Descriere
Volumul Carabusul de aur si alte povestiri aduce la un loc citeva dintre capodoperele narative ale lui Edgar Allan Poe. Fie ca eroul este framintat de o enigma a carei rezolvare va elucida misterul unei crime (Misterul lui Marie Roget), fie ca protagonistul e tinut cu sufletul la gura, pus sa rezolve mesaje incifrate si incilceli entomologice ca sa afle taina unei comori (Carabusul de aur), povestirile scriitorului american au de fapt in comun atentia pe care o acorda cititorului. Precum in Zona crepusculara, cititorul este cel care infrunta pericole, care isi creeaza propriile iesiri din situatii imposibile si care, pina la urma, are iluzia descoperirii tainei.
„Adevaratul inteles al nuvelelor lui Poe consta nu in ceea ce isi propun sa relateze. Multe dintre ele sint in mod declarativ vise; si, ca in cazul viselor, desi par absurde, efectul lor asupra emotiilor noastre este unul cit se poate de serios. Chiar si cele care pretind ca se inscriu in logica si precizia unor povestiri reale sint tot vise. Pogorirea in maelstrom este o metafora a ororii in fata virtejului moral de care, din cite stim din povestirile sale mai explicite, Poe avea, nu fara oarecare temei, o oarecare spaima reala ca va fi inghitit. Nimeni n-a inteles mai bine ca Poe ca, atit in fictiune, cit si in poezie, conteaza nu ceea ce spui, ci ceea ce-l faci pe cititor sa simta. Nimeni n-a inteles mai bine ca Poe ca ppina si cel mai profund adevar psihologic poate fi redat prin fantastic.” (Edmund Wilson)
Traducere din limba engleza si note de Liviu Cotrau
„Adevaratul inteles al nuvelelor lui Poe consta nu in ceea ce isi propun sa relateze. Multe dintre ele sint in mod declarativ vise; si, ca in cazul viselor, desi par absurde, efectul lor asupra emotiilor noastre este unul cit se poate de serios. Chiar si cele care pretind ca se inscriu in logica si precizia unor povestiri reale sint tot vise. Pogorirea in maelstrom este o metafora a ororii in fata virtejului moral de care, din cite stim din povestirile sale mai explicite, Poe avea, nu fara oarecare temei, o oarecare spaima reala ca va fi inghitit. Nimeni n-a inteles mai bine ca Poe ca, atit in fictiune, cit si in poezie, conteaza nu ceea ce spui, ci ceea ce-l faci pe cititor sa simta. Nimeni n-a inteles mai bine ca Poe ca ppina si cel mai profund adevar psihologic poate fi redat prin fantastic.” (Edmund Wilson)
Traducere din limba engleza si note de Liviu Cotrau
Parinte al prozei politiste si precursor al romanului SF si horror, Edgar Allan Poe (1809-1849) si-a inceput cariera literara ca poet (cu Tamerlane and Other Poems, 1827; Poems, 1831). Singurul sau roman finalizat, The Narrative of Arthur Gordon Pym (Povestea lui Arthur Gordon Pym), este publicat in 1838, iar primul volum de povestiri, Tales of the Grotesque and Arabesque, apare in 1840. Cartea care il va impune definitiv in atentia publicului este The Raven and Other Poems (1845). Naratiunile lui Poe, romane sau povestiri, au fost publicate la Editura Polirom grupate in urmatoarele volume: Masca Mortii Rosii si alte povestiri (2003, 2012), Misterul lui Marie Roget si alte povestiri (2005, 2008), Calatorii imaginare (2008), Carabusul de aur si alte povestiri (2011).