Descriere
Schimbarile ,,turbulente" ale mediului in care suntem implicati cu totii necesita in mod imperios cunostinte competitive, care imbinate cu orientarile valorice si atitudinile necesare, ar permite gasirea solutiilor in cele mai dificile situatii.
In acest sens, nevoia unei pregatiri profesionale temeinice a cadrelor didactice, axate pe formarea de competente, pe contexte reale de invatare, pe tendintele dezvoltarii invatamantului pe plan european, este o cerinta indispensabila pentru toti ,,actorii" din domeniul educational, in care in ultimii ani s-au produs schimbari de anvergura in orientari, finalitati, continuturi, tehnologii de invatare si de evaluare.
Aceasta lucrare se situeaza, in conformitate cu titlul, in domeniul teoriei si didacticii stiintelor/particulare si abordeaza problematica vasta si complexa a invatarii la etapa contemporana. Pornind de la ideea ca educatia este un factor determinant al dezvoltarii sociale si formarii resurselor umane, autoarea a incercat sa mentina echilibrul intre demersul teoretic/conceptual si cel aplicativ/metodologic.
Lucrarea Didactica biologiei - teorie si aplicatii se distinge prin consistenta sa interna si rationamentul epistemologic. Structurata in opt capitole, lucrarea reuseste sa integreze mai multe perspective: perspectiva de fundamentare teoretica a didacticii biologiei; perspectiva de dezvoltare a curriculumului scolar la disciplina biologie; perspectiva proiectarii didactice, formelor si metodelor de predare-invatare a biologiei; perspectiva evaluarii rezultatelor elevilor, dar si perspectiva aplicarii tehnologiilor informationale si comunicationale. Mai mult decat atat, autoarea nu se limiteaza la
,,abordarea clasica a didacticii stiintelor, dimpotriva, doamna Mariana Marinescu sintetizeaza si prezinta un demers complex si un construct didactic functional, caracterizat prin valorificarea mai multor concepte actuale: curriculumul axat pe competente si pe asigurarea echilibrului dintre abordarea psihocentrica si sociocentrica a procesului de invatare; promovarea invatarii active/interactive; axarea invatarii pe demersuri interdisciplinare si transdisciplinare etc.
Asadar, lucrarea de fata se doreste a fi atat un demers academic, de fundamentare a didacticii biologiei, cat si unul concret metodologic - de predare-invatare a stiintelor biologiei.
Vladimir GUTU, doctor habilitat in pedagogie, profesor universitar
Numeroasele
implicatii ale biologiei cu dinamica societatii contemporane ridica in fata stiintei
doua probleme de principiu - sfera si obiectul biologiei alaturi de modernizarea
continutului invatamantului si imbunatiitirea continua a activitatii didactice
a profesorilor de biologie prin: cresterea calitatii
predarii-invatarii-evaluarii; transformarea invatarii scolare intr-un proces
care sa sprijine cu adevarat integrarea activa si competenta a tinerilor in
viata privata, profesionala si publica; sporirea interesului
elevilor/studentilor pentru invatarea de-a lungul intregii vieti.
Lucrarea
de fata abordeaza problemele fundamentale ale didacticii generale si ale didacticii
stiintelor biologice: lnvatamantul biologic romanesc intre teorie si practica,
curriculum scolar de biologie pentru invatamantul preuniversitar, formele de
organizare a predarii-invatarii si evaluarii biologiei; proiectarea
demersurilor instructiv-educative la nivel micro in predarea si invatarea
biologiei, metode didactice, si mijloace de invatamant in predarea si invatarea
biologiei, evaluarea didactica in studiul disciplinelor biologice etc.
Obiectivele
si continutul lucrarii se aliniaza transformarilor produse in procesul de
modemizare, perfectionare si eficientizare a invatamantului, asigurand
orientarea spre o instructie si educatie temeinica, in pas cu exigentele
progresului stiintific, care sa ii indemne pe elevii/studentii nostri, pe profesorii
debutanti spre o cariera didactica.
