Cunoasterea elevului

9789736790973

Lucrarea va prezinta succint idei care au stat la baza organizarii materialului expus in acest manual si unele sugestii privind utilizarea acestei lucrari.

Editura: Aramis
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 112
Limba: Romana
Format: 23.5X16.5 cm
in stoc
54.00 lei
+

Descriere



Societatea romaneasca actuala, aflata in cautarea axului moral, a unor valori de mult pierdute, face ca cei mai multi dintre noi sa fim - mai mult sau mai putin- dominati de satisfacerea acelor trebuinte care ne asigura supravietuirea (si, din pacate, ramanem si in acest caz la nivelul intelesului individual) si ne preocupa (daca...) intr-o mai mica masura profilul spiritual al celor ce reprezinta viitorul oricarui popor: tinerii.
De aceea, cred ca nu este lipsita de utilitate cunoasterea acelor mecanisme, procese si comportamente ale personalitatii umane care intervin in educatie. Cunoasterea lor nu trebuie sa fie apanajul celor care si-au facut o meserie din a-i educa pe altii. ci si al parintilor (tot mai ocupati cu altele mai ales grabiti in relatia cu propriii copii) si, de ce nu, al tuturor - cetateni preocupati de ceea ce se intampla cu ei si cu cei din jur.
De asemenea, societatea mileniului trei (,,satul global") pune cu acuitate necesitatea autoeducarii, indiferent de varsta si ocupatie, ceea ce face sa nu fie lipsita de interes (dimpotriva) cunoaşterea modalitatilor prin care putem lucra asupra noastra.
Lucrarea de fata - aaa cum arata si titlul isi propune sa raspunda la trei intrebari:
1. Care este obiectul cunoaşterii in relatia educator- elev? Primul raspuns – general are in vedere personalitatea elevului, ca sistem complex bio-psiho-socio¬cultural. Al doilea raspuns se refera la acele fenomene si procese psihice care intervin direct in procesul de educatie: inteligenta, memoria, atentia, creativitatea, motivatia.
2 De ce factorii educativi (profesori si parinti) trebuie sa realizeze acest exerctiu de ctunastere? Pentru ca fiecare elev este o personalitare aflata in diferire stadii de fomare, are caracteristici, aspiratii si interese diferite, care trebuie cunoscute, cultivate sau, dupa caz, corectate ori eliminate.
3.Cum poate fi cunoscut elevul? Modalitatile si instrumentele de cunoastere sunt multiple si au grade diferite de relevanta, iar literatura de specialitate le descrie cu lux de amanunte. ln aceasta lucrare sunt prezentate numai cateva si anume acelea care nu impun conditii deosebite de utilizare se afla la indemana fiecarui profesor (fara sa presupuna o pregatire speciala) si sunt concludente pentru alegerea unor solutii individualizate.
Speram ca lucrarea completata cu studiul unei minime bibliografii - sa se dovedeasca un instrumem util in indeplinirea misiunii pe care o au educatorii (fiindca despre misiune este vorba, deoarece ea influentează viitorul unei societati si chiar al lumii): formarea unor tineri cu o personalitate puternica fundamentata valoric, si apti sa-si construiasca idealuri si sa lupte pentru realizarea lor. Credem ca oricare educator- profesor sau parinte- ar trebui sa mediteze asupra problemelor care privesc dotarea tinerilor cu acele intrumente valorice si note de personalitate care sa le asigure supravietuirea (fiindca de supravietuit vor supravietui oricum) si care sunt atat de elocvent exprimate de violoncelistuL Pablo Casals:
"…In toata confuzia creatain zilele noastre vad prea putin respect fata de adevaratele valori ale vietii. Pretutindeni in jurul nostru este frumusete, dar cati sunt orbi pentru ea! Ei vad minunile acesei lumi si par a nu zari nimic. Oamenii sunt intr-o permanenta miscare febrile, fara sa se gandeasca incotro duce calatoria lor. Ei cauta agitatia cu orice pret, ca si cum ar fi pierduti fara nici o speranta. Lucrurile simple si naturale le fac putina placere. Fiecare secunda pe care o petrecem in acest univers este unica. Si ce le explicam copiilor nostril? Ca doi ori doi fac patru si ca Parisul este capital Frantei? Cand ii vom invata ce sunt ei insisi? "