Descriere
Recomandări metodologice
Prezenta lucrare are în vedere, în sens strict, programele şi manualele şcolare actuale, precum şi exigenţele subiectelor de la ultimele sesiuni ale examenelor – teste naţionale şi bacalaureat.
Rezultatele optime ale studierii revistei noastre pot apărea numai după lectura atentă a operelor literare din care fac parte personajele; desigur, e de preferat lectura-studiu, lectura cu adnotări consemnate pe fişe, sau pe caiete de lectură recomandate şi în şcoală.
În studiul materialului propus de noi, e de recomandat ca fiecare elev să confrunte propriile impresii de lectură şi adnotările făcute anterior cu interpretările şi modelele de caracterizare recomandate aici. Adăugând, la acest proces mintal complex, şi rezolvarea exerciţiilor de autoevaluare – oral sau scris, după caz – formulate la sfârşitul fiecărei fişe de personaj, se realizează aprofundarea şi fixarea unui segment esenţial al pregătirii pentru examene.
Fără îndoială, identificarea altor argumente/contra- argumente în ţesătura operei literare respective, privind profilul personajului literar în discuţie, intră în sfera, admirabilă, de manifestare a creativităţii fiecăruia.
Cei mai ambiţioşi, iubitorii de texte clasice îşi vor putea uşor fixa în memorie replici/enunţuri-cheie ce definesc evoluţia unor personaje literare, cu care îşi vor putea susţine convingător intervenţiile orale sau scrise, delectându-se totodată cu frumuseţile limbii literare artistice.
Precizând că modelele de compoziţie şi reperele de analiză ce urmează, cuprinzând caracterizarea personajelor, trebuie considerate doar variante, fiind totodată adaptate claselor gimnaziale şi celor liceale, dar şi – mai ales – formelor literare studiate (baladă, schiţă, nuvelă, dramă, roman etc.) propunem şi o posibilă schiţă de plan întru realizarea unei asemenea compoziţii literare:
1. Preliminarii
- tipul personajului în raport cu realitatea: real/imaginar;
- locul, momentul şi împrejurările în care apare;
- raporturile cu celelalte personaje.
2. Statutul social şi psihologic în raport cu tema şi cu conflictul din structura operei epice/dramatice.
3. Relaţiile personajului cu comunitatea sau cu alte personaje; evoluţia lui în raport cu acestea (trimiteri la câteva momente ori situaţii semnificative).
4. Distingerea unor trăsături caracteristice, precum şi a individualităţii personajului, argumentate cu elemente din universul creaţiei.
5. Comentarea modalităţilor şi a mijloacelor predominante folosite de autor în conturarea personajului.
6. Relevarea relaţiei dintre începutul şi sfârşitul operei, din perspectiva destinului/evoluţiei persona-jului; situarea acestuia în familia corespunzătoare din punctul de vedere al teoriei şi istoriei literare.
Fiecare compoziţie literară privind caracterizarea unui personaj va fi elaborată din perspectiva tipului pe care îl ilustrează acesta, în cadrul formei literare în care evoluează şi la nivelul anului de studiu respectiv:principal/secundar, pozitiv/negativ, clasic/romantic/ realist, unilateral/complex, plat/rotund, narator/ martor/absent, simbolic/alegoricş. a. m. d. Comparaţia cu alte personaje cunoscute aduce totdeauna nuanţări.
CUPRINS:
I. ARGUMENT
- recomandări metodologice 5
II. PERSONAJUL LITERAR - REPERE TEORETICE
- Statutul personajului literar 8
- Tipuri de personaje în diverse forme literare (genuri, specii) 10
- Modalităţi de caracterizare a personajului; sugestii didactice 13
III. GALERIA PERSONAJELOR LITERARE.
- Ciobănaşul moldovean – balada populară Mioriţa 15
- Prâslea - basmul popular Prâslea cel voinic şi merele de aur 20
- Samson - fabula Câinele şi căţelul, de G. Alexandrescu 25
- Plăieşii - personajul colectiv din povestirea Sobieski şi românii, de C. Negruzzi 29
- Goe - schiţa D-l Goe..., de I. L. Caragiale 35
- Alexandru Lăpuşneanul - nuvela Alexandru Lăpuşneanul de C. Negruzzi 39
- Vornicul Moţoc - nuvela Alexandru Lăpuşneanul, de C. Negruzzi 44
- Mihai Viteazul - balada cultă Paşa Hassan, de G. Coşbuc 48
- Dan - poemul Dan, căpitan de plai, de V. Alecsandri 52
- Nică - Amintiri din copilărie, de I. Creangă 57
- Vitoria Lipan - romanul Baltagul, de M. Sadoveanu 62
- Pristanda - fragment din comedia O scrisoare pierdută, de I. L. Caragiale 68
- Personajul-narator din povestirea SF Planeta celor doi sori, de Horia Aramă 75
- Harap-Alb - basmul cult Povestea lui Harap-Alb, de I. Creangă 82
- Ancuţa - povestirea Cealaltă Ancuţă, de M. Sadoveanu 89
- Gavrilescu - nuvela fantastică La ţigănci, de M. Eliade 95
- Stavrache - nuvela psihologică În vreme de război, de I. L. Caragiale 103
- Apostol Bologa - romanul psihologic Pădurea spânzuraţilor, de L. Rebreanu 110
- Ştefan Gheorghidiu - romanul modern
Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, de Camil Petrescu 118
- Costache Giurgiuveanu - romanul balzacian Enigma Otiliei, de G. Călinescu 126
- Ştefan cel Mare - drama istorică Apus de soare, de B. Delavrancea 134
- Gelu Ruscanu - drama de idei Jocul ielelor, de C. Petrescu 142
- Manole - drama mitică Meşterul Manole, de L. Blaga 149
IV. PROIECTE DE COMPOZIŢII
- Portretul lui Ion al Glanetaşului -medalion literar 156
- Portretul lui Ilie Moromete –medalion literar 163
- Note de călătorie –după romanul lui Camil Petrescu 173
- Paralelă literară între romanele lui M. Sadoveanu şi G. G. Márchez 179
- Comparaţie între personaje –nuvela Moara cu noroc 184
- Bibliografie selectivă 191
- Cuprins 193