Descriere
Prezenta lucrare este conceputa intr-o perioada in care companiile investigate (cele din domeniul retailului) sunt nevoite sa se adapteze pietei concurentiale din ce in ce mai agresive, pe de-o parte prin reducerea costurilor cu forta de munca, fapt ce inseamna de cele mai multe ori reducerea numarului de posturi si, pe de alta parte, prin cresterea eficientei resurselor umane.
Climatul economic actual caracterizat prin concurenta acerba si dinamism sporit constituie o adevarata provocare pentru managerii care urmaresc performanta in cadrul departamentelor pe care le conduc fiind totodata interesati de bunastarea salariatilor cu care lucreaza.
In acest context, calitatea oamenilor, mai ales a celor din pozitii top manageriale, este o prima conditie a constituirii de echipe de lucru motivate si satisfacute din punct de vedere profesional care sa performeze la un nivel inalt si astfel sa conduca organizatia spre succes.
Problematica sesizata a condus la stabilirea obiectivelor prezentului demers de cercetare, respectiv validarea unui program de coaching destinat optimizarii abilitatilor manageriale ale liderilor, pe de-o parte si, pe de alta parte, identificarea trasaturilor psiho-individuale ale liderilor cu performante profesionale si care pot asigura moralul salariatilor la un nivel ridicat.
La nivel managerial atunci cand vorbim de eficienta ne referim mai degraba la capacitatea liderilor de a avea influente majore asupra subordonatilor sai, la transparenta deciziilor si la implicarea subalternilor in luarea acestor decizii (Avolio & Bass, 2004). Pentru a ajunge la eficienta in domeniul managerial apelul la sesiuni de coaching pare a fi unul dintre demersurile de succes (Zeus & Skiffington 2008).
Experienta in domeniul psihologiei organizationale, evaluarile profesionale si psihologice repetate ale managerilor, sedintele de coaching cu manageri din diferite domenii de activitate, nu garanteaza o interventie organizationala profesionista, care sa conduca intr-o masura semnificativa la cresterea eficientei managerilor si a profitului organizatiei asupra careia are loc interventia. Pentru a fi considerate de succes, sesiunile de coaching trebuie sa conduca la modificari in comportamentele managerilor, modificari care la randul lor trebuie sa produca, de cele mai multe ori, indirect, prin intermediul altor mecanisme, cum ar fi cresterea motivarii si satisfactiei angajatilor din subordine, o crestere a profitului departamentului sau organizatiei respective.
Pe parcursul interventiilor in diverse organizatii au fost conduse diferite tipuri de sesiuni de coaching, in final, ajungand sa reducem si sa standardizam o schema de interventie in aproximativ 10 sedinte, care se poate desfasura pe parcursul a cinci - sase luni. Aceasta program de coaching a fost aplicat si validat pe un lot de middle si top manageri din domeniul companiilor de retail.
Cu alte cuvinte, ne asteptam ca sedintele de coaching managerial sa produca modificari vizibile la nivelul comportamentului managerilor in raport cu subalternii, la nivelul modalitatilor de comunicare si de implicare in actul decizional. Astfel de modificari vizibile (semnificative din punct de vedere statistic si cu o marime a efectului acceptabila) legitimeaza interventia, sesiunile de coaching si asigura, totodata, succesul interventiilor viitoare.
Instrumentele psihometrice utilizate pentru validarea sesiunilor de coaching si trasarea profilurilor psiho-manageriale ale liderilor sunt fie chestionare sau inventare recunoscute la nivel mondial si adaptate si validate pe populatia romaneasca (precum California Psychological Inventory - CPI260, Multifactor Leadership Questionnaire –MLQ) fie instrumente construite si validate conform standardelor din literatura de specialitate (Chestionarul de tip 360°, Chestionarul pentru investigare a climatului organizational).
Indicatorii metrologici ai instrumentelor construite au confirmat calitatea acestora, cu toate acestea, este necesara extinderea studiilor pe loturi diversificate de subiecti.
Demersurile de acest tip sunt prezente in numar restrans pe piata romaneasca, acoperind domenii de activitate limitate. Cu siguranta, cresterea informarii managerilor de nivel inalt asupra posibilitatilor de validare si verificarea a schemelor de coaching pe anumite arii de activitate va conduce la selectia celor mai bune scheme si la cresterea eficientei interventiei respective. Acest fapt va conduce la cresterea increderii top managementului in demersuri de acest tip si probabil la dezvoltarea unei piete profesioniste de coaching.
Astfel, demersul nostru investigativ are la baza cerinta de a interveni activ pe piata managementului resurselor umane propunand un demers de actualitate (coaching), in acord cu nevoile companiei client (optimizarea performantei) si cu cele ale angajatilor acesteia (optimizarea climatului organizational).