Descriere
Cum pot fi elevii stimulati sa fie atenti in ora de clasa astfel incat sa acumuleze cat mai mult din ceea ce li se preda, chiar in acea ora? Pornind de la aceata intrebare, Editura Sigma propune colectia ”Carte activa”. Cartea activa pentru clasa a V-a: Explorez, aplic, rezolv! - Culegere de probleme, teste si resurse pentru portofoliu” a fost aplicata experimental, iar profesorii care au lucrat pe baza ei au fost unanimi in a aprecia interesul deosebit cu care elevii s-au implicat in ora de matematica.
Cartea activa este un instrument util, inedit, pentru dezvoltarea si evaluarea competentelor elevilor in cadrul orelor de clasa. Cartea acopera programa de matematica in uz, putand fi utilizata cu oricare dintre manualele scolare. Pentru fiecare lectie sunt alocate doua sau patru pagini, dupa cum este proiectata sa se desfasoare in una sau doua ore de clasa. Dupa prezentarea unor elemente de teorie insotite de exemple, fiecare lectie continua cu exercitii variate, grupate pe patru niveluri de dificultate.
Fiecare unitate de invatare a cartii mai contine: un exemplu de redactare, cateva elemente ce tin de istoria matematicii, probleme recapitulative, cate doua teste recapitulative si o fisa care propune explorarea unor probleme interesante sub forma unui mini-proiect. Cartea activa propune profesorilor sa dedice in cadrul orei un timp de 10-20 de minute in care fiecare elev sa rezolve o proba de evaluare pentru a afla in ce masura a inteles si poate opera cu conceptele nou predate. Elevii pot alege una dintre cele doua probe de evaluare: Proba a – mai simpla, sau Proba b – un pic mai dificila.
La fiecare proba exista in carte si un spatiu liber, in care profesorul poate propune elevilor un exercitiu suplimentar-surpriza (eventual indicat tot dintre exercitiile culegerii). Unele enunturi contin un parametru sub forma unei casete in care elevul trebuie sa insereze o valoare pentru a putea rezolva exercitiul respectiv. Profesorul poate decide sa evalueze prin sondaj, in fiecare ora, cativa dintre elevii clasei, solicitand acestora fisa cu proba lucrata (a sau b), care poate fi decupata.
Aplicarea experimentala a cartii a aratat ca, utilizand-o sistematic la clasa, elevii ajung sa urmareasca cu atentie sporita explicatiile profesorului, ca sa poata rezolva cu succes cerintele unei probe in cadrul aceleiasi ore. Cartea activa ajuta fiecare elev sa avanseze in ritmul sau propriu, sa-si cunoasca mai bine nivelul de competenta matematica si sa ia decizii informate asupra tipurilor de probleme de rezolvat pentru a-si imbunatati performantele. In concluzie, Cartea activa ofera elevului posibilitatea sa participe activ in procesul de invatare si la propria sa evaluare, elevul devenind astfel mai eficient in a-si organiza timpul de studiu si in a-si orienta activitatea spre succes.