Descriere
„Dupa aproape o jumatate de veac de stapanire crestina si de toleranta generala a cultelor, timp in care formele civilizatiei si culturii elenice se destramau sau se prabuseau, paganismul gaseste in personalitatea imparatului Iulian un ultim reprezentant darz si hotarat, care, pasionat de frumusetile si valorile elenismului, incearca sa-i insufle viata si sa-l impuna ca singura spiritualitate ce deriva din vechile traditii ale celui mai nobil neam de pe pamant si care putea asigura demnitatea si splendorile unui viitor de aur. Biserica a fost in grava primejdie, fara sa fie amenintata in insasi existenta ei. Iulian moare numai dupa un an si jumatate de domnie. Nu se poate banui pana unde precis si-ar fi realizat planul de restabilire a paganismului daca ar fi trait mai mult.
In timpul domniei lui, iritarea crestinismului a fost impinsa pana la exasperare. Masurile sale vexatorii n-au clintit insa decat pe cei slabi. Marea majoritate a rezistat cu vrednicie si tarie asalturilor. Au fost chiar si reactii violente din partea maselor crestine. Nu s-a schitat insa nici o replica scrisa – in timpul domniei lui Iulian – de nici un membru al elitei crestine. Aceasta cunostea, desigur, bine dispozitiile sufletesti ale imparatului si planul lui de reabilitare a paganismului, pentru a-si fi dat seama ca orice incercare ar fi fost zadarnica.
Replica lumii culte crestine la tentativa lui Iulian a venit dupa moartea acestuia. Ea e datorata condeiului ager si inflacarat al Sfantului Grigorie de Nazianz. Intitulata Λόγοι Στηλιτευτικοί, aceasta replica e un document de mare importanta al vremii. In el se reflecta, ca intr-o oglinda, nu numai personalitatea autorului, ci si toate datele ultimei batalii dintre crestinism si paganism. Grigorie a trait aceasta lupta; el este un actor si un martor ocular. Informatiile date de el, desi de multe ori stropite cu focul pasiunii si al pornirii spumegande impotriva lui Iulian, sunt de o mare valoare pentru cunoasterea dispozitivului fortelor culturii pagane si mai ales pentru a ne face o idee despre psihologia timpului.”
pr. prof. dr. Ioan G. Coman
TRADUCERE: DR. CALIN POPESCU