Descriere
Cartea profesorului de psihologia cognitiei si educatiei de la Universitatea Harvard, Howard Gardner, si a mult mai tinerei sale doctorande, Katie Davis, prezinta profund, nuantat si sprijinit de investigatii pe teren bine concepute, impactul folosirii permanente a media digitale asupra formarii identitatii, a trairii intimitatii si a dezvoltarii imaginatiei (ceea ce autorii numesc”cei trei I”) tinerei generatii de astazi, pe care autorii o numesc”generatia app” (”app” fiind prescurtarea uzuala a termenului”application”, adica”aplicatie”). Autorii ajung la concluzia ca exista doua feluri de aplicatii si de moduri de a le folosi: aplicatii inspiratoare si aplicatii care produc dependenta.
Dupa ce analizeaza pe larg conceptul de”generatie” din trei perspective– biologica, culturala si tehnologica– autorii dedica cate un capitol pentru fiecare dintre cei”trei I” si prezinta impactul major asupra acestor trei dimensiuni ale formarii personalitatii la tineri. Astfel, folosirea permanenta a retelelor de socializare si comunicarea online schimba modul cum isi definesc tinerii propria identitate; de asemenea, comunicarea intermediata de tehnologie (care tinde sa fie mai raspindita decat cea directa) duce la o modificare a manierei de exprimare, in sensul unei vulgarizari a acesteia; iar imaginatia si creativitatea, cel putin in expresia lor scrisa, se retrang atat in continut, cat si in expresie. Cu toate acestea, autorii incheie intr-o nota optimista (”Aplicatii pentru o lume mai buna”): dupa opinia lor, noile tehnologii digitale, folosite cum trebuie, sunt o sansa pentru dezvoltari nebanuite:
”Ca indivizi, ca grupuri si culturi, tinerii vor decide (...) sa exploreze parcursuri proprii, sa-si dezvolte identitatea, sa acceada la forme profunde de relationare si sa deschida directii creatoare care nu au fost anticipate niciodata.”
Cartea se incheie cu un capitol de concluzii si o anexa metodologica, din care cititorul afla modul cum au fost concepute investigatiile si cum au fost interpretate rezultatele. O bibliografie bogata completeaza acest volum, care aduce o noua perspectiva asupra unei teme foarte actuale.
Dupa ce analizeaza pe larg conceptul de”generatie” din trei perspective– biologica, culturala si tehnologica– autorii dedica cate un capitol pentru fiecare dintre cei”trei I” si prezinta impactul major asupra acestor trei dimensiuni ale formarii personalitatii la tineri. Astfel, folosirea permanenta a retelelor de socializare si comunicarea online schimba modul cum isi definesc tinerii propria identitate; de asemenea, comunicarea intermediata de tehnologie (care tinde sa fie mai raspindita decat cea directa) duce la o modificare a manierei de exprimare, in sensul unei vulgarizari a acesteia; iar imaginatia si creativitatea, cel putin in expresia lor scrisa, se retrang atat in continut, cat si in expresie. Cu toate acestea, autorii incheie intr-o nota optimista (”Aplicatii pentru o lume mai buna”): dupa opinia lor, noile tehnologii digitale, folosite cum trebuie, sunt o sansa pentru dezvoltari nebanuite:
”Ca indivizi, ca grupuri si culturi, tinerii vor decide (...) sa exploreze parcursuri proprii, sa-si dezvolte identitatea, sa acceada la forme profunde de relationare si sa deschida directii creatoare care nu au fost anticipate niciodata.”
Cartea se incheie cu un capitol de concluzii si o anexa metodologica, din care cititorul afla modul cum au fost concepute investigatiile si cum au fost interpretate rezultatele. O bibliografie bogata completeaza acest volum, care aduce o noua perspectiva asupra unei teme foarte actuale.