Didactica disciplinelor pedagogice - Un cadru constructivist

9789734724826

"Operaționalizând atent conceptul de curriculum, autoarea propune – pentru cele mai relavante componente ale acestuia – considerații teoretice, interpretări personale, argumente, reflecții, metode, tehnici, instrumente, aplicații, aplicații și soluții didactice pertinente."

Autor: Musata Bocos
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2017
Nr. Pag: 431
Limba: Romana
Disciplină: Pedagogie
Format: 16.5X23.5 cm
Vârstă: +15 ani
in stoc
35.00 lei
+

Descriere



CUPRINS

Capitolul I

DIDACTICA DISCIPLINELOR PEDAGOGICE -

DISCIPLINA STIINTIFICA TEORETICA SI PRACTICA

Statutul epistemologic al pedagogiei

Macro si micropedagogie perspectiva didactica

Didactica disciplinelor pedagogice componenta a sistemului stiintelor educatiei

Conceptul de "didactica a disciplinelor pedagogice" - grila de analiza

Relatii ale didacticii disciplinelor pedagogice in sistemul stiintelor educatiei

Paradigma constructivista in didactica disciplinelor pedagogice - un "raspuns" pertinent

Constructivism si cunoastere scolara

Caracteristicile designului constructivist

Constructivism individual si constructivism social

Dinamici socio-cognitive in procesul cunoasterii scolare

Capitolul II

CURRICULUMUL SCOLAR LA DISCIPLINELE PEDAGOGICE - ABORDARI TEORETICE, ANALIZE PEDAGOGICE SI INVESTIGATII PRACTICE

Curriculumul scolar - construct de maxima relevanta educationala.

Evolutii in procesul de conceptualizare a curriculumului

Prezentarea generala a curriculumului disciplinelor pedagogice

Perceptia cadrelor didactice si a elevilor despre curriculumul disciplinelor pedagogice rezultatele unei investigatii practice

Capitolul III

FINALITATILE DISCIPLINELOR PEDAGOGICE

ANALIZA PEDAGOGICA

Finalitatile generale

Competentele specifice

Obiectivele operationale

Operationalizarea obiectivelor educationale necesitate si utilitate

Capitolul IV

CONTINUTURILE DISCIPLINELOR PEDAGOGICE

Valente instrumentale formative si informative ale continuturilor stiintifice proprii disciplinelor pedagogice

Transpozitia didactica

Introducerea si asimilarea conceptelor

Dificultati si erori in asimilarea continuturilor disciplinelor pedagogice

Competentele profesorilor din perspectiva managementului continuturilor

Capitolul V

STRATEGII DIDACTICE

IN STUDIUL DISCIPLINELOR PEDAGOGICE

Strategia didactica sistem didactic proiectiv si actional practic

Strategiile in campul educatiei - necesitate, relevanta si contextualizare

Definirea si obiectivarea operanta a strategiilor didactice

Recomandari referitoare la valorificarea strategiilor didactice in studiul disciplinelor pedagogice

Metodologia didactica parghie operationala a strategiilor didactice.

Cadre referentiale si instrumente de formare in studiul disciplinelor pedagogice

Reflectia personala - mijloc de cunoastere activa si profunda.

Metodele de activitate independenta reper in educatia permanenta

Conversatia si valorificarea ei in directia exersarii spiritului activ

Explicatia - metoda cu rol in formarea capacitatii de argumentare

Modelarea si invatarea prin analogie

Exerctiul - metoda relevanta in formarea si consolidarea structurilor operatorii ale gandirii

Studiul de caz - exercitiu de cautare activa si interactiva - invatarea prin cooperare si dezvoltarea comportamentelor sociale

Jocul de rol - metoda de simulare a interactiunilor umane si de modelare a comportamentelor invatarea prin descoperire modalitate de exersare a comportamentelor de explorare

Problematizarea - rolul sau in dezvoltarea unor euristici de cercetare

Asaltul de idei (Brainstormingul) si stimularea creativitatii in activitatile de grup

Instruirea asistata de computer si invatarea electronica (e-learning) - forme interactive si cvasiautonome de acces la cunoastere

Capitolul VI

STRATEGII DE EVALUARE

IN STUDIUL DISCIPLINELOR PEDAGOGICE

Evaluarea didactica, esenta, specificul si rolul actiunilor evaluative

Evaluarea formativa modalitate didactica de eficientizare a invatarii

Autoevaluarea parte integranta a evaluarii formative

Evaluarea formatoare o evaluare formativa putemic personalizata

Ce, de ce si cum evaluam la disciplinele pedagogice?

Strategii de evaluare in studiul disciplinelor pedagogice - abordare didactica

Strategii, metode, tehnici, probe instrumente de evaluare, itemi (pedagogici) delimitari conceptuale

Metode de evaluare cai comune profesor elev in actiunile evaluative. Ilustrari aplicative

Metode de evaluare traditionale

Evaluarea orala

Evaluarea scrisa

Evaluarea practica

Evaluarea cu ajutorul simulatoarelor, masinilor si dispozitivelor

Metode de evaluare alternative

Autoevaluarea

Observarea sistematica a activitatii si a comportamentului elevilor in clasa

Referatul

Investigatia

Proiectul

Portofoliul.

Itemi: tipologie si exemple

Itemi obiectiv

Itemi cu alegere duala dihotomici

Itemi cu alegere multipla cu raspunsuri la alegere

Itemi de tip pereche de asociere

Itemi semiobiectivi

Itemi cu raspuns scurt

Itemi de completare

Intrebari structurate

Itemi subiectivi

Itemi de tip rezolvare de probleme sau de situatii problema

Itemi de tip eseu

Capitolul VII

DESIGNUL EDUCATIONAL

Designul educational definirea si operationalizarea conceptului

Proiectarea didactica la nivel micro

Lectura personalizata a programei si a manualelor scolare

Planificarea calendaristica

Proiectarea secventiala a unitatilor de invatare si a lectiilor activitatilor didactice

Proiectarea unitatilor de invatare

Proiectarea lectiilor activitatilor didactice

Proiectul de lectie activitate didactica

Capitolul VIII

IN CAUTAREA UNEI PARADIGME EPISTEMOLOGICE PENTRU PROCESUL DE CONSTRUCTIE

A CUNOSTINTELOR DE PEDAGOGIE

Cercetarea pedagogica resursa strategica in procesul educational

Valorificarea abordarii sistemice

Activizarea subiectilor educatiei - sursa si resursa didactica relevanta

Instituirea de relatii didactice favorabile comunicarii educationale complexe

Subiectul educatiei creator de cunostinte si detinator al unui mod de gandire

BIBLIOGRAFIE

REZUMAT

SUMMARY

ZUSAMMENFASSUNG