Psihopedagogia comportamentului deviant Psihopedagogia comportamentului deviant

9789736798962

"Consideram meritorie includerea, alaturi de formele de manifestare consacrate deja in literatura de specialitate – violenta scolara, indisciplina, consumul de alcool si droguri etc. – si a unor forme care au beneficiat mai putin de atentie din partea teoreticienilor, dar suscita tot mai multa ingrijorare din partea parintilor si a educatorilor: dependenta de calculator, jocul patologic, vulnerabilitatea la exploatare sexuala etc."

Autor: Valentin Cosmin Blandul
Editura: Aramis
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 448
Limba: Romana
Format: 23X16.5 cm
Vârstă: 16 ani, 17 ani
in stoc
33.72 lei
+

Descriere



O lunga perioada de timp, in Romania, tratatele de pedagogie sau de psihologie scolara, care au contribuit la formarea a zeci de promotii de cadre didactice, au gravitat in jurul unui model ideal de elev: elevul conformist, fara probleme de comportament si cu o puternica motivatie pentru studiu. In sursele in care se regaseau si abordari ale diverselor manifestari ale inadaptarii scolare, de regula, situatiile erau prezentate ca fiind exceptii. Conteaza mai putin de ce cadrul de referinta al formarii psihopedagogice a exclus problemele de comportament ale copiilor si adolescentilor, considerandu-le ca fiind subiecte neinteresante sau lipsite de demnitate epistemica. Efectul denaturat al unei astfel de abordari a devenit evident cand ,,exceptiile" s-au trasformat intr-un fenomen de masa, prilej cu care oamenii scolii au constatat ca formarea lor initiala nu le-a dezvoltat capacitatile si competentele necesare pentru a interveni cu sanse de reusita in gestionarea problemelor de comportament ale elevilor.
Volumul ,,Psihopedagogia comportamentului deviant", pe care ni-l propune domnul conferentiar universitar doctor Valentin Cosmin Blandul, sta sub semnul unui bine-venit realism pentru ca porneste de la premisa conform careia fiecare copil sau adolescent din societatea contemporana experimenteaza, cel putin intr-un moment al vietii lui, situatii de stres de natura sa genereze reactii comportamentale nedorite. Acestia sunt copiii si adolescentii reali, iar profesionistii care lucreaza cu ei trebuie sa inteleaga ca nimeni nu-si lasa acasa problemele si ca, daca se doreste obtinerea performantei, ei trebuie ajutati sa le rezolve mai intai.
Lucrarea ,,Psihopedagogia comportamentului deviant" prezinta intr-o maniera accesibila si captivanta spectrul complet al problemelor de comportament specifice copiilor si adolescentilor, de la tulburarile cu substrat psihopatologic si pana la cele mai comune comportamente reactive. Consideram meritorie includerea, alaturi de formele de manifestare consacrate deja in literatura de specialitate - violenta scolara, indisciplina, consumul de alcool si droguri etc. -, si a unor forme care au beneficiat mai putin de atentie din partea teoreticienilor, dar suscita tot mai multa ingrijorare din partea parintilor si a educatorilor: dependenta de calculator, jocul patologic, vulnerabilitatea la exploatare sexuala etc.
Fiecare categorie de simptome comportamentale dezadaptative este prezentata din perspectiva celor mai noi informatii disponibile; am putea presupune ca noutatea informatiei a reprezentat chiar un criteriu de selectie predilect folosit de autor pentru a structura perspectiva completa asupra etiologiei si mecanismelor psihoindividuale implicate in fiecare forma de inadaptare.
Temeinic si scrupulos documentat, volumul satisface categoric nevoia de informare si comprehensiune a fenomenului deviantei juvenile, fiind astfel recomandabil tuturor categoriilor de profesionisti care lucreaza cu copii si adolescenti - cadre didactice, consilieri scolari, asistenti sociali etc. sau studentilor care se pregatesc in aceste domenii, - dar si parintilor care doresc sa inteleaga mai bine riscurile la care sunt expusi copiii lor.
Dimensiunea clinic-informativa a volumului este optim balansata de dimensiunea normativa, care se concentreaza in special pe aspectul preventiei primare a problemelor de comportament. Desi spatiul alocat prezentarii preventiei primare nu este la fel de generos, modul in care sunt abordate aspectele-cheie - componentele de personalitate care structureaza rezilienta copilului - sugereaza caile de urmat specifice demersului terapeutic.
Toate aceste argumente ne indreptatesc sa recomandam cartea intitulata ,,Psihopedagogia comportamentului deviant" drept o lectura utila tuturor celor care sunt implicati in educarea copiilor si adolescentilor sau celor care aspira la aceasta profesie.