Realizata
ca o sursa de informare si formare stiintifico-didactica, lucrarea serveste
atat pentru pregatirea in domeniul didactica a studentilor medicinisti,
biologi, protectionisti ai mediului si nu numai, a studentilor care doresc sa
devina cadre didactice, cat si pentru perfectionarea in domeniul didacticii a
cadrelor didactice din invatamantul romanesc de toate gradele si profilurile,
pentru obtinerea definitivatului si a gradelor didactice.
Asimilarea
si aplicarea informatiilor teoretice si practice ce constituie continutul
lucrarii ofera posibilitatea materializarii caracterului practic-aplicativ in
domeniul stiintelor biologice. Astazi, performantele nu se mai masoara cantitativ,
prin volumul de cunostinte memorizate si reproduse de un elev/student, ci prin
capacitatile dobandite de a rezolva probleme si de a coopera cu ceilalti, in
conditii de manifestare a tolerantei fata de diversitatea umana, a respectului
reciproc, a solidaritatii si a capacitatii de participare responsabila si
eficienta la viata profesionala si publica, in conditiile acceptarii regulilor
unei competitii sociale drepte.
Invatamantul
din tara noastra trebuie reformat, in sensul obtinerii unor rezultate
competitive la nivelul masei de elevi/studenti, pentru asigurarea calitatii
predarii si invatarii in acord cu standardele europene, determinand schimbari
pozitive la nivelul comportamentului individual si social.
Autoarea
multumeste tuturor acelora care au incurajat-o, de-a lungul timpului, in
elaborarea continutului prin sugestii si observatii critice si va fi
recunoscatoare cititorilor care vor face propuneri de imbunatatire a
continutului acestui manual.
CUPRINS:
PREFATA
CUVANT CATRE CITITOR
TEMA NR. 1- INVATAMANTUL BIOLOGIC ROMANESC INTRE TEORIE SI PRACTICA-ABORDARE SINTETICA
CONSIDERATII PRELIMINARE
PROGRESE ACTUALE ALE STIINTELOR BIOLOGICE
CARACTERIZAREA GENERALA A CURRICULUMULUI DE BIOLOGIE
RELATIA DINTRE DIDACTICA GENERALA SI DIDACTICA SPECIALITATII
Conceptul de didactica
FORMAREA PROFESORILOR DE BIOLOGIE
Standarde profesionale si competente pentru functia didactica
Formarea profesorilor - abordare sintetica
TEMA DE CONTROL
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 2 – CURRICULUMUL SCOLAR DE BIOLOGIE PENTRU INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR
CURRICULUM. DELIMITARI CONCEPTUALE
Etimofogie
Evolutii istorice ale conceptului de curriculum
Tipuri de curriculum
PRODUSELE CURRICULARE
Planul de invatamant
Progroma scolara
Manualele scolare alternative
TEMA DE CONTROL
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 3- FORME DE ORGANIZARE A PREDARII, INVATARII SI EVALUARII BIOLOGIEI
FORME DE ORGANIZARE A PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV DUPA PONDEREA ACTIVITATII
LECTIA CA MICROSISTEM PEDAGOGIC
Lectia - unitate didactica esentiala in procesul de invatamant
Categorii si variante de lectii cu care se opereaza in practica instruirii la disciplina Biologie
Repere metodologice in organizarea si desfasurarea lectiei
ALTE FORME DE ORGANIZARE A PROCESULUI DIDACTIC
Excursia scolara
Vizitele didactice in parcuri, gradini si muzee de stiinte naturale
Cercul de biologie
Consideratii generale referitoare la Cercul de biologie
Activitati care se pot realiza in cadrul Cercului de ecologie
lmplicarea elevilor/tinerilor in programe de actiune pentru mediu (P.A.M.)
