Descriere
Dragi elevi, profesori si parinti,
Lucrarea de fata va propune o noua modalitate de invatare, integrata (inter si transdisciplinara), functionala si aplicativa, a limbii si literaturii romane in perioada scolaritatii obligatorii, in conformitate cu tendintele metodologice actuale care pun accent pe formarea competentelor de comunicare necesare in toate domeniile de cunoastere si de activitate.
Volumul
respecta pas cu pas competentele si notiunile prevazute de programa scolara,
iar organizarea pe unitati a continuturilor asociate acestora faciliteaza
asimilarea fireasca si progresiva a elementelor specifice disciplinei limba si
literatura romana. Lista succinta a temelor generale din fiecare unitate este
urmata de un segment destinat profesorilor si parintilor, constand in
enumerarea competentelor urmarite prin respectiva unitate, pe care le veti gasi
sintetizate in paragraful "Ce vei invata".
Ca noutate:
profesorii au posibilitatea de a completa in propriul portofoliu o serie de
instrumente didactice marcate cu PP. Au, de asemenea, posibilitatea de a-i
elabora propriul portofoliu intr-o maniera rapida, sigura si printabila,
logandu-se pe site-ul editurii, www.Qedu.ro, site-ul
e-portofoliului profesorului, al directorului si al catedrei.
Toate cele
trei domenii de studiu specifice disciplinei Literatura, Comunicare, Limba, se
regasesc in cadrul fiecarei unitati, iar metodele prin care va invitam sa le
parcurgeti reprezinta cea mai potrivita cale de antrenare a cunoasterii,
talentului si performantei, intr-un mod prietenos si personalizat. Cele trei
trepte de invatare, concepute cu grade progresive de dificultate - INITlERE
(intelegere), CONSOLlDARE (aplicare si exersare), EXCELENTA (aprofundare si
performanta) - permit utilizarea metodei interactive moderne de invatare
centrata pe elev: stiu/vreau sa stiu/am invatat/aplic ceea ce am invatat,
recomandata atat individual, cat si in echipa.
Primul prag
inseamna, ca in orice initiere, dobandirea notiunilor-cheie; prin asocierea
dimensiunii teoretice (,,Ce trebuie sa stim") cu aceea practic-aplicativa,
fixata apoi prin exercitii diverse si antrenante. Algoritmul invatarii continua
cu etapa consolidarii a ceea ce s-a invatat impreuna, in care situatiile de
invatare se diversifica si se deschid catre contexte similare celor parcurse
anterior. Al treilea stadiu le valorizeaza pe cele anterioare, punandu-le
intr-o ecuatie a competentei si a performantei care stimuleaza capacitatea de a
comunica fluent, corect si adecvat prin mesaje orale si scrise in situatii
diverse, dar si cultivarea talentului artistic, originalitatea si
creativitatea.
Un alt
argument al succesului invatarii il reprezinta, in aceasta carte, evaluarea.
Conceptul pe care vi-l propunem reunste rigori ale unei evaluari clasice -
standard, unitare si transparente - cu deschiderile aduse invatarii prin
comunicarea on-line, prin exersarea unor modalitati alternative de testare a
nivelului de competente atins de fiecare dintre elevi. Cele trei teste de la
finalul fiecarei unitati respecta aceleasi trepte ale invatarii, iar
administrarea lor eficienta este asigurata de claritatea si diversitatea
itemilor, de existenta punctajului, a timpului de lucru si a spatiului de
redactare a raspunsului.
Ca noutate: Elevii, indrumati de profesor, au posibilitatea de a-si elabora propriul e-portofoliu al disciplinei intr-o maniera rapida , sigura si printabil a, dar si de a nota compunerile, creatiile si reflectiile proprii, pe care le pot comunica, distribui colegilor, prietenilor pasionati de lectura si scriere creativa. In acest sens, am notat cu PE secventele de invatare pe care elevii le vor consemna in portofoliul/e-portofoliul disciplinei. Elaborand propriile portofolii (scrise sau on-line), elevii pot obtine credite pe care profesorii le pot trece in catalog sub forma de note semestriale. Utilizand metoda portofoliului, profesorii vor avea posibilitatea de a face o evaluare continua, complexa si antrenanta a progresului invatarii fiecarui elev in parte. Folosita in clasa, sub indrumarea directa a profesorului, sau acasa, in activitatea independenta, lucrarea de fata se va dovedi eficienta si stimulativa atat pentru elevi, cat si pentru profesori si parinti.
AUTOARELE,
Cuprins
Cuvat inainte
UNITATEA 1
Cartea, obiect cultural (actualizare)
Tipuri de texte (introducere)
Notiuni de fonetica (actualizare)
Enuntul. Fraza. Relatiile semantice in propozitie si in fraza (actualizare)
Cuvinte si constructii incidente
Exercitii
UNITATEA 2
Textul liric (I)
Textul liric (II)
Situatia de comunicare monologata
Vocabularul fundamental si masa vocabularului. Dinamica vocabularului
Sintaxa propozitiei si a frazei (I). Predicatul si propozitia subordonata predicativa
Propozitia subordonata predicativa (PR)
Evaluare
UNITATEA 3.
Textul epic in proza
Textul epic in versuri
Textul narativ
Rezumatul oral (actualizare)
Mijloace interne de imbogatire a vocabularului. Derivarea. Compunerea. Conversiunea
Sintaxa si propozitia subordonata subiectiva
Evaluare
UNITATEA 4
Balada populara
Textul argumentativ (sustinerea preferintelor si a opiniilor)
Cuvantul si contextul. Sensul propriu (de baza si secundar). Sensul figurat
Sintaxa propozitiei si a frazei (III)
Atributul
Propozitia subordonata atributiva
Evaluare
UNITATEA 5
Romanul textul descriptiv
Categorii semantice. Sinonime, antonime, omonine, paronime, cuvinte polisemantice (actualizare)
Sintaxa propozitiei si a frazei (IV)
Complementul direct si propozitia subordonata completiva directa (CD)
Complementul indirect si propozitia subordonata si completiva indirecta (CI)
Evaluare
UNITATEA 6
Opera dramatica
Situatia de comunicare dialogata (actualizare)
Imprumuturile lexicale. Neologismele. Evitarea greselilor in utilizarea neologismelor
Sintaxa propozitiei si a frazei (V).
Complementul circumstantial de timp si propozitia subordonata circumstantiala de timp (CT)
Complemetul circumstantial de loc si propozitia subordonata circumstantiala de loc (CL)
Complementul circumstantial de mod si propozitia subrdonata de mod (CM)
Complementul circumstantial de cauza si propozitia subordonata de cauza (CZ)
Complementul circumstantial de scop si propozitia subordonata de scop (CS)
Evaluare
UNITATEA 7
Textul publicitar
Textul informativ
Erori semantice. Pleonasmul
Sintaxa frazei (VI)
Propozitia subordonata circumstantiala conditionata (CT)
Propozitia subordonata circumstantiala subordonata (CV)
Propozitia subordonata circumstantiala consecutiva (CNS)
Evaluare
Recapitulare pentru teza – semestrul I
Recapitulare pentru teza – semestrul al II-lea
Recomandari de lectura pentru clasa a IX-a si nu numai
Bibliografie selectiva