Descriere
Aceasta aparitie editoriala de o importanta deosebita cuprinde unele dintre traducerile de mare valoare ale scrierilor lui Muhy-d-Din ibn Arabi, echivaland cu un eveniment spiritual care ofera oricarui cititor sansa unei orientari cat mai complete si adecvate in cunoasterea si studierea doctrinelor esoterice in general si a traditiei islamice in special. Prezentul volum ne ofera privilegiul de a intalni laolalta un fragment din opera celui mai important reprezentant al esoterismului islamic – Muhy-d-Din ibn Arabi – in traducerea si interpretarea suverana a unui Maestru spiritual autentic, deopotriva cel mai important, insa in aria Sufismului european – Shaykh Mustafa Abd al-Aziz (Mihail Valsan).
Opera lui Muhy-d-Din ibn Arabi (1165-1240) – cea mai inalta autoritate a spiritualitatii sufite si a traditiei islamice – este mereu proaspata prin vastitatea si inaltimea invataturii sale. O adevarata „piatra de incercare”, cuvintele „Celui mai mare dintre maestri” (Shaykh al-Akbar) au legitimitatea Adevarului Revelat, autoritatea celui care a atins gradul cel mai inalt de realizare metafizica.
Cititorul chemat va descoperi in aceste pagini primii pasi de intrare intr-o adevarata scoala initiatica: instructiuni de comportament, ritualuri de rugaciune, practici ale intrarii pe cale, notiuni despre ascultarea inimii, Uniunea Divina si etapele realizarii metafizice de la Cununa supusilor la Investitura in Centrul Suprem.
„Cel care-si cunoaste sinea nu vede altceva in afara de Dumnezeu. Dar cel care nu isi cunoaste sinea nu Il vede pe Dumnezeu. Orice vas nu arata decat ceea ce contine.”
„Tu Il vezi si tu nu stii ca Il vezi.”
„Profetul a fost intrebat: «Cine sunt Sfintii lui Dumnezeu?» Si el a raspuns: «Sunt aceia pe care atunci cand ii vedem mentionam pe Dumnezeu!» si aceasta pentru faptul ca, macinati de incercari si coplesiti de nenorociri, ei raman neclintiti si nu cauta adapost decat la Dumnezeu, multumiti de ceea ce le vine de la Dumnezeu si de ceea ce El vrea de la ei. Cand lumea ii vede in aceasta stare in care indura cu rabdare si sunt multumiti, si nu se plang nimanui, multimea «mentioneaza pe Dumnezeu» si intelege ca Dumnezeu a daruit aceste fiinte cu Harul Sau.”
Ibn Arabῑ
„Am cunoscut pe Domnul meu prin Domnul meu, fara confuzie sau indoiala; «Natura mea intima» este a Sinelui, in mod real, fara lipsa sau eroare. Intre noi doi nu este devenire iar sufletul meu este locul unde lumea ascunsa se manifesta. De cand mi-am cunoscut sinea, fara amestec sau tulburare am ajuns la unire cu obiectul iubirii mele fara a mai exista distanta intre noi doi, oricare ar fi aceasta. Nu mi-am lepadat sufletul din cauza Lui caci el nu a existat o clipa macar, pentru ca apoi sa dispara.”
Ultimele versuri
din Risalat al-Ahadiyah
Cuprins
ARGUMENTUM 7
I
CARTEA NUMELUI DE MAJESTATE „ALLAH”
(Kitabu-l-Jalala wa huwa kalimatu-Llah) 13
II
TEXTE DESPRE CUNOASTEREA SUPREMA 61
CARTEA INSTRUCTIUNILOR 62
INTREBAREA PUSA DE IBN SAWDAKIN 71
DESPRE SENSUL METAFIZIC AL FORMULEI
ALLAH AKBAR, „ALLAH ESTE CEL MAI MARE”,
FOLOSITA IN TIMPUL RITUALULUI RUGACIUNII LEGALE (as-salah) 76
III
CARTEA EXTINCTIEI IN CONTEMPLATIE
(Kitabu-l-Fana’i fi-l-Mushahada) 79
INTRODUCERE 7
IV
CUNUNA SUPUSILOR
(Hilayatu-l-Abdal) 125
A. Tacerea (as-samt) 135
B. Singuratatea (al-‘uzlah) 138
C. Foamea (al-jū’) 141
D. Veghea (as-sahar) 144
V
SALASUL INIMII CELUI CARE INVOCA SI TAINELE CARE II SUNT PROPRII
(Manzilu qalbi-dh-dhakiri wama yukhtassu bi-himina-l-asrar) 151
Salasul aceluia care nu mai invoca datorita extinctiei sale in Cel Invocat
(Manzilu-l-fani ´ani-dh-dhikri bi-l-Madhkūr) 154
Salasul aceluia care se stinge fata de Cel Invocat, „prin” insusi Invocatul
(Manzilu-l-fani ´ani-l-Madhkūr bi-l-Madhkūr) 156
Salasul aceluia care se stinge fata de Cel Invocat „pentru” Cel Invocat, nu „prin” Cel Invocat
(Manzilu-l-fani ´ani-l-Madhkūri li-l-Madhkūr, la bi-l-Madhkūr) 156
EPISTOLA DESPRE FATETELE INIMII 159
VI
UN TEXT AL SHAYKH-ULUI AL-AKBAR
DESPRE „REALIZAREA DESCENDENTA” 171
FUTŪHAT 177
VII
VENERAREA MAESTRILOR SPIRITUALI
(Futūhat, cap. 181: Ihtiramu-sh-Shuyūkh) 195
VIII
DESPRE NOTIUNEA DE HAL
(Futūhat, cap. 192: „Stare spirituala”) 207
IX
DESPRE NOTIUNEA DE MAQAM
(Futūhat, cap. 193: „Statiune spirituala”) 215
X
STARILE INITIATILOR IN MOMENTUL MORTII
(Futūhat, cap. 176) 219
XI
INVESTITURA SHAYKH-ULUI AL-AKBAR IN CENTRUL SUPREM 23
XII
STIINTA HRISTICA (al-Ilmu-l-aissawi)
(Futūhat, cap. 20) 247
XIII
DESPRE UNITATEA DIVINA (I) 259
POSTFATA.
REALIZAREA METAFIZICA IN ISLAM
(Cateva precizari cu privire la „realizarea metafizica” in Tasawwuf) 289
NOTA BIBLIOGRAFICA 309