Concursurile scolare
TEMA DE CONTROL
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 4- PROIECTAREA DEMERSURILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA NIVEL MICRO IN PREDAREA SI INVATAREA BIOLOGIEI
DELIMITARI CONCEPTUALE
ALGORITMUL PROIECTARII DIDACTICE LA NIVEL MICRO
DEMERSURILE PROIECTARII DIDACTICE LA NIVEL MICRO
Planificarea calendaristica (orientativa)
Proiectarea unei unitatii de invatare
Proiectul de lectie/activitate didactica
RECOMANDARI REFERITOARE LA OPTIMIZAREA ACTIVITATII DE PROIECTARE A PROFESORILOR
TEMA DE CONTROL
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 5 - METODE DIDACTICE MODERNE IN PREDAREA-INVATAREA STIINTELOR BIOLOGICE
DELIMITARI CONCEPTUALE
DESCRIEREA METODELOR DE INVATAMANT
Metode de explorare nemijlocita (directa) a realitatii
Observatia
Experimentul
lnvatarea prin descoperire
Metode de explorare mijlocita (indirectii) a realitatii
Modelarea (lnvatarea prin modele)
Metode bazate pe actiune
Studiul de caz
Metode bazate pe simulare
Jocul de rol
Metode de comunicare orala
Problematizarea (Metoda problematizarii)
Metode de rationalizare a predarii-invatarii
lnstruirea asistata de calculator
Metode utilizate pentru dezvoltarea gandirii critice la elevi
Metoda dezbaterii Philips-66
Metoda SINELG (Sistemul lnteractiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturi si Gandirii Critice)
Metoda cubului (Cubul)
Tehnica ciorchinelui
NOI TENDINTE IN METODOLOGIA DIDACTICA. LA DISCIPLINA BIOLOGIE
REPERE METODOLOGICE IN ORGANIZAREA SI DESFASURAREA LECTIEI DE BIOLOGIE
METODE DE ACTIVARE A STUDENTILOR IN CADRUL PRELEGERIL0R
Cateva consideratii generale privind prelegerea universitara
Variante de abordare a prelegerii
Tabel comparativ privind metode si mijloace utilizate in invatamantul superior
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 6- MIJLOACELE DE INVATAMANT IN PREDAREA SI INVATAREA STIINTELOR
BIOLOGICE
CATEVA CONSIDERATII PRELIMINARE
DELIMITARI CONCEPTUALE
CARACTERISTICI, FUNCTll, CLASIFICARE, EXIGENTE PSIHO-PEDAGOGICE, AVANTAJE, DEZAVANTAJE
CONTINUT SI IMPORTANTA
CALCULATORUL SI INVATAMANTUL BIOLOGIC R0MANESC
TEMA DE CONTROL
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 7 - EVALUAREA DIDACTA IN STUDIUL DISCIPLINELOR BIOLOGICE
EVALUAREA DIDACTlCA DEMERS CONTINUU, INTEGRAT IN PROCESUL DE INVATARE-PREDARE-EVALUARE
EVALUAREA FORMATIVA- MODALITATE DIDACTICA DE EFICIENTIZARE A INVATARII
STRATEGII, METODE, TEHNICI, PROBE/INSTRUMENTE DE EVALUARE, ITEMI (PEDAGOGICI)
Delimitari conceptuale
Descrierea seLectiva a metodelor de evaluare
Tipuri de itemi pedagogici
Exemplificari de tipuri de itemi
Exemple de itemi potriviti pentru a evalua activitati complexe
PENTRU O EVALUARE EFICIENTA
TEMA DE CONTROL
Recomandari bibliografice pentru studiul individual
TEMA NR. 8 -TESTE DE EVALUARE SI AUTOEVALUARE
TEST DE AUTOEVALUARE (PENTRU TEMA: DIDACTICA-TEORIA SI METODOLOGIA INSTRUIRII SI
PRODUSELE CURRICULARE)
TEST DE AUTOEVALUARE (PENTRU TEMA: TEHNOLOGIA INSTRUIRII)
TEST DE AUTOEVALUARE (PENTRU TEMA: PROIECTAREA DEMERSURILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA NIVEL MICRO)
TEST DE EVALUARE SUMATIVA (PENTRU TEMA: PROIECTAREA DEMERSURILOR INSTRUCTIV- EDUCATIVE LA NIVEL MICRO)
TEST DE AUTO EVALUARE (PENTRU TEMA: EVALUAREA IN PROCESUL DE INVATAMANT)
TEST DE EVALUARE SUMATIVA. (PENTRU TEMA: EDUCATIA ECOLOGA SAU EDUCATIA RELATIVA LA MEDIU
REPERE PENTRU REFLECTII SI ACTIVITATI APLICATIVE