Evaluarea competentelor - Stefan Pacearca

9789736799358

"In consecinta, invatarea centrata pe competente se inscrie intr-un demers mai cuprinzator si in paradigma actiunii determinate."

Autor: Stefan Pacearca
Editura: Aramis
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 208
Limba: Romana
Format: 26X20 cm
Vârstă: 9 ani, 10 ani
in stoc
21.19 lei
+

Descriere



CAND SE POATE SPUNE DESPRE CINEVA CA ESTE COMPETENT?

Se poate spune despre o persoana ca este competenta atunci cand, pusa in situaii care presupun rezolvarea unui anumit tip de probleme sau efectuarea unui anumit tip de sarcini complexe, este capabila sa mobilizeze eficient resursele pertinente pentru a le rezolva sau a le efectua, in armonie cu o anumita viziune a calitatii.
Pornind de la cele expuse mai sus, dezvoltarea competentelor presupune confruntarea cu situatii variate si complexe. care intampina o serie de constrangeri (dintre care unele pot fi inlaturate, in timp ce altele nu) si se bucura de resurse (direct accesibile pentru unii, mai putin accesibile pentru altii). In consecinta, invatarea centrata pe competente se inscrie intr-un demers mai cuprinzator si in paradigma actiunii de deteminate.
O concluzie care se desprinde este ca dezvoltarea competentelor conduce la invatarea mobilizarii cunostintelor acumulate. Se intelege prin aceasta acel proces complex constituit din analiza situatiilor, din identificarea resurselor pertinente (cunostinte, priceperi, comportamente), din combinarea adecvata a acestora, din aplicarea lor corecta si din controlul rezultatelor. Acest proces complex va fi cu atat mai usor de dezvoltat cu cat repertoriul elevului (cognitiv si nu numai) este bine organizat, cu cat el a fost confruntat cu o diversitate de situatii si a fost suficient de bine sustinut in respectiva invatare.
Deci dezvoltarea competentelo presupune si o viziune a calitatii proceselor si a rezultatelor competentei. In functie de conceptia pe care un cadru didactic o are cu privire la calitate, de exemplu cu privire la exprimarea scrisa, el nu va dezvolta aceleasi competente la elevii sai.

AUTORII ACESTEI LUCRARI CARE SE REFERA LA INVATAREA CENTRATA PE COMPETENTE SUNT COMPETENTI?
Daca ne bazam pe cele trei mari caracteristici deja enuntate, raspunsul vine de la sine. B.I.E.F. a realizat in numeroase proiecte in care participantii, printre care si Francois- Marie Gerard, s-au confruntat cu situatii pe cat de variate, pe atat de numeroase: aplicarea invatarii centrate pe competente in sistemele a 10 tari situate pe mai multe continente; formarea de cadre didactice, de consilieri pedagogici, de inspectori, de directori de institutii scolare, de formatori, de cadre ministeriale; redactarea de curriculumuri, de manuale scolare, de suporturi pentru formare! Aceasta experienta i-a facut pe participantii din cadrul B.I.E.F. sa mobilizeze resurse de orice fel: resurse preluate din discipline variate, compatibile cu niveluri de educatie care merg de la invatamantul prescolar la invatamantul superior, care s-au sprijinit pe baze culturale diferite pentru fiecare tara in parte. Insa B.I.EF. are, de asemenea, o viziune a calitatii ce trebuie sa fie atinsa in cadrul sistemelor educative: nu o calitate din punct de vedere al dezvoltarii unui nivel ridicat de competente in beneficiul unui grup restrans format din cei mai buni, ci o educatie de calitate pentru fiecare. Un cadru didactic este cu atat mai competent cu cat este capabil sa-si faca elevii sa progreseze constant, nu doar pe aceia care de la bun inceput sunt cei mai performanti, ci mai ales pe aceia care de la bun inceput au cea mai mare nevoie de el.

ACEASTA LUCRARE ISI VA FACE CITITORII COMPETENTI IN INVATAREA CENTRATA PE COMPETENTE?

Referindu-ne la caracteristicile deja enuntate, putem spune ca ingredientele sunt prezente pentru a putea oferi un raspuns afirmativ. In cadrul fiecarei secvente, cititorul se confrunta cu o situatie, este pus sa o analizeze, devine constient de necesitatea de a invata cunostinte si priceperi complementare, de a le organiza si isi imagineaza alte situatii in care va putea mobiliza aceste acumulari noi. Prin atentia acordata elaborarii criteriilor de evaluare si utilizarii acestora in cadrul situatiei, cititorul isi formeaza progresiv o viziune asupra calitatii procesului educativ.
Autorii acestei lucrari au o bogata experienta si sunt destul de constienti pentru a nu-si imagina ca un cititor neavizatat putea singur, fara o activitate complementara, sa dezvolte o invatare centrata pe competente performanta dupa ce va fi parcurs ansamblul de secvente. Insa, prin conceptia ei bazata pe o paradigma „practica - teorie - practica", aceasta lucrare constituie un suport excelent de formare pentru mai multe categorii de actori: o lucrare pe care cadrul didactic se va baza in activitatea sa practica; un document de referinta pentru responsabili; un material de formare pentru cei care au sarcina de a forma cadrele didactice sa puna in practica invatarea centrata pe competente intr-un context de reforma a curriculumurilor. Desi exista multe lucrari referitoare la competente, cea de fata este una dintre puţinele care dezvolta competentele necesare pentru a le pune in aplicare. In consecinta, nu este vorba despre o „opera de salon", ci despre o „lucrare care indeamna la actiune".

Jean-Marie DE KETELE

CUPRINS

Multumiri
Prefata
Introducere
Capitolul 1. Invatarea competentelor
Invatarile punctuale ale resurselor
Invatarea rezolvarii situatiilor complexe
Capitolul 2. Evaluarea prin situatii complexe
Evaluarea
Situatia de evaluare
Criteriile de evaluare
Cerinta si obiectivele vizate
Indicatorii de evaluare
Baremul de notare si grila de corectare
Validarea lucrarilor de control prin experiment
Capitolul 3. Analiza activitatii elevilor
Corectarea lucrarilor de control ale elevilor si stapanirea unui criteriu
Identificarea criteriilor care nu sunt stapanite
Decizia de reusita a elevilor si nota
Capitolul 4. Analiza dificultatilor si ameliorarea
Identificarea dificultatilor elevilor
Ameliorarea si diferentierea
Activitatile de ameliorare si de diferentiere
Capitolul 5. Evaluarea finala
Brevetul de expert in evaluarea competentelor
Concluzie
Bibliografie