Descriere
ARGUMENT
Lucrarea Limba si literatura romana pentru concursuri, olimpiade si centre de excelenta este unica in peisajul editorial actual, intrucat propune un nou model de studiere a limbii, comunicarii si literaturii, orientat catre performanta si bazat pe situatii de invatare stimulative si problematizante, in vederea obtinerii celor mai bune rezultate la diversele competitii in care sunt antrenati elevii - olimpiada de limba, comunicare si literatura romana, olimpiada ,,Lectura ca abilitate de viata", concursul de cultura si spiritualitate romaneasca, olimpiada intemationala de lectura etc., dar si la interviuri, workshopuri, proiecte din ariile culturale conexe disciplinei.
Spre deosebire de alte auxiliare didactice, cartea de fata nu repeta continuturile si schemele teoretice din manuale, ci dezvolta un algoritm propriu al drumului catre excelenta. Temeiul acestuia il reprezinta lectura programelor scolare din perspectiva olimpiadelor si a concursurilor, demers care implica o reorganizare si o deschidere a acestora catre cele mai noi achizitii stiintifice si pedagogice ale domeniului de studiu. Astfel, din punctul de vedere al autorilor, transpus in lucrarea prezenta, excelenta la limba si literatura romana inseamna: accesul la informatie stiintifica de cea mai buna calitate, noua si verificata (AFLA MAI MULTE!, TRASEE CRITICE FUNDAMENTALE, BREVIAR CONCEPTUAL); aplicarea cunostintelor dobandite pe texte la prima vedere si exersarea competentelor stiintifice in contexte variate (APLICATII)cunoasterea mai multor puncte de vedere asupra temelor puse in discutie (PUNCTE DE VEDERE, PERSPECTIVE CRITICE); reflectia personala pe marginea unor opinii sau consideratii stiintifice consacrate (REFLECTEAZA!); exersarea gandirii critice si argumentative, pornind de la situatii de cunoastere date (CITESTE, COMPARA ARGUMENTEAZA!, CITESTE CRITIC! CONSTRUIESTE ARGUMENTE/CONTRAARGUMENTE!); dobandirea unei perspective interdisciplinare si interculturale asupra artei si a culturii (LITERATURA SI CELELALTE ARTE, ORIZONT ESTETIC EUROPEAN. CONTEXTUALIZARE); testarea nivelului de competenta (TESTE INITIALE), evaluarea progresului individual (TESTE DE ANTRENAMENT) si verificarea stadiului de pregatire la final de clasa (TESTE FINALE).
Cartea se adreseaza tuturor elevilor din clasele XI-XII dornici sa obtina rezultate de exceptie la examene, concursuri si olimpiade de profil, fiind conceputa ca un veritabil manual pentru performanta. Ea reuneste, intr-o abordare didactica functionala si moderna, nu doar toate continuturile prevazute de programa scolara, ci si cele de curriculum extins - vizate cu deosebire in subiectele diverselor competitii la limba si literatura romana - care se regasesc in programele olimpiadelor, ale concursurilor si ale centrelor de excelenta din tara. Dincolo de aceasta, elevul de liceu va gasi in lucrarea de fata un ghid autentic pentru construirea si imbogatirea culturii literar-artistice, fara de care personalitatea sa umana ar fi incompleta.
Lucrarea este gandita structural si strategic sub aspect pedagogic, astfel incat accesarea ei sa se realizeze usor si eficient, indiferent de nivelul de studiu sau clasa. Cele patru parti contureaza in mod sistematic harta disciplinei limba si literatura romana, pe care o exploreaza gradual si temeinic.
Partea I: Limba si comunicare - reuneste intr-un tablou explicativ detaliat si avansat toate notiunile teoretice din sfera limbii si a comunicarii prevazute de programele scolare XI-XII, atat cele din curriculum nucleu, cat si cele facultative. Fiecare segment teoretic este urmat de aplicatii pe texte-suport la prima vedere, adecvate notiunii respective, ale caror cerinte, concepute transversal, urmaresc impletirea celor trei domenii de studio: limba, comunicare, literatura, in vederea cultivarii spiritului critic si argumentativ al elevului, dar si a valorizarii dimensiunii cultural-estetice si a creativitatii acestuia.
Partea a II-a: Clasa a XI-a si Partea a III-a: Clasa a XII-a - aduc o noua schimbare de paradigma, impusa de natura studiului disciplinei in ciclul liceal superior. Competentele specifice, valorile si atitudinile a caror dobandire se urmareste la acest nivel au presupus o modelare adecvata a materialului invatarii, pornind de la o bibliografie adusa la zi, care imbina perspectiva clasica/de scoala cu critica si eseistica moderna/contemporana. Temele si studiile de caz - Originile si evolutia limbii romane. Latinitate si dacism, Dimensiunea religioasa a existentei, Formarea constiintei istorice, Rolul literaturii in perioada pasoptista, Criticismul junimist, Diversitate tematica, stilistica si de viziune in opera marilor clasici, Simbolismul francez, Prelungiri ale romantismului si clasicismului, Modele epice in romanul interbelic (clasa a XI-a), Diversitate tematica, stilistica si de viziune in poezia interbelica. Modernism si traditionalism, Avangarda in literatura interbelica, Identitate culturala in context european, Literatura aservita ideologiei comuniste, Tipuri de roman in perioada postbelica, Dramaturgia postbelica, Dinamica unor specii dupa 1990: jurnalul, memoriile, Forme ale istoriei si criticii literare (clasa a XII-a) - sunt concepute ca nuclee tematice in jurul carora sunt reunite puncte de vedere, decupaje critice, eseistice si estetice semnificative pentru tema pusa in discutie.
Partea a IV-a: Literatura si celelalte arte - contin un prim segment de initiere teoretica in problematica fiecarei arte prevazute de programa pentru liceu, urmat de aplicatii si 6 teste care valorifica relatiile literaturii cu toate celelalte arte.
Lucrarea se incheie cu bibliografia stiintifica pe baza careia a fost conceputa, ea insasi o sursa de informatii complexa si de referinta pentru studiul aprofundat al limbii si literaturii romane.
Premisa si motivatia autorilor lucrarii de fata este ca invatarea si educatia literar-artistica nu se realizeaza doar in context scolar, ci permanent si pretutindeni, in medii formale, dar si informale si nonformale, astfel incat crearea unor contexte editoriale in care elevul nu doar primeste informatia, ci este ajutat sa o dobandeasca singur, printr-o invatare activa si accesibila, devine, conform programelor scolare actuale, o conditie a formarii personalitatii elevilor si a pregatirii pentru integrarea intr-o societate bazata pe cunoastere".
Autorii,
CUPRINS
Argument
Partea I - CONTINUTUL INVATARII
COMPONENTELE SITUATIEI DE COMUNICARE
Functiile actului de comunicare
APLICATII
TEXTE FICTIONALE SI TEXTE NONFICTIONALE. TIPURI TEXTUALE SI STRUCTURA ACESTORA
Textul descriptiv
Textul inforrnativ
Textul argumentativ. Structuri si tehnici argumentative
Textul memorialistic
Textul epistolar
Textul jurnalistic
Textul juridic-administrativ
TEXTUL DESPRE TEXT: COMENTARIUL, ESEUL, ANALIZA, SINTEZA, PARALELA
APLICATII
NIVELURI ALE PRODUCERII SI RECEPTARII TEXTELOR
APLICATll
VALORILE STILISTICE ALE UNOR CATEGORII MORFOSINTACTICE
Rolul verbelor in naratiune
Rolul adjectivelor in descriere
VALOAREA STILISTICA A SEMNELOR DE PUNCTUATIE
APLICATII
MONOLOGUL SI DIALOGUL
DEIXIS SI ANAFORA
APLICATII
LIMBA SI LIMBAJ. REGISTRE STILISTICE
CUVANTUL. DENOTATIE Sl CONOTATIE
REGISTRE STILISTICE
APLICATII
STILUL. CALITATI GENERALE SI PARTICULARE ALE STILULUI. STILURI FUNCTIONALE
APLlCATII
TIPURI DE DISCURS SI DISCURSUL POLITIC
POLEMICA
Partea a II-a - CLASA a XI-a
TESTE INITIALE
Testul 1
Testul 2
Testul 3
UNITATEA TEMATICA 1 ORIGINILE SI EVOLUTIA LIMBII ROMANE. LATINITATE SI DACISM
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 2 DIMENSIUNEA RELIGIOASA A EXISTENTEI
APLICATII
UNITATEA TEMATICA 3 FORMAREA CONSTIINTEI ISTORICE
APLICATlI
TEST
UNITATEA TEMATICA 4 ROLUL LITERATURII IN PERIOADA PASOPTISTA
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 5 CRITICISMUL JUNIMIST
APLICATII
UNITATEA TEMATICA 6 DIVERSITATE TEMATICA STILISTICA SI DE VIZIUNE IN OPERA MARILOR CLASICI
APLlCATII
UNITATEA TEMATICA 7 SIMBOLISMUL FRANCEZ
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 8 PRELUNGIRI ALE ROMANTISMULUI SI CLASICISMULUI
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 9 MODELE EPICE IN ROMANUL INTERBELIC
APLICATII
TEST
TESTE FINALE
Testul 1
Testul 2
Testul 3
Partea a Ill-a - CLASA a XI I -a
TESTE INITlALE
TestuI 1
Testul 2
Testul 3
UNITATEA TEMATICA 1 DIVERSITATE TEMATICA STILISTICA SI DE VIZIUNE IN POEZIA INTERBELICA
Modernism si traditionalism
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 2 AVANGARDA IN LITERATURA INTERBELICA
APLlCATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 3 IDENTITATE CULTURALA IN CONTEXT EUROPEAN
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 4 LITERATURA ASERVITA IDEOLOGIEI COMUNISTE
APLICATII
UNITATEA TEMATICA 5 TIPURI DE ROMAN IN PERIOADA POSTBELICA
APLICATll
TEST
UNITATEA TEMATICA 6 DRAMATURGIA POSTBELICA
APLICATII
TEST
UNITATEA TEMATICA 7. DINAMICA UNOR SPECII DUPA 1990: JURNALUL. MEMORIILE
APLICATII
UNITATEA TEMATICA 8.FORME ALE ISTORIEI SI CRITICII LITERARE
APLICATII
TEST
TESTE FINALE
Testul 1
Testul 2
Testul 3
Partea a IV-a - LITERATURA SI CELELALTE ARTE
LITERATURA SI PICTURA
APLICATII
LITERATURA SI MUZICA
APLICATII
TESTE
Testul 1
Testul 2
Testul 3
Testul 4
Testul 5
Testul 6
Bibliografie