Descriere
Lucrarea este destinată elevilor din clasele VI-VIII şi constituie o anexă la manualele altemative de fizică pentru această categorie de elevi.
Problemele, testele sumative şi lucrările practice propuse acoperă întreaga programă şcolară de fizică. Fiecărui capitol îi sunt alocate suficiente probleme, în conordanţă cu obiectivele fizicii în gimnaziu.
Structura cărţii corespunde cu modul de organizare a celor trei manuale şcolare alternative. De aceea, pentru fiecare lecţie din aceste manuale, se pot rezolva probleme în vederea consolidării noilor cunoştinţe acumulate.
Majoritatea capitolelor debutează cu o fundamentare teoretică, al cărei scop este acela de a prezenta relaţiile necesare rezolvării problemelor. Fiecare capitol începe cu probleme accesibile tuturor elevilor, continuă cu altele de nivei mediu şi se încheie cu acelea a căror rezolvare nccesită cunoştinţe mai vaste de fizică şi de matematică.
Lucrarea conţine modele de rezolvări de probleme. Problemele cu grad de dificultate mai ridicat sunt rezolvate în întregime, iar pentru cele cu grad de dificultate mediu sunt date relaţii de calcul. •
Textele problemelor sunt astfel formulate, încât să fie legate de activităţile din laboratorul de fizică şi de cele din viata cotidiană, cu scopul înţelegerii corecte a fenomenelor fizice studiate în gimnaziu.
O parte dintre problemele incluse în această lucrare au fost publicate în revistele de specialitate şi au fost preluate de către unii autori în cărţi similare.
Toate capitolele se încheie cu o pereche de teste, numerotate cu 1 şi 2, cu scopul de a verifica elevii organizaţi pe două numere, în vederea eliminării eventualelor nereguli. Testele sunt de tip grilă şi sumative.
Fiecare test conţine un număr de întrebări, la care elevul trebuie să aleagă răspunsul sau răspunsurile corecte în urma unor raţionamente sau calcule efectuate pe foaia de lucru. întrebările au cel puţin câte un raspuns corect.
Testele se încheie cu un punctaj acordat fiecărei întrebări în funcţie de complexitatea ei. Punctajele propuse pot fi modificate şi redistribuite în cadrul aceluiaşi test.
Fiecare lucrare practică începe cu o fundamentare teoretică a mărimii fizice supuse determinarii sau a legii fizice supuse studiului, cu scopul consolidării şi lărgirii orizontului de cunoaştere al elevilor.
Cele mai multe dintre obiectele şi materialele necesare desfaşurării lucrărilor practice se găsesc în Trusa pentru experimente de fizică realizată de către intreprinderea Didactica prin anii '80.
Prelucrarea datelor experimentale se finalizează cu aflarea valorii medii (∆Xm), a erorilor absolute faţă de valoarea medie (∆X1, ∆X2 etc.) şi calcularea erorii medii (∆Xm).
Toate mărimile fizice sunt exprimate în unităţi de măsură ale Sistemului Internaţional de Unităţi (SI) şi sunt notate în conformitate cu normele stabilite de către Biroul Internaţional de Măsuri şi Greutăţi.
Referitor la notarea litrului, Conferinţa.Generalăde Măsuri şi Greutăţi din anul 1979 a adoptat simbolul L, cu scopul eliminării confuziei dintre litera l şi cifra 1. Cu acelaşi prilej, s-a hotărât şi folosirea în paralel a simbolului vechi, pentru ca, în perspectivă, acesta să fie eliminat.
Sper că această carte va contribui la stimularea interesului elevilor pentru studiul fizicii în gimnaziu.