Descriere
Descriere - Manual preparator pentru evaluarea nationala. Limba si literatura romana, pentru clasa a VIII-a
Lucrarea aceasta se doreste a fi un demers In sprijinul dobandirii de catre elevi a capacitatii de receptare