Limba latină, manual pentru clasa a X-a

9786063104084

"Fiecare secventa pune la dispozitia profesorilor si a elevilor, printr-o succesiune de lectii, un instrument de lucru in care sunt cuprinse informatii privitoare la istoria literaturii, la cultura si la civilizatia romana, la gramatica si lexic. Astfel, tabelele sinoptice, Reperele biografice si informatiile legate de Opera, existente la inceputul fiecarui capitol, au rolul de a sistematiza cronologic si de a forma o imagine de ansamblu asupra epocii si autorului din care au fost selectate textele."

Autor: Lidia Tudorache
Editura: Didactica Si Pedagogica
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 144
Limba: Latina
Disciplină: Limba Latina
Format: 16.5X23.5 cm
Vârstă: 17 ani, 16 ani
in stoc
25.00 lei
+

Descriere



PREFATA

Manualul Limba latina, clasa a X-a este rezultatul unui efort de structurare, de elaborare si de prezentare a cunostintelor esentiale de limba latina de ordin literar, istoric, lingvistic, in acord cu cerintele Programei scolare pentru clasa a X-a, ciclul inferior al liceului.

El a fost elaborat avandu-se in vedere curriculum-ul diferentiat pentru filiera teoretica, profil umanist, putand fi aplicat si pentru filiera vocationala, profil teologic, prin selectarea textelor din urmatorii autori: Gaius Julius Caesar, Gaius Sallustius Crispus, Aurelius Augustinus si Vulgata (Noul Testament) - in functie de care manualul a fost structurat in patru secvente (capitole) ample.

Fiecare secventa pune la dispozitia profesorilor si a elevilor, printr-o succesiune de lectii, un instrument de lucru in care sunt cuprinse informatii privitoare la istoria literaturii, la cultura si la civilizatia romana, la gramatica si lexic. Astfel, tabelele sinoptice, Reperele biografice si informatiile legate de Opera, existente la inceputul fiecarui capitol, au rolul de a sistematiza cronologic si de a forma o imagine de ansamblu asupra epocii si autorului din care au fost selectate textele. Fragmentele alese pentru traducere au un continut variat si atragator, exemplificand linia ideatica si stilistica a scriitorului, concomitent cu temele gramaticale studiate.

Vocabularul adiacent, Vocabula, grupajul de intrebari incluse in rubrica Studiul textului si temele diverse recomandate stimulativ prin indemnul Exprimati-va parerea! usureaza accesul elevilor la intelegerea textului si a subiectului abordat, dand posibilitatea acestora sa-si exprime si sa-si argumenteze parerile.

Rubricile Stiati ca ..., textele Invitatiei la lectura, Proverbia, Dicta clara sau Dicta Sancta (in cazul autorilor crestini), prezente in cadrul fiecarei lectii, completeaza si imbogatesc intelegerea aprofundata a textelor, dar si receptarea unor notiuni moral-civice, crestine, mitologice, referitoare la institutii si concepte politice, la personalitati istorice si culturale.

Gramatica este asociata firesc studiului textului literar. Recapitularea morfologiei se bazeaza pe exercitii de recunoastere a formelor flexionare, de traducere, de precizare a structurilor morfematice, de eliminare a ,,intrusului", avand un grad de dificultate bine dozat. Expunerea noilor subiecte de morfologie si de sintaxa este sistematica si se sprijina, in vederea unei asimilari eficiente, pe exercitii variate, numeroase, in spiritul programei, prezentate sub indemnul Exersati!, destinate efectuarii in clasa, dar si muncii individuale.

In domeniul lexicului, nu lipseste invitatia de a descoperi etimonul latin, valoarea unor prefixe si a unor sufixe din latina sau greaca, dobandindu-se o mai buna intelegere a lexicului romanesc mostenit sau imprumutat.

Partea finala a fiecarei secvente cuprinde un set de teme pentru lucrari, referate sau portofolii si de exercitii gramaticale, Evaluati-va cunostintele!- precum si Reperele literare, extrase din studii publicate asupra operei autorilor, cu rol de a preciza, intari si sedimenta informatiile anterioare.

Ilustratia ofera informatii suplimentare asupra actului de cultura, de istorie si de civilizatie, la acestea adaugandu-se si un suport grafic atractiv si functional.

Se recomanda profesorilor predarea unui capitol in cinci sau sase lectii si efectuarea traducerii textului in clasa. Temele si exercitiile vor abordate diferentiat in functie de interesul elevilor si de nivelul clasei.

CUPRINS:

  • GAIUS IULIUS CAESAR
  • Repere biografice si opera
  • Descriptio Galliae
  • Recapitularea declinarii substantivului
  • Sintaxa nominativului si a genitivului
  • Orgetorix
  • Recapitularea adjetivului
  • Comparatia neregulata
  • Complementul comparativului si al superlativului
  • Adverbul
  • Sintaxa dativului
  • Descriptio Britanniae
  • Recapitularea modurilor si a timpurilor formate de la tema prezentului
  • Diateza pasiva. Tema prezentului
  • Sintaxa acuzativului
  • Dei Germanorum
  • Recapitularea modurilor si a timpurilor formate de la tema perfectului
  • Sintaxa ablativului
  • Caesar et Vercingetorix
  • Modurile si timpurile formate de la tema supinului. Diateza pasiva. Timpurile din sfera perfectului
  • Sintaxa frazei
  • Participiala relativa si ablativul absolut
  • Evaluati-va cunostintele!
  • Repere literare
  • Bibliografie selectiva
  • GAIUS SALLUSTIUS CRISPUS
  • Repere biografice si opera
  • Non vitam silentio transire
  • Reeapitularea pronumelor personale, reflexiv, posesiv, demonstrativ (hie, isle, ille)
  • Pronumele demonstrativ (is, idem, ipse)
  • Propozitia completiva infinitivala
  • Oratio Caesaris
  • Catilina
  • Pronumele nehotarate
  • Recapitulare. Morfologia. Substantivul. Adjectivul
  • Evaluati-va cunostintele!
  • Repere literare
  • Bibliografie selectiva
  • AURELIUS AUGUSTINUS
  • Repere biografice si opera
  • Deus, caeli et terrae creator
  • Reeapitulare. Morfologia. Pronumele. Verbul
  • De duabus civitatibus
  • Valorile conjunetiei ut
  • Recapitulare. Sintaxa cazurilor
  • Evaluati-va cunostintele!
  • Repere literare
  • Bibliografie selectiva
  • VULGATA
  • Repere biografice
  • De ove perdita
  • Valorile conjunctiei cum
  • Numeralul
  • Parabola seminatoris
  • Recapitulare. Sintaxa frazei
  • Evaluati-va cunostintele!
  • Repere literare
  • Bibliografie selectiva
  • Tabele gramaticale
  • Vocabular latin-roman
  • Vocabular roman-latin