Descriere
CUPRINS
Capitolul I
DIDACTICA DISCIPLINELOR PEDAGOGICE -
DISCIPLINA STIINTIFICA TEORETICA SI PRACTICA
Statutul epistemologic al pedagogiei
Macro si micropedagogie perspectiva didactica
Didactica disciplinelor pedagogice componenta a sistemului stiintelor educatiei
Conceptul de "didactica a disciplinelor pedagogice" - grila de analiza
Relatii ale didacticii disciplinelor pedagogice in sistemul stiintelor educatiei
Paradigma constructivista in didactica disciplinelor pedagogice - un "raspuns" pertinent
Constructivism si cunoastere scolara
Caracteristicile designului constructivist
Constructivism individual si constructivism social
Dinamici socio-cognitive in procesul cunoasterii scolare
Capitolul II
CURRICULUMUL SCOLAR LA DISCIPLINELE PEDAGOGICE - ABORDARI TEORETICE, ANALIZE PEDAGOGICE SI INVESTIGATII PRACTICE
Curriculumul scolar - construct de maxima relevanta educationala.
Evolutii in procesul de conceptualizare a curriculumului
Prezentarea generala a curriculumului disciplinelor pedagogice
Perceptia cadrelor didactice si a elevilor despre curriculumul disciplinelor pedagogice rezultatele unei investigatii practice
Capitolul III
FINALITATILE DISCIPLINELOR PEDAGOGICE
ANALIZA PEDAGOGICA
Finalitatile generale
Competentele specifice
Obiectivele operationale
Operationalizarea obiectivelor educationale necesitate si utilitate
Capitolul IV
CONTINUTURILE DISCIPLINELOR PEDAGOGICE
Valente instrumentale formative si informative ale continuturilor stiintifice proprii disciplinelor pedagogice
Transpozitia didactica
Introducerea si asimilarea conceptelor
Dificultati si erori in asimilarea continuturilor disciplinelor pedagogice
Competentele profesorilor din perspectiva managementului continuturilor
Capitolul V
STRATEGII DIDACTICE
IN STUDIUL DISCIPLINELOR PEDAGOGICE
Strategia didactica sistem didactic proiectiv si actional practic
Strategiile in campul educatiei - necesitate, relevanta si contextualizare
Definirea si obiectivarea operanta a strategiilor didactice
Recomandari referitoare la valorificarea strategiilor didactice in studiul disciplinelor pedagogice
Metodologia didactica parghie operationala a strategiilor didactice.
Cadre referentiale si instrumente de formare in studiul disciplinelor pedagogice
Reflectia personala - mijloc de cunoastere activa si profunda.
Metodele de activitate independenta reper in educatia permanenta
Conversatia si valorificarea ei in directia exersarii spiritului activ
Explicatia - metoda cu rol in formarea capacitatii de argumentare
Modelarea si invatarea prin analogie
Exerctiul - metoda relevanta in formarea si consolidarea structurilor operatorii ale gandirii
Studiul de caz - exercitiu de cautare activa si interactiva - invatarea prin cooperare si dezvoltarea comportamentelor sociale
Jocul de rol - metoda de simulare a interactiunilor umane si de modelare a comportamentelor invatarea prin descoperire modalitate de exersare a comportamentelor de explorare
Problematizarea - rolul sau in dezvoltarea unor euristici de cercetare
Asaltul de idei (Brainstormingul) si stimularea creativitatii in activitatile de grup
Instruirea asistata de computer si invatarea electronica (e-learning) - forme interactive si cvasiautonome de acces la cunoastere
Capitolul VI
STRATEGII DE EVALUARE
IN STUDIUL DISCIPLINELOR PEDAGOGICE
Evaluarea didactica, esenta, specificul si rolul actiunilor evaluative
Evaluarea formativa modalitate didactica de eficientizare a invatarii
Autoevaluarea parte integranta a evaluarii formative
Evaluarea formatoare o evaluare formativa putemic personalizata
Ce, de ce si cum evaluam la disciplinele pedagogice?
Strategii de evaluare in studiul disciplinelor pedagogice - abordare didactica
Strategii, metode, tehnici, probe instrumente de evaluare, itemi (pedagogici) delimitari conceptuale
Metode de evaluare cai comune profesor elev in actiunile evaluative. Ilustrari aplicative
Metode de evaluare traditionale
Evaluarea orala
Evaluarea scrisa
Evaluarea practica
Evaluarea cu ajutorul simulatoarelor, masinilor si dispozitivelor
Metode de evaluare alternative
Autoevaluarea
Observarea sistematica a activitatii si a comportamentului elevilor in clasa
Referatul
Investigatia
Proiectul
Portofoliul.
Itemi: tipologie si exemple
Itemi obiectiv
Itemi cu alegere duala dihotomici
Itemi cu alegere multipla cu raspunsuri la alegere
Itemi de tip pereche de asociere
Itemi semiobiectivi
Itemi cu raspuns scurt
Itemi de completare
Intrebari structurate
Itemi subiectivi
Itemi de tip rezolvare de probleme sau de situatii problema
Itemi de tip eseu
Capitolul VII
DESIGNUL EDUCATIONAL
Designul educational definirea si operationalizarea conceptului
Proiectarea didactica la nivel micro
Lectura personalizata a programei si a manualelor scolare
Planificarea calendaristica
Proiectarea secventiala a unitatilor de invatare si a lectiilor activitatilor didactice
Proiectarea unitatilor de invatare
Proiectarea lectiilor activitatilor didactice
Proiectul de lectie activitate didactica
Capitolul VIII
IN CAUTAREA UNEI PARADIGME EPISTEMOLOGICE PENTRU PROCESUL DE CONSTRUCTIE
A CUNOSTINTELOR DE PEDAGOGIE
Cercetarea pedagogica resursa strategica in procesul educational
Valorificarea abordarii sistemice
Activizarea subiectilor educatiei - sursa si resursa didactica relevanta
Instituirea de relatii didactice favorabile comunicarii educationale complexe
Subiectul educatiei creator de cunostinte si detinator al unui mod de gandire
BIBLIOGRAFIE
REZUMAT
SUMMARY
ZUSAMMENFASSUNG