Didactica biologiei. Teorie şi aplicaţii

9789734726967

"Aceasta lucrare se situeaza, in conformitate cu titlul, in domeniul teoriei si didacticii stiintelor/particulare si abordeaza problematica vasta si complexa a invatarii la etapa contemporana. Pornind de la ideea ca educatia este un factor determinant al dezvoltarii sociale si formarii resurselor umane, autoarea a incercat sa mentina echilibrul intre demersul teoretic/conceptual si cel aplicativ/metodologic."

Autor: Mariana Marinescu
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2018
Nr. Pag: 320
Limba: Romana
Disciplină: Biologie
Format: 16.5X23.5 cm
in stoc
35.00 lei
+

Descriere



Schimbarile ,,turbulente" ale mediului in care suntem implicati cu totii necesita in mod imperios cunostinte competitive, care imbinate cu orientarile valorice si atitudinile necesare, ar permite gasirea solutiilor in cele mai dificile situatii.

In acest sens, nevoia unei pregatiri profesionale temeinice a cadrelor didactice, axate pe formarea de competente, pe contexte reale de invatare, pe tendintele dezvoltarii invatamantului pe plan european, este o cerinta indispensabila pentru toti ,,actorii" din domeniul educational, in care in ultimii ani s-au produs schimbari de anvergura in orientari, finalitati, continuturi, tehnologii de invatare si de evaluare.

Aceasta lucrare se situeaza, in conformitate cu titlul, in domeniul teoriei si didacticii stiintelor/particulare si abordeaza problematica vasta si complexa a invatarii la etapa contemporana. Pornind de la ideea ca educatia este un factor determinant al dezvoltarii sociale si formarii resurselor umane, autoarea a incercat sa mentina echilibrul intre demersul teoretic/conceptual si cel aplicativ/metodologic.

Lucrarea Didactica biologiei - teorie si aplicatii se distinge prin consistenta sa interna si rationamentul epistemologic. Structurata in opt capitole, lucrarea reuseste sa integreze mai multe perspective: perspectiva de fundamentare teoretica a didacticii biologiei; perspectiva de dezvoltare a curriculumului scolar la disciplina biologie; perspectiva proiectarii didactice, formelor si metodelor de predare-invatare a biologiei; perspectiva evaluarii rezultatelor elevilor, dar si perspectiva aplicarii tehnologiilor informationale si comunicationale. Mai mult decat atat, autoarea nu se limiteaza la

,,abordarea clasica a didacticii stiintelor, dimpotriva, doamna Mariana Marinescu sintetizeaza si prezinta un demers complex si un construct didactic functional, caracterizat prin valorificarea mai multor concepte actuale: curriculumul axat pe competente si pe asigurarea echilibrului dintre abordarea psihocentrica si sociocentrica a procesului de invatare; promovarea invatarii active/interactive; axarea invatarii pe demersuri interdisciplinare si transdisciplinare etc.

Asadar, lucrarea de fata se doreste a fi atat un demers academic, de fundamentare a didacticii biologiei, cat si unul concret metodologic - de predare-invatare a stiintelor biologiei.

Vladimir GUTU, doctor habilitat in pedagogie, profesor universitar

Numeroasele implicatii ale biologiei cu dinamica societatii contemporane ridica in fata stiintei doua probleme de principiu - sfera si obiectul biologiei alaturi de modernizarea continutului invatamantului si imbunatiitirea continua a activitatii didactice a profesorilor de biologie prin: cresterea calitatii predarii-invatarii-evaluarii; transformarea invatarii scolare intr-un proces care sa sprijine cu adevarat integrarea activa si competenta a tinerilor in viata privata, profesionala si publica; sporirea interesului elevilor/studentilor pentru invatarea de-a lungul intregii vieti.

Lucrarea de fata abordeaza problemele fundamentale ale didacticii generale si ale didacticii stiintelor biologice: lnvatamantul biologic romanesc intre teorie si practica, curriculum scolar de biologie pentru invatamantul preuniversitar, formele de organizare a predarii-invatarii si evaluarii biologiei; proiectarea demersurilor instructiv-educative la nivel micro in predarea si invatarea biologiei, metode didactice, si mijloace de invatamant in predarea si invatarea biologiei, evaluarea didactica in studiul disciplinelor biologice etc.

