Cum se scrie un Eseu. Limba si Literatura Romana pentru Bacalaureat 2018

9786069448816

Le recomandam elevilor sa citeasca literatura, sa judece critic si personal,

pentru ca, fara perspectiva critica - deci in absenta competentei de a atribui / justifica

valoarea unei creatii artistice -, comentariul ramane doar o repetare mimetica, fara

intelegerea autentica a ideilor.

Autor: Cosmin Borza, Claudiu Turcus
Editura: Art Educational
Anul aparitiei: 2017
Nr. Pag: 295
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 24X17 cm
Vârstă: 19 ani, 18 ani
in stoc
33.00 lei
+

Descriere


In elaborarea acestei carti, am plecat de la judecata dintr-un intelept cliseu,

conform careia dascalul este in tot ceea ce face un model. Adica inclusiv atunci cand

scrie eseuri. Daca nu intelege bazele teoretice ale acestui tip de text, cu siguranta eseul

sau va constitui o simpla aglomerare de informatii - mai mult sau mai putin valoroase

fara a tine seama de principii ordonatoare. In consecinta, si elevul va avea impresia ca o

mare cantitate dezordonata de idei echivaleaza cu o norma de redactare. Nu e de mirare

ca multe dintre lucrarile de la Bacalaureat contin, in loc de eseuri, insiruiri decorative

de definitii ale speciei, precizari de teme/motive, conectori alipiti povestirii firului

narativ sau versurilor, identificari ale marcilor eului liric etc. Mai trist, cum deplangea

pe vremuri Titu Maiorescu, nu doar starea de fapt ingrijoreaza, ci considerarea acestei

maniere - de a scrie despre literatura romana - ca fiind normala. Iata de ce, desi se

inscrie intr-un lung sir de volume ce pretind ca ofera texte eseistice care sa ii ajute

pe elevi in pregatirea individuala la limba si literatura romana, demersul nostru este

unul diferit.

Astfel, prima sectiune, teoretica, descrie tehnici de redactare, prezinta tipuri-ile

de eseu scolar, urmarind prin exemple modul de realizare a introducerii, cuprinsului

si incheierii. Eseurile din a doua parte ofera cateva modele de redactare a textelor de

tip argumentativ (subiectul I, cerinta B., din examenul de bacalaureat) si se adreseaza

atat elevilor de la profilul real, cat si celor de la uman. A treia parte, cea mai ampla,

reconstituie un tablou complet si coerent al evolutiei literaturii autohtone, facand

referire atat la autorii canonici inclusi in programa pentru Bacalaureat, cat si la

continuturile asociate care vizeaza scrierea eseurilor de minimum 400 de cuvinte de

la subiectul al III-lea. Proza si dramaturgia au fost organizate preponderent in functie

de un criteriu al speciei, iar poezia - constituind ea insasi un gen - este analizata din

unghiul curentului literar. Nu in ultimul rand, dictionarul de idei si concepte literare

inclus in aceasta sectiune speram sa ii ajute pe elevi in impasurile lor teoretice (asa.

se explica de ce unele concepte pot chiar depasi programa de liceu). Am inserat, de

asemenea, numeroase scheme recapitulative, care speram sa evidentieze si mai clar

structura eseurilor, fiind un bun punct de plecare pentru elevi in elaborarea propriilor

texte. Segmentarea eseurilor s-a realizat din ratiuni didactice, dar, evident, aceasta nu

este oportuna in conditii de examen. Totodata, pentru ca lucrarea a fost gandita si ca

o pledoarie impotriva memorarii, a invatarii fara rost,, pe de rost", eseurile abordeaza,

de obicei, mai multe secvente sau componente de structura/ limbaj decat solicita

reperele de la subiectul al III-lea.

Le recomandam elevilor sa citeasca literatura, sa judece critic si personal,

pentru ca, fara perspectiva critica - deci in absenta competentei de a atribui / justifica

valoarea unei creatii artistice -, comentariul ramane doar o repetare mimetica, fara

intelegerea autentica a ideilor.

Este o lucrare care poate fi folosita atat de elevii de profilul real, cat si celor de la uman.