibil
2900 lei

Descriere



Programa pentru proba scrisa a examenului de BACALAUREAT la disciplina LIMBA SI LITERATURA ROMANA este diferentiata in functie de filiera si de profilul liceului urmat de candidati:
Profilul REAL -> Filiera teoreticii - profil real, Filiera tehnologica - toate profilurile si specializarile si Filiera vocationala - toate profilurile si specializiirile (cu exceptia profilului pedagogic)
Profilul UMANIST -> Filiera teoreticii - profil umanist si Filiera vocafionala - profil pedagogic.


Asa cum se poate insa usor observa din lectura programei, cele patru competente generale, precum si competentele specifice pe baza carora se elaboreaza subiectele sunt identice pentru toate profilurile, deoarece si programele scolare dupa care se studiaza limba si literatura romana in liceu (nemodificate din anul scolar 2004-2005) au fost elaborate pornind de la aceleasi finalitati. Singurele diferente - nu foarte multe insa! - vizeaza cateva dintre continuturile associate si, tocmai de aceea, pentru a le evidentia, am asezat fata in fata cele doua programe, marcand cu bold continuturile suplimentare de la profilurile umanist si pedagogic.
Pentru anul 2018 insa, Ministerul Educatiei anunta o schimbare in ceea ce pri­ veste formatul subiectelor de examen.
In esenta, este vorba despre urmatoarele modificari:
- Subiectul I, care foloseste ca suport un text nonliterar la prima vedere (memo rialistic, jurnalistic, stiintific, juridic-administrativ etc.), va fi alcatuit dintr-un item semiobiectiv (A) de tip intrebare structurata, continand cinci cerinte, si unul subiectiv (B) de tip eseu.
- Subiectul al II-lea, de tip intrebare cu raspuns scurt, foloseste ca suport un text literar la prima vedere (epic, liric sau dramatic).
Ambele subiecte mentionate anterior sunt comune tuturor filierelor, profilurilor si specializarilor.
- Subiectul al III-lea (diferentiat in functie de filiera, profil si specializare) este un eseu structurat, al carui continut vizeaza elemente de analiza tematica, structurala, stilistica a operelor literare ce apartin celor saptesprezece autori canonici, curentelor culturale/literare, perioadelor, speciilor literare etc. precizate in programa de examen.


Consideram ca sunt necesare cateva explicatii privind continutul celor 50 de variante din cuprinsul acestui volum.
Pentru subiectul I am utilizat o varietate de texte nonliterare, conform precizărilor MEN, care să ofere contextul necesar exersării itemilor de tip întrebare structurată şi eseu argumentativ.
În elaborarea subiectului al Ii-lea s-au folosit ca texte-suport, în câteva situaţii, şi fragmente selectate din creaţiile unor autori studiaţi probabil la clasă. Am făcut-o cu bună ştiinţă, din dorinţa de a-i ajuta pe elevi, în această fază a pregătirii lor, să rezolve mai uşor cerinţele subiectelor. Deşi majoritatea conţinuturilor pentru subiectul al Iii-lea sunt aceleaşi la ambele profiluri, există şi câteva diferenţe. Acestea au fost marcate separat atât în programa de examen, dar şi în cuprinsul variantelor.
Eseurile propuse spre rezolvare la subiectul al III-lea pot fi rezolvate atât de elevii înscrişi la profilul real, cât şi de cei de la profilul umanist, cu excepţia celor marcate prin asterisc (*). Acestea sunt recomandate numai pentru profil uman.


Structura volumului este următoarea:
- programa de examen (diferenţiată după profil: real şi uman);
- tematica celor 50 de variante propuse, pentru subiectele al II-lea şi al III-lea;
- 50 de variante de subiecte;
- bareme/sugestii de rezolvare;
- dicţionar de termeni literari, alcătuit pe baza programei de examen, folosiţi atât în formularea cerinţelor pentru cele 50 de variante, cât şi în sugestiile de rezolvare.

În ceea ce priveşte acordarea punctajului, este valabilă, pentru toate cele 50 de variante, următoarele precizări:
La subiectul al II-lea, elevul primeşte pentru conţinut 6 puncte, iar pentru redactare 4 puncte (utilizarea limbii literare - 1 punct; logica înlănţuirii ideilor -1 punct; ortografia - 1 punct; punctuaţia - 1 punct). În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Pentru eseul de la subiectul al III-lea, elevul primeşte 30 de puncte astfel: 18 puncte pentru conţinutul eseului, dacă este atins fiecare reper, şi 12 puncte pentru redactarea eseului (existenţa părţilor componente - introducere, cuprins, încheiere
- 1 punct; logica înlănţuirii ideilor - 1 punct; abilităţi de analiză şi de argumentare
- 3 puncte; utilizarea limbii literare - 2 puncte; ortografia - 2 puncte; punctuaţia -2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea -1 punct)
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Realizată în scopul familiarizării celor interesaţi cu noul model de subiect elaborat de MEN, lucrarea de faţă le oferă elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a posibilitatea unei exersări eficiente pentru a obţine un rezultat foarte bun la Bacalaureat.

Altii au cumparat si...