Obiectivele si continutul lucrarii se aliniaza transformarilor produse in procesul de modemizare, perfectionare si eficientizare a invatamantului, asigurand orientarea spre o instructie si educatie temeinica, in pas cu exigentele progresului stiintific, care sa ii indemne pe elevii/studentii nostri, pe profesorii debutanti spre o cariera didactica.

Realizata ca o sursa de informare si formare stiintifico-didactica, lucrarea serveste atat pentru pregatirea in domeniul didactica a studentilor medicinisti, biologi, protectionisti ai mediului si nu numai, a studentilor care doresc sa devina cadre didactice, cat si pentru perfectionarea in domeniul didacticii a cadrelor didactice din invatamantul romanesc de toate gradele si profilurile, pentru obtinerea definitivatului si a gradelor didactice.

Asimilarea si aplicarea informatiilor teoretice si practice ce constituie continutul lucrarii ofera posibilitatea materializarii caracterului practic-aplicativ in domeniul stiintelor biologice. Astazi, performantele nu se mai masoara cantitativ, prin volumul de cunostinte memorizate si reproduse de un elev/student, ci prin capacitatile dobandite de a rezolva probleme si de a coopera cu ceilalti, in conditii de manifestare a tolerantei fata de diversitatea umana, a respectului reciproc, a solidaritatii si a capacitatii de participare responsabila si eficienta la viata profesionala si publica, in conditiile acceptarii regulilor unei competitii sociale drepte.

Invatamantul din tara noastra trebuie reformat, in sensul obtinerii unor rezultate competitive la nivelul masei de elevi/studenti, pentru asigurarea calitatii predarii si invatarii in acord cu standardele europene, determinand schimbari pozitive la nivelul comportamentului individual si social.

Autoarea multumeste tuturor acelora care au incurajat-o, de-a lungul timpului, in elaborarea continutului prin sugestii si observatii critice si va fi recunoscatoare cititorilor care vor face propuneri de imbunatatire a continutului acestui manual.

CUPRINS:

PREFATA

CUVANT CATRE CITITOR

TEMA NR. 1- INVATAMANTUL BIOLOGIC ROMANESC INTRE TEORIE SI PRACTICA-ABORDARE SINTETICA

CONSIDERATII PRELIMINARE

PROGRESE ACTUALE ALE STIINTELOR BIOLOGICE

CARACTERIZAREA GENERALA A CURRICULUMULUI DE BIOLOGIE

RELATIA DINTRE DIDACTICA GENERALA SI DIDACTICA SPECIALITATII

Conceptul de didactica

FORMAREA PROFESORILOR DE BIOLOGIE

Standarde profesionale si competente pentru functia didactica

Formarea profesorilor - abordare sintetica

TEMA DE CONTROL

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 2 – CURRICULUMUL SCOLAR DE BIOLOGIE PENTRU INVATAMANTUL PREUNIVERSITAR

CURRICULUM. DELIMITARI CONCEPTUALE

Etimofogie

Evolutii istorice ale conceptului de curriculum

Tipuri de curriculum

PRODUSELE CURRICULARE

Planul de invatamant

Progroma scolara

Manualele scolare alternative

TEMA DE CONTROL

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 3- FORME DE ORGANIZARE A PREDARII, INVATARII SI EVALUARII BIOLOGIEI

FORME DE ORGANIZARE A PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV DUPA PONDEREA ACTIVITATII

LECTIA CA MICROSISTEM PEDAGOGIC

Lectia - unitate didactica esentiala in procesul de invatamant

Categorii si variante de lectii cu care se opereaza in practica instruirii la disciplina Biologie

Repere metodologice in organizarea si desfasurarea lectiei

ALTE FORME DE ORGANIZARE A PROCESULUI DIDACTIC

Excursia scolara

Vizitele didactice in parcuri, gradini si muzee de stiinte naturale

Cercul de biologie

Consideratii generale referitoare la Cercul de biologie

Activitati care se pot realiza in cadrul Cercului de ecologie

lmplicarea elevilor/tinerilor in programe de actiune pentru mediu (P.A.M.)

