MATEMATICĂ distractivă. Clasele a V-a şi a VI-a

9789731247403

Din nefericire, in predarea matematicii se rateaza sansa ludica, o sursa de mari satisfactii pentru elev si se neglijeaza realitatea - ceea ce inveti din placere nu vei uita niciodata.

Autor: Ioan Dancila
Editura: Art Educational
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 144
Limba: Romana
Disciplină: Matematica
Format: 16X22 cm
Vârstă: 13 ani, 11 ani, 12 ani
Momentan Indisponibil
18.00 lei

Descriere



Pledoarie pentru o matematica distractiva. Va mai aduceti aminte de Tom Sawyer si aventurile lui atat de fermecator povestite de Mark Twain? De scena in care Tom este luat de la joaca de matusa Polly si este pus sa vopseasca gardul? ,,O corvoada!", suspina el. Plange bietul Tom si sufera, deodata ii vine o idee: va vopsi gardul jucandu-se!

Si iata ca acum toti prietenii il roaga, ii dau chiar mici cadouri, numai sa-i lase si pe ei sa... faca ceea ce pana acum cateva minute era o corvoada, insa acum este o joaca.

Asadar, vopsitul gardului poate fi munca (pentru matusa Polly), corvoada (pentru Tom, la inceput) si joaca (pentru toti copiii). Tot asa, matematica poate fi munca , poate fi joc, dar, de cele mai multe ori, prin ,,grija" si prostia noastra, a adultilor, devine o corvoada.

Din nefericire, in predarea matematicii se rateaza sansa ludica, o sursa de mari satisfactii pentru elev si se neglijeaza realitatea - ceea ce inveti din placere nu vei uita niciodata.

,,Esecul pe care-I cunoaste invatamantul in lume, in multe sectoare, inclusiv in matematica, este explicat prin insuficienta atentiei acordata aspectelor ludice, aspectelor de joc. De altfel, aceasta este explicatia pentru care informatica are succes la copii; tocmai pentru ca informatica a stiut sa-l atraga pe copil, in primul rand prin jocuri si, in felul acesta sa-l castige", observa academicianul Solomon Marcus.

Dar am putea face matematica distractiva?

Daca utilizam probleme care descriu situatii atractive, intr-o anecdotica amuzanta, daca rezultatele sunt surprinzatoare, daca problemele contin trucuri, glume, implica rationamente logice inedite, daca rezolvarea problemei este neasteptata, provoaca o izbucnire de entuziasm, daca lectia devine un spectacol, atunci avem de-a face cu o matematica distractiva.

Daca avem in fata o problema atipica nu inseamna neaparat ca avem de-a face cu o problema de matematica distractiva.

Stimati profesori,

Matematica are, in toate componentele ei, aspecte de joc. Orice situatie in care raspunsul nu poate fi dat imediat constituie o problema, iar cand situatia este hazlie, din problema sunt eliminate sabloanele si stereotipiile (care sufoca astazi matematica gimnaziala), iesirea din situatia-problema provoaca in clasa o destindere sanatoasa, prin care sunt ,,sanctionate" superficialitatea observatiilor, ,,subtirimea" rationamentelor, daca elevii sunt amuzati de ce fac si de cum fac si isi doresc alte si alte asemenea probleme, sa stiti ca nu faceti numai matematica distractiva, ci respectati unul dintre principiile unui invatamant de calitate:

,,Sa dam oameni flamanzi si insetati de cunostinte, de dragoste statornica de invatatura."

(Onisifor Ghibu)

Predand o matematica distractiva, constituiti un model de predare-invatare-evaluare in care, alaturi de ratiune, este solicitata si afectivitatea. Subscrieti unui model educational in care bucuria dumneavostra de a preda o impartasiti cu elevii si o transformati in bucuria de a invata si de a se implica.

Autorul