TEXTE LITERARE INTERPRETATE PENTRU CLASELE V-VIII , Dictionar

9789734715923

Scopul acestei lucrari nu se limiteaza la grija de a satisface cat mai bine obligatiile scolare ale elevului si ale profesorului. Dictionarul este si un mijloc de apropriere a unei culturi literare minime, bazata pe valori certe.

Autor: Steluta Pesterea Suciu, Mircea Mot, Florin Sindrilaru
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 232
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 26X20 cm
Vârstă: 15 ani, 13 ani, 14 ani, 11 ani, 12 ani
in stoc
25.00 lei
+

Descriere



Cateva lamuriri ldeea acestui dictionar s-a nascut din dorinta de a pune la dispozitia elevilor din clasele V-VIII un instrument de lucru necesar activitatii la clasa si in afara clasei, un auxiliar care sa completeze in mod fericit manualele scolare. Desi nu este o lucrare cu pretentii exhaustive, ea urmareste totusi sa elimine din munca profesorului si a elevului o anume deruta a surselor de informare si a optiunii pentru un text de studiu sau altul. In momentul de fata, pentru limba si literatura romana se afla in circulatie manuale apartinand unor edituri de prestigiu, cate patru-cinci manuale pentru fiecare an de studiu. Reunite intr-o singura lista, textele cuprinse in aceste manuale alcatuiesc - oricine poate observa acest lucru - o ade­ varata micropanorama a literaturii romane. De la creatiile noastre populare si de la primele forme ale literaturii culte pana la autori contemporani ca Nichita Stanescu, Ana Blandiana, Cezar Baltag si Mircea Cartarescu, copilul de 10-14 ani vine in contact, de-a lungul ciclului gimnazial, cu forme si teme literare deosebit de diverse, care presupun modalitati diferite de abordare si intelegere . Dictionarul nostru propus de la bun inceput sa tina seama de toate aceste implicatii. El este conceput ca un instrument de lucru rapid, de o eficacitate imediata atat pentru profesori, cat si pentru elevi.

La baza elaborarii lui a stat perspectiva pragmatica si activa prin care este conceputa insusirea limbii si literaturii romane in gimnaziu. Am gandit lucrarea ca un mijloc ajutator de preluare creatoare a cunostintelor de literatura romana, prevazute in manualele scolare pentru clasele V-VIII din perioada actuala.

Materialul cuprins in acest dictionar are la baza toate textele fundamentale incluse in manualele scolare si este conceput in asa fel incat sa faciliteze accesul elevilor i al profesorilor la o infarmatie esentializata, contribuind astfel la formarea unor lectori avizati.

Colectivul nostru de lucru s-a supus, cu discretie, unor criterii unitare si flexibile. N-am vrut

sa oferim in articolele dictionarului comentarii literare gata confectionate, ci sa propunem

interpretari variate, cu deschideri spre cat mai multe potentialitati ale textelor, solicitand participarea creatoare si afectiva a elevilor. Fiecare text din dictionar este vizat prin elemente specifice, care impun un anumit demers analitic; acesta raspunde in mare masura cerintelor manualelor, fara a oferi solutii totale, astfel incat placerea de a lua in stapanire opera literara sa revina in exclusivitate elevului.

Organizarea materialului s-a facut pe clase, respectandu-se urmatoarea grila: literatura populara, literatura culta - poezie, proza, dramaturgie. In cadrul capitolului dedicat lite­ raturii populare, articolele au fast grupate pe specii literare, in anumite cazuri oferindu-se scurte definitii. In cadrul capitolelor cuprinzand literatura culta, ordinea a fost stabilita de criteriul alfabetic dat de numele scriitorilor. Daca o creatie literara a fost identificata in mai multe manuale si programe sau la mai multe nivele de invatamant, ea a fost inclusa de obicei la prima mentiune. Amplitudinea articolului de prezentare a variat in functie de importanta acordata operelor literare de catre autorii manualelor, dar si de valoarea in sine a textelor. Cum era si firesc, am extins prezentarea operelor literare cuprinse in manualele de clasa a VIII-a, urmarind indeosebi familiarizarea elevului cu noi tehnici, mai complexe, de interpretare a textului literar. Pentru aceasta, am organizat o parte din prezentarile - mai ample - facute unor opere literare cuprinse in manualele scolare de asa maniera incat sa orienteze interesul cititorului, facilitandu-i accesul la aspectul/problema care ii intereseaza. In acelasi scop, am introdus in prezentarile noastre pentru acest nivel de studiu o prima sectiune, informativa, care are in vedere ,,autorul si opera sa".


llustratia cartii a fost gandita de noi cu atentie si afectiune. Ea propune elevilor contactul nemijlocit cu iconografia din domeniu, cea mai cunoscuta s expresiva, romaneasca sau din patrimoniul culturii universale, cu creatia populara autentica si cu imagini de epoca de certa valoare documentara. In ciclul gimnazial elevii trebuie sa se familiarizeze cu chipurile scri­ itorilor studiati, dar si cu alte tipuri de imagini care fac trimitere directa la cultura, viata coti­ diana si civilizatia romaneasca sau universala. Dictionarul nostru are ca miza, asadar, si un anumit tip de educatie vizuala, integrarea unor valori identitare in sufletul si in constiinta copilului.


Coordonatorii