Descriere
In elaborarea acestei carti, am plecat de la judecata dintr-un intelept cliseu,
conform careia dascalul este in tot ceea ce face un model. Adica inclusiv atunci cand
scrie eseuri. Daca nu intelege bazele teoretice ale acestui tip de text, cu siguranta eseul
sau va constitui o simpla aglomerare de informatii - mai mult sau mai putin valoroase
fara a tine seama de principii ordonatoare. In consecinta, si elevul va avea impresia ca o
mare cantitate dezordonata de idei echivaleaza cu o norma de redactare. Nu e de mirare
ca multe dintre lucrarile de la Bacalaureat contin, in loc de eseuri, insiruiri decorative
de definitii ale speciei, precizari de teme/motive, conectori alipiti povestirii firului
narativ sau versurilor, identificari ale marcilor eului liric etc. Mai trist, cum deplangea
pe vremuri Titu Maiorescu, nu doar starea de fapt ingrijoreaza, ci considerarea acestei
maniere - de a scrie despre literatura romana - ca fiind normala. Iata de ce, desi se
inscrie intr-un lung sir de volume ce pretind ca ofera texte eseistice care sa ii ajute
pe elevi in pregatirea individuala la limba si literatura romana, demersul nostru este
unul diferit.
Astfel, prima sectiune, teoretica, descrie tehnici de redactare, prezinta tipuri-ile
de eseu scolar, urmarind prin exemple modul de realizare a introducerii, cuprinsului
si incheierii. Eseurile din a doua parte ofera cateva modele de redactare a textelor de
tip argumentativ (subiectul I, cerinta B., din examenul de bacalaureat) si se adreseaza
atat elevilor de la profilul real, cat si celor de la uman. A treia parte, cea mai ampla,
reconstituie un tablou complet si coerent al evolutiei literaturii autohtone, facand
referire atat la autorii canonici inclusi in programa pentru Bacalaureat, cat si la
continuturile asociate care vizeaza scrierea eseurilor de minimum 400 de cuvinte de
la subiectul al III-lea. Proza si dramaturgia au fost organizate preponderent in functie
de un criteriu al speciei, iar poezia - constituind ea insasi un gen - este analizata din
unghiul curentului literar. Nu in ultimul rand, dictionarul de idei si concepte literare
inclus in aceasta sectiune speram sa ii ajute pe elevi in impasurile lor teoretice (asa.
se explica de ce unele concepte pot chiar depasi programa de liceu). Am inserat, de
asemenea, numeroase scheme recapitulative, care speram sa evidentieze si mai clar
structura eseurilor, fiind un bun punct de plecare pentru elevi in elaborarea propriilor
texte. Segmentarea eseurilor s-a realizat din ratiuni didactice, dar, evident, aceasta nu
este oportuna in conditii de examen. Totodata, pentru ca lucrarea a fost gandita si ca
o pledoarie impotriva memorarii, a invatarii fara rost,, pe de rost", eseurile abordeaza,
de obicei, mai multe secvente sau componente de structura/ limbaj decat solicita
reperele de la subiectul al III-lea.
Le recomandam elevilor sa citeasca literatura, sa judece critic si personal,
pentru ca, fara perspectiva critica - deci in absenta competentei de a atribui / justifica
valoarea unei creatii artistice -, comentariul ramane doar o repetare mimetica, fara
intelegerea autentica a ideilor.
Este o lucrare care poate fi folosita atat de elevii de profilul real, cat si celor de la uman.