Descriere
In realitate, aceasta lucrare se adreseaza tuturor persoanelor care considera ca au nevoie de indrumari pentru insusirea cunostintelor teoretice sau (si) practice privind folosirea corecta a limbii romane.
Lucrarea a fost conceputa in asa fel, incat sa poata fi folosita atat ca auxiliar al manualelor de limba romana, cat si independent de manuale, in vederea pregatirii pentru lectiile curente, pentru diferite concursuri sau in alte scopuri. Adaug ca unele parti ale acestei gramatici, cele referitoare la ortoepie si la ortografie (vezi ca exemplu partea "Ortografia substantivelor la cazurile nominativ si acuzativ", pag. 36-51), pot fi folosite si de catre invatatori sau de catre acei parinti preocupati de o buna pregatire la invatatura a copiilor lor, intrucat ortografia respectiva se poate insusi si fara folosirea termenilor gramaticali introdusi in clasele gimnaziale.
La elaborarea lucrarii am urmarit indeosebi obiectivele aratate mai jos:
- inlantuirea logica a informatiilor (in linii mari si in amanunt) in vederea inaintarii fara dificultati in insusirea materialului, pe baza principiului trecerii de la simplu la complex*;
- gasirea cailor de accesibilitate si de insusire constienta a problemelor socotite mai dificile in privinta insusirii teoriei, a analizei gramaticale si a formarii deprinderiLor de exprimare si scriere corecta;
- gasirea logicii interne a constructiilor, a contexteLor caracteristice, conditie esentiala pentru elaborarea algoritmilor de dirijare a gandirii elevilor si a modelelor necesare pentru formarea deprinderilor practice.
Adancirea analizei materialului de predat in vederea realizarii obiectivelor mentionate m-a condus la anumite schimbari fata de organizarea traditionala a intregului material de predat, fata de locul unor notiuni si categorii gramaticale, precum si la o alta organizare a transmiterii cunostintelor si continutului exercitiilor.
Pentru orientarea profesorilor care vor folosi la clasele lor aceasta lucrare voi da unele lamuriri cu privire la continutul lucrarii si la organizarea ei, la organizarea didactica a informatiilor, la felul in care urmeaza sa fie folosit materialul, la ordinea si cerintele unor exercitii.
Cuprins carte - Gramatica practica a LIMBII ROMANE Stefania Popescu
MORFOSINTAXA
Părţile de vorbire şi sintaxa lor
Părţi de vorbire flexibile şi părţi de vorbire neflexibile
I. PĂRŢŢLE DE VORBIRE FLEXIBILE
SUB STANTIVUL
Locuţiuni substantivale
Substantive comune şi substantive proprii
Substantive simple şi substantive compuse
Ortograña unor substantive comune compuse
Ortograña substantivelor proprii
Genul substantivelor
Numărul substantivelor
Substantive cu sens colectiv
Declinarea substantivului
Ortograña substantivelor la cazurile nominativ şi acuzativ
Ortoepia şi ortografia substantivelor la cazurile dativ şi genitiv
Ortograña substantivelor masculine la vocativ plural
Schimbarea valorii gramaticale a substantivului
Valoarea stilistică a substantivului
ARTICOLUL
ADJECTIVUL
Locuţiuni
Adjective simple şi adjective compuse
Flexiunea adjectivelor
Cazurile adjectivului
Ortograña adjectivelor la cazurile nominativ şi acuzativ
Ortografia adjectivelor la cazurile dativ şi genitiv
Gradele de comparaţie ale adjectivului
Schimbarea valorii gramaticale a adjectivului
Valoarea stilistică a adjectivului
NUMERALUL
Numeralele cardinale
Ortoepia şi ortografia unor numerale cardinale
Alte numerale formate de la numeralele cardinale
Numeralele ordinale
Ortoepia şi ortografia numeralelor ordinale
PRONUMELE
I. Pronume cu forme personale
A. Pronumele personal
Declinarea pronumelui personal
Ortograña pronumelor personale neaccentuate
Alte pronume personale
B. Pronumele reflexiv
Ortograña pronumelor reflexive neaccentuate
Opoziţiile: a-i/ai; a-ţi/aţi; a-şi/aşi (schemă recapitulativă)
C. Pronumele şi adjectivul de întărire
Acordul adjectivului pronominal de întărire
D. Pronumele ŞI adjectivul pronominal posesiv
Folosirea corectă a unor pronume şi adjective posesive
II. Pronumele fără forme personale
A. Pronumele ŞI adjectivul pronominal demonstrativ
Ortoepia, ortografia şi acordul pronumelor şi al adjectivelor
demonstrative
B. Pronumele şi adjectivul pronominal relativ
Folosirea corectă a pronumelui relativ „care" la acuzativ şi la dativ...„...
