LIMBA SI LITERATURA ROMANA PENTRU CONCURSURI, OLIMPIADE SI CENTRE DE EXCELENTA. LICEU. CLASELE XI-XII

9789734720040

Aceste culegeri sunt ghiduri fundamentale pentru toate competițiile de limba și literatura română, pentru formarea unei culturi literare și artistice și, de ce nu, pentru o viitoare carieră literară, jurnalistică sau în științele comunicării.

Autor: Camelia Gavrila, Mariana Chiriac, Cezar Zaharia
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 171
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 20 X 26 cm
Vârstă: 19 ani, +17 ani
in stoc
29.00 lei
+

Descriere



ARGUMENT

Lucrarea Limba si literatura romana pentru concursuri, olimpiade si centre de excelenta este unica in peisajul editorial actual, intrucat propune un nou model de studiere a limbii, comunicarii si literaturii, orientat catre performanta si bazat pe situatii de invatare stimulative si problematizante, in vederea obtinerii celor mai bune rezultate la diversele competitii in care sunt antrenati elevii - olimpiada de limba, comunicare si literatura romana, olimpiada ,,Lectura ca abilitate de viata", concursul de cultura si spiritualitate romaneasca, olimpiada intemationala de lectura etc., dar si la interviuri, workshopuri, proiecte din ariile culturale conexe disciplinei.

Spre deosebire de alte auxiliare didactice, cartea de fata nu repeta continuturile si schemele teoretice din manuale, ci dezvolta un algoritm propriu al drumului catre excelenta. Temeiul acestuia il reprezinta lectura programelor scolare din perspectiva olimpiadelor si a concursurilor, demers care implica o reorganizare si o deschidere a acestora catre cele mai noi achizitii stiintifice si pedagogice ale domeniului de studiu. Astfel, din punctul de vedere al autorilor, transpus in lucrarea prezenta, excelenta la limba si literatura romana inseamna: accesul la informatie stiintifica de cea mai buna calitate, noua si verificata (AFLA MAI MULTE!, TRASEE CRITICE FUNDAMENTALE, BREVIAR CONCEPTUAL); aplicarea cunostintelor dobandite pe texte la prima vedere si exersarea competentelor stiintifice in contexte variate (APLICATII)cunoasterea mai multor puncte de vedere asupra temelor puse in discutie (PUNCTE DE VEDERE, PERSPECTIVE CRITICE); reflectia personala pe marginea unor opinii sau consideratii stiintifice consacrate (REFLECTEAZA!); exersarea gandirii critice si argumentative, pornind de la situatii de cunoastere date (CITESTE, COMPARA ARGUMENTEAZA!, CITESTE CRITIC! CONSTRUIESTE ARGUMENTE/CONTRAARGUMENTE!); dobandirea unei perspective interdisciplinare si interculturale asupra artei si a culturii (LITERATURA SI CELELALTE ARTE, ORIZONT ESTETIC EUROPEAN. CONTEXTUALIZARE); testarea nivelului de competenta (TESTE INITIALE), evaluarea progresului individual (TESTE DE ANTRENAMENT) si verificarea stadiului de pregatire la final de clasa (TESTE FINALE).

Cartea se adreseaza tuturor elevilor din clasele XI-XII dornici sa obtina rezultate de exceptie la examene, concursuri si olimpiade de profil, fiind conceputa ca un veritabil manual pentru performanta. Ea reuneste, intr-o abordare didactica functionala si moderna, nu doar toate continuturile prevazute de programa scolara, ci si cele de curriculum extins - vizate cu deosebire in subiectele diverselor competitii la limba si literatura romana - care se regasesc in programele olimpiadelor, ale concursurilor si ale centrelor de excelenta din tara. Dincolo de aceasta, elevul de liceu va gasi in lucrarea de fata un ghid autentic pentru construirea si imbogatirea culturii literar-artistice, fara de care personalitatea sa umana ar fi incompleta.

Lucrarea este gandita structural si strategic sub aspect pedagogic, astfel incat accesarea ei sa se realizeze usor si eficient, indiferent de nivelul de studiu sau clasa. Cele patru parti contureaza in mod sistematic harta disciplinei limba si literatura romana, pe care o exploreaza gradual si temeinic.

Partea I: Limba si comunicare - reuneste intr-un tablou explicativ detaliat si avansat toate notiunile teoretice din sfera limbii si a comunicarii prevazute de programele scolare XI-XII, atat cele din curriculum nucleu, cat si cele facultative. Fiecare segment teoretic este urmat de aplicatii pe texte-suport la prima vedere, adecvate notiunii respective, ale caror cerinte, concepute transversal, urmaresc impletirea celor trei domenii de studio: limba, comunicare, literatura, in vederea cultivarii spiritului critic si argumentativ al elevului, dar si a valorizarii dimensiunii cultural-estetice si a creativitatii acestuia.

Partea a II-a: Clasa a XI-a si Partea a III-a: Clasa a XII-a - aduc o noua schimbare de paradigma, impusa de natura studiului disciplinei in ciclul liceal superior. Competentele specifice, valorile si atitudinile a caror dobandire se urmareste la acest nivel au presupus o modelare adecvata a materialului invatarii, pornind de la o bibliografie adusa la zi, care imbina perspectiva clasica/de scoala cu critica si eseistica moderna/contemporana. Temele si studiile de caz - Originile si evolutia limbii romane. Latinitate si dacism, Dimensiunea religioasa a existentei, Formarea constiintei istorice, Rolul literaturii in perioada pasoptista, Criticismul junimist, Diversitate tematica, stilistica si de viziune in opera marilor clasici, Simbolismul francez, Prelungiri ale romantismului si clasicismului, Modele epice in romanul interbelic (clasa a XI-a), Diversitate tematica, stilistica si de viziune in poezia interbelica. Modernism si traditionalism, Avangarda in literatura interbelica, Identitate culturala in context european, Literatura aservita ideologiei comuniste, Tipuri de roman in perioada postbelica, Dramaturgia postbelica, Dinamica unor specii dupa 1990: jurnalul, memoriile, Forme ale istoriei si criticii literare (clasa a XII-a) - sunt concepute ca nuclee tematice in jurul carora sunt reunite puncte de vedere, decupaje critice, eseistice si estetice semnificative pentru tema pusa in discutie.

Partea a IV-a: Literatura si celelalte arte - contin un prim segment de initiere teoretica in problematica fiecarei arte prevazute de programa pentru liceu, urmat de aplicatii si 6 teste care valorifica relatiile literaturii cu toate celelalte arte.

Lucrarea se incheie cu bibliografia stiintifica pe baza careia a fost conceputa, ea insasi o sursa de informatii complexa si de referinta pentru studiul aprofundat al limbii si literaturii romane.

Premisa si motivatia autorilor lucrarii de fata este ca invatarea si educatia literar-artistica nu se realizeaza doar in context scolar, ci permanent si pretutindeni, in medii formale, dar si informale si nonformale, astfel incat crearea unor contexte editoriale in care elevul nu doar primeste informatia, ci este ajutat sa o dobandeasca singur, printr-o invatare activa si accesibila, devine, conform programelor scolare actuale, o conditie a formarii personalitatii elevilor si a pregatirii pentru integrarea intr-o societate bazata pe cunoastere".


Autorii,


CUPRINS

Argument

Partea I - CONTINUTUL INVATARII

COMPONENTELE SITUATIEI DE COMUNICARE

Functiile actului de comunicare

APLICATII

TEXTE FICTIONALE SI TEXTE NONFICTIONALE. TIPURI TEXTUALE SI STRUCTURA ACESTORA

Textul descriptiv

Textul inforrnativ

Textul argumentativ. Structuri si tehnici argumentative

Textul memorialistic

Textul epistolar

Textul jurnalistic

Textul juridic-administrativ

TEXTUL DESPRE TEXT: COMENTARIUL, ESEUL, ANALIZA, SINTEZA, PARALELA

APLICATII

NIVELURI ALE PRODUCERII SI RECEPTARII TEXTELOR

APLICATll

VALORILE STILISTICE ALE UNOR CATEGORII MORFOSINTACTICE

Rolul verbelor in naratiune

Rolul adjectivelor in descriere

VALOAREA STILISTICA A SEMNELOR DE PUNCTUATIE

APLICATII

MONOLOGUL SI DIALOGUL

DEIXIS SI ANAFORA

APLICATII

LIMBA SI LIMBAJ. REGISTRE STILISTICE

CUVANTUL. DENOTATIE Sl CONOTATIE

REGISTRE STILISTICE

APLICATII

STILUL. CALITATI GENERALE SI PARTICULARE ALE STILULUI. STILURI FUNCTIONALE

APLlCATII

TIPURI DE DISCURS SI DISCURSUL POLITIC

POLEMICA

Partea a II-a - CLASA a XI-a

TESTE INITIALE

Testul 1

Testul 2

Testul 3

UNITATEA TEMATICA 1 ORIGINILE SI EVOLUTIA LIMBII ROMANE. LATINITATE SI DACISM

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 2 DIMENSIUNEA RELIGIOASA A EXISTENTEI

APLICATII

UNITATEA TEMATICA 3 FORMAREA CONSTIINTEI ISTORICE

APLICATlI

TEST

UNITATEA TEMATICA 4 ROLUL LITERATURII IN PERIOADA PASOPTISTA

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 5 CRITICISMUL JUNIMIST

APLICATII

UNITATEA TEMATICA 6 DIVERSITATE TEMATICA STILISTICA SI DE VIZIUNE IN OPERA MARILOR CLASICI

APLlCATII

UNITATEA TEMATICA 7 SIMBOLISMUL FRANCEZ

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 8 PRELUNGIRI ALE ROMANTISMULUI SI CLASICISMULUI

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 9 MODELE EPICE IN ROMANUL INTERBELIC

APLICATII

TEST

TESTE FINALE

Testul 1

Testul 2

Testul 3

Partea a Ill-a - CLASA a XI I -a

TESTE INITlALE

TestuI 1

Testul 2

Testul 3

UNITATEA TEMATICA 1 DIVERSITATE TEMATICA STILISTICA SI DE VIZIUNE IN POEZIA INTERBELICA

Modernism si traditionalism

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 2 AVANGARDA IN LITERATURA INTERBELICA

APLlCATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 3 IDENTITATE CULTURALA IN CONTEXT EUROPEAN

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 4 LITERATURA ASERVITA IDEOLOGIEI COMUNISTE

APLICATII

UNITATEA TEMATICA 5 TIPURI DE ROMAN IN PERIOADA POSTBELICA

APLICATll

TEST

UNITATEA TEMATICA 6 DRAMATURGIA POSTBELICA

APLICATII

TEST

UNITATEA TEMATICA 7. DINAMICA UNOR SPECII DUPA 1990: JURNALUL. MEMORIILE

APLICATII

UNITATEA TEMATICA 8.FORME ALE ISTORIEI SI CRITICII LITERARE

APLICATII

TEST

TESTE FINALE

Testul 1

Testul 2

Testul 3

Partea a IV-a - LITERATURA SI CELELALTE ARTE

LITERATURA SI PICTURA

APLICATII

LITERATURA SI MUZICA

APLICATII

TESTE

Testul 1

Testul 2

Testul 3

Testul 4

Testul 5

Testul 6

Bibliografie