Concursurile scolare

TEMA DE CONTROL

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 4- PROIECTAREA DEMERSURILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA NIVEL MICRO IN PREDAREA SI INVATAREA BIOLOGIEI

DELIMITARI CONCEPTUALE

ALGORITMUL PROIECTARII DIDACTICE LA NIVEL MICRO

DEMERSURILE PROIECTARII DIDACTICE LA NIVEL MICRO

Planificarea calendaristica (orientativa)

Proiectarea unei unitatii de invatare

Proiectul de lectie/activitate didactica

RECOMANDARI REFERITOARE LA OPTIMIZAREA ACTIVITATII DE PROIECTARE A PROFESORILOR

TEMA DE CONTROL

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 5 - METODE DIDACTICE MODERNE IN PREDAREA-INVATAREA STIINTELOR BIOLOGICE

DELIMITARI CONCEPTUALE

DESCRIEREA METODELOR DE INVATAMANT

Metode de explorare nemijlocita (directa) a realitatii

Observatia

Experimentul

lnvatarea prin descoperire

Metode de explorare mijlocita (indirectii) a realitatii

Modelarea (lnvatarea prin modele)

Metode bazate pe actiune

Studiul de caz

Metode bazate pe simulare

Jocul de rol

Metode de comunicare orala

Problematizarea (Metoda problematizarii)

Metode de rationalizare a predarii-invatarii

lnstruirea asistata de calculator

Metode utilizate pentru dezvoltarea gandirii critice la elevi

Metoda dezbaterii Philips-66

Metoda SINELG (Sistemul lnteractiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturi si Gandirii Critice)

Metoda cubului (Cubul)

Tehnica ciorchinelui

NOI TENDINTE IN METODOLOGIA DIDACTICA. LA DISCIPLINA BIOLOGIE

REPERE METODOLOGICE IN ORGANIZAREA SI DESFASURAREA LECTIEI DE BIOLOGIE

METODE DE ACTIVARE A STUDENTILOR IN CADRUL PRELEGERIL0R

Cateva consideratii generale privind prelegerea universitara

Variante de abordare a prelegerii

Tabel comparativ privind metode si mijloace utilizate in invatamantul superior

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 6- MIJLOACELE DE INVATAMANT IN PREDAREA SI INVATAREA STIINTELOR

BIOLOGICE

CATEVA CONSIDERATII PRELIMINARE

DELIMITARI CONCEPTUALE

CARACTERISTICI, FUNCTll, CLASIFICARE, EXIGENTE PSIHO-PEDAGOGICE, AVANTAJE, DEZAVANTAJE

CONTINUT SI IMPORTANTA

CALCULATORUL SI INVATAMANTUL BIOLOGIC R0MANESC

TEMA DE CONTROL

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 7 - EVALUAREA DIDACTA IN STUDIUL DISCIPLINELOR BIOLOGICE

EVALUAREA DIDACTlCA DEMERS CONTINUU, INTEGRAT IN PROCESUL DE INVATARE-PREDARE-EVALUARE

EVALUAREA FORMATIVA- MODALITATE DIDACTICA DE EFICIENTIZARE A INVATARII

STRATEGII, METODE, TEHNICI, PROBE/INSTRUMENTE DE EVALUARE, ITEMI (PEDAGOGICI)

Delimitari conceptuale

Descrierea seLectiva a metodelor de evaluare

Tipuri de itemi pedagogici

Exemplificari de tipuri de itemi

Exemple de itemi potriviti pentru a evalua activitati complexe

PENTRU O EVALUARE EFICIENTA

TEMA DE CONTROL

Recomandari bibliografice pentru studiul individual

TEMA NR. 8 -TESTE DE EVALUARE SI AUTOEVALUARE

TEST DE AUTOEVALUARE (PENTRU TEMA: DIDACTICA-TEORIA SI METODOLOGIA INSTRUIRII SI

PRODUSELE CURRICULARE)

TEST DE AUTOEVALUARE (PENTRU TEMA: TEHNOLOGIA INSTRUIRII)

TEST DE AUTOEVALUARE (PENTRU TEMA: PROIECTAREA DEMERSURILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA NIVEL MICRO)

TEST DE EVALUARE SUMATIVA (PENTRU TEMA: PROIECTAREA DEMERSURILOR INSTRUCTIV- EDUCATIVE LA NIVEL MICRO)

TEST DE AUTO EVALUARE (PENTRU TEMA: EVALUAREA IN PROCESUL DE INVATAMANT)

TEST DE EVALUARE SUMATIVA. (PENTRU TEMA: EDUCATIA ECOLOGA SAU EDUCATIA RELATIVA LA MEDIU

REPERE PENTRU REFLECTII SI ACTIVITATI APLICATIVE