Acordul pronumelui relativ „care la genitiv
C. Pronumele şi adjectiVul pronominal interogativ
Acordul adjectivului interogativ „care" la genitiv
Ortograña pronumelui „ce" când formează silabă cu alt cuvânt
Opoziţiile: ce-l/ cel/ ce-i/ cei; ce-a/ cea (schemă recapitulativă)
D. Pronumele şi adjectivul pronominal nehotărât
E. Pronumele şi adjectivul pronominal negativ
VERBUL
Locuţiuni verbale
Verbe predicative şi verbe nepredicative
Caracterul tranzitiv şi intranzitiv al verbelor
Flexiunea verbului. Categoriile gramaticale ale verbului
Conjugarea verbului
Modul infinitiv
Ortografia verbelor la modul infinitiv
Modul participiu
Verbele auxiliare
Ortografia unor forme ale verbului a ñ
„A fi“ - verb predicativ şi verb nepredicativ
Diateza activă
Modurile personale (predicative)
Modul indicativ
Ortoepia şi ortografia unor forme ale indicativului prezent
Ortograña unor verbe la imperfect
Ortograña verbelor la perfecml compus
Ortograña unor forme ale perfectului simplu
Ortograña unor forme ale mai mult ca perfectului
ţ Ortoepia şi ortografia verbelor la viitor
Modul imperativ
Ortograña verbelor la modulimperativ
Modul
Ortografia verbelor la modul conjunctiv
Modul condiţional-optativ
Ortoepia şi ortografia verbelor la modul condiţional-optativ
Modurile nepersonale ale verbului (nepredicative)
Modul infm *iv
Modul participiu
Modul supin
Modul gerunziu
Verbe active pronominale
Diateza reflexivă
Diateza pasivă
Expresii verbale unipersonale prin formă şi impersonale prin c
Rolul stilistic al verbului
II. PĂRŢILE DE VORBIRE NEF LEXIBILE
ADVERBUL
F elurile adverbelor
Ortograña unor adverbe
Locuţiuni adverbiale
Ortograña unor locuţiuni adverbiale
Gradele de comparaţie ale adverbelor
Schimbarea valorii gramaticale a adverbului
Funcţia sintactică a adverbului
Valoarea stilistică a adverbului
INTERJECŢIA
Funcţia sintactică a interjecţiei
Punctuaţia interjecţiei
PREPOZIŢIA
Locuţiuni prepoziţionale
Ortograña unor prepoziţiir
CONJUNCŢIA
Locuţiuni conjuncţionale
Conjuncţiile coordonatoare
Conjuncţiile subordonatoare
Ortograña unor conjuncţii
SINTAXA
SINTAXA PROPOZIŢIEI
Propoziţia
Clasificarea propoziţiilor
Părţile de propoziţie. Noţiuni generale
Părţile principale ale propoziţiei
PREDICATUL
Predicatul verbal
Predicatul nominal
Valoarea stilistică a numelui predicativ
SUBIECTUL
Acordul predicatului cu subiectul
Părţile secundare ale propoziţiei
ATRIBUTUL
Punctuaţia
Valoarea stilistică a atributului
COMPLEMENTUL
Complementele necircumstanţiale
Complementul obiect direct
Complementul obiect indirect
Complementul de agent
Complementele circumstanţiale
Complementul circumstanţial de loc
Complementul circumstanţial de timp
Complementul circumstanţial de mod
Valoarea stilistică a complementului circumstanţial de mod
Complementul circumstanţial de cauză
Complementul circumstanţial de scop
Complementul circumstanţial condiţional
Complementul circumstanţial concesiv
Complementul circumstanţial consecutiv
Îndrumări pentru analiza propoziţiei
SINTAXA FRAZEI
Noţiuni generale
Propoziţiile subordonate
Propoziţiaatributivă
PrOpoziţia completivă (obiectivă) directă
Propoziţia completivă (obiectivă) indirectă
Propoziţia subiectivă
Propoziţia predicativă
Propoziţia completivă de agent
Propoziţia circumstanţială de loc
Propoziţia circumstanţială de timp sau temporală
Propoziţia circumstanţială de mod
Propoziţia circumstanţială de cauză sau cauzală
Propoziţia circumstanţială de scop sau finală
PrOpoziţia circumstanţială condiţională
Propoziţia circumstanţială concesivă
Propoziţia circumstanţială consecutivă
Îndrumări pentru analiZa frazei
Anul aparitiei: 2012
Nr. pagini: 687
Pentru a vedea fragmente din carte dati click pe imaginea de mai jos: