Descriere
Gramatica. Fise de lucru pentru clasa a V-a este o lucrare conceputa in conformitate cu noua programa pentru limba si literatura romana, utila elevilor care invata dupa manualul de limba si literatura romana elaborat de Editura Paralela 45, dar si dupa alte manuale alternative avizate de Ministerul Educatiei Nationale.
Este o lucrare complexa, dedicata in primul rand orelor de limba romana, al carei scop este dezvoltarea competentelor lingvistice ale elevilor, fiind utila deopotriva si profesorilor care pot selecta exercitii pentru fiecare lectie si pot evalua nivelul achizitiilor elevilor prin utilizarea testelor stadiale si sumative. Cartea poate fi utilizata si acasa, fiind un ghid nepretuit pentru parinti. Ii ajuta, de asemenea, pe elevi si in pregatirea pentru evaluarea nationala din clasa a VI a si pentru olimpiadele scolare (OLLR, OLAV) deoarece propune si tipuri de itemi specifici acestor evaluari, itemi care nu sunt cuprinsi, de obicei, in manualele scolare.
Continuturile din carte sunt grupate in 13 unitati de gramatica. La fiecare unitate de gramatica sunt propuse:
exercitii care vizeaza identificarea, insusirea, exersarea, utilizarea si
reflectia asupra faptelor de limba, prin diverse tipuri de activitati;
teste sumative, care ofera posibilitatea evaluarii sistematice a competentelor elevilor.
Fisele de lucru din carte au o structura unitara, abordand integrat elementele de constructie a comunicarii cu lectura si redactarea si vizand toate competentele generale.
Textele suport din fiecare capitol sunt selectate din carti pentru copii, care pot fi propuse pentru lectura pe parcursul studierii fiecarei unitati de gramatica. La fiecare unitate, textele au o tema comuna: copilaria, familia, coala, jocul etc. Se realizeaza astfel intelegerea textelor literare, pomindu-se de la notiunile de gramatica, facandu-se legatura dintre lectura, elementele de constructie a comunicarii si redactare.
0 particularitate a lucrarii noastre este marcarea, prin verbe de comanda si prin simboluri, a partilor componente ale fiecarei fise: identificam, invatam, exersam, utilizam. Se poate observa propunerea unui demers care subordoneaza conceptele lingvistice performarii unor acte de limbaj, unor situatii comunicative de complexitate diferita, gradata in raport cu varsta elevilor (Programa de limba si literatura romana, clasa a V a). Consideram ca aceasta secventializare a fiselor permite selectarea rapida a exercitiilor in functie de obiectivele lectiei.
Exercitiile sunt diverse, avand in vedere atat achizitiile lingvistice, cat, mai ales, aspectul functional al limbii. Exercitiile care urmaresc IDENTIFICAREA si INSUSIREA faptelor de limba pot fi utilizate si in clasa, in orele de familiarizare a elevilor cu noi concepte. Este foarte important ca exercitiile propuse pentru EXERSARE cuprind toate tipurile de itemi si au aceeasi structura pe tot parcursul lucrarii. Exercitiile de APLICARE a cunos tintelor in situatii concrete de comunicare sunt variate si atractive, urmarind utilizarea corecta a normelor gramaticale, fonetice si lexicale in mesaje pe teme de interes, in contexte farniliare si nonfarniliare. Fisele cuprind multe exercitii cu caracter ludie (ghicitori, concursuri) si activitati in perechi sau pe grupe mai mari.
O alta particularitate a fiselor de lucru o reprezinta modul in care sunt organizate
exercitiile de EXERSARE si de APLICARE .Am considerat oportun sa marcam
tipurile de itemi pentru a evidentia structura fiselor .Codurile folosite sunt urmatoarele:
ITEMI OBIECTIVI
Itemi cu alegere duala
Itemi de tip pereche
Itemi cu alegere multipla
ITEMI SEMIOBIECTIVI
Itemi de comletare
Itemi cu raspuns scurt
Intrebari structurate
ITEMI SUBIECTIVI
Rezolvare de problem
Eseu.