Literatura romana. Manual preparator pentru clasele IX-XII

9789737487100

"Materialul este foarte util oricarui elev aflat in pragul bacalaureatului."

Autor: Ion Popa, Marinela Popa, Catrinel Popa
Editura: Niculescu
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 352
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 23X16 cm
Vârstă: 15 ani, 16 ani, 17 ani, 18 ani, 19 ani
Momentan Indisponibil
24.09 lei

Descriere

CÂTEVA PRECIZĂRI

Lucrarea de faţă se adresează elevilor de liceu, în vederea pregătirii examenului de bacalaureat şi a admiterii în învăţământul universitar filologic, în această ultimă situaţie - numai în măsura în care programa şi exigenţele unităţilor de învăţământ superior corespund cu textele literare selectate şi cu modul lor de tratare preponderent analitic din acest volum.
În ceea ce priveşte examenul de bacalaureat, am urmărit respectarea programei în vigoare. În primul rând, sunt prezenţi toţi autorii canonici (în număr de şaisprezece) cu una sau mai multe creaţii, ţinându-se seama de textele cu care figurează în actualele manuale de limba şi literatura română pentru liceu şi de numărul de texte pe care programele şcolare îl precizează pentru fiecare scriitor şi perioadă literară.
În al doilea rând, am avut în vedere cuprinderea tuturor speciilor literare indicate de
programa de bacalaureat. Programele şcolare în vigoare prevăd cel puţin un basm, o povestire, o nuvelă istorică, una fantastică şi una psihologică. La roman, sunt indicate mai multe tipuri - tradiţional (obiectiv), modern (subiectiv) -, în total cinci romane, dintre care trei să fi fost scrise până la al doilea război mondial şi două, după acest eveniment.
În privinţa dramaturgiei, atât pentru comedie, cât şi pentru dramă este prevăzut câte un text, iar textele poetice sunt repartizate pe perioade - poezia paşoptistă (cel puţin un text), cea a trecerii spre simbolism (cel puţin un text), simbolismul (două texte) şi tradiţionalismul (un text). Un număr mai mare de texte este indicat la modernism (cinci), la neomodernism (trei) şi la Mihai Eminescu (cel puţin patru texte). Postmodernismul este şi el prezent cu cel puţin un text.
În al treilea rând, am urmărit o corelare a speciilor literare cu scriitorii canonici, punând, înainte de toate, în discuţie textele acestora. Prezenţa mai multor texte literare pentru o perioadă literară sau alta, la un scriitor sau la altul, se datorează varietăţii titlurilor cu care aceştia figurează în manualele şcolare alternative.
Scriitorii canonici sau necanonici nu au fost trataţi monografic, prezentându-se totuşi câteva repere ale vieţii şi activităţii lor literare.
În al patrulea rând, respectând programa, am avut în vedere prezentarea ideologiilor şi a curentelor literare manifestate în literatura română într-un capitol separat, la fel ca şi a relaţiei dintre text şi comunicare, aspecte tratate în prima parte a lucrării.
La baza elaborării volumului au stat lucrări de referinţă din critica şi istoria noastră literară, dar şi manualele alternative care cuprind numeroase citate extrase din alte studii critice, la care am făcut, de asemenea, trimitere. De un real folos ne-au fost, în multe privinţe, şi multitudinea studiilor şi materialelor auxiliare în domeniu referitoare la examenul de bacalaureat publicate anterior, toate acestea figurând în bibliografia selectivă de la sfârşitul volumului .
Urmărind accesibilitatea demersului analitic, nu am avut în vedere neapărat o interpretare originală a textelor, ci am operat cu opiniile consacrate, folosind mai ales informaţiile oferite de manualele alternative în vigoare. Menţionăm, de asemenea, că aceste analize nu sunt nicidecum un model obligatoriu de urmat, ci doar o posibilitate de interpretare şi abordare a textelor discutate .
De un real folos este, desigur, lectura integrală a operelor analizate, ca şi a unor studii/articole de critică literară citate de noi pe parcursul lucrării.
O parte dintre texte - ,,Regele moare" de Eugen Ionescu, ,,Ciocnirea", ,,Levantul", ,,Georgica a IV-a", ,,Orbitor" de Mircea Cărtărescu, ,,Estetica" de Florin Iaru, ,,Budila-Express" de Alexandru Muşina şi „Cel mai iubit dintre pământeni" de Marin Preda - sunt comentate de Catrinei Popa, doctorand în litere şi preparator la Universitatea din Bucureşti, căreia îi mulţumim şi pe această cale.
Având în vedere conţinutul lucrării, scopul ei, corelarea conţinutului cu programa examenului de bacalaureat, precum şi tratarea accesibilă a textelor literare, considerăm că volumul de faţă va fi un sprijin eficient tuturor elevilor care se pregătesc să susţină acest examen.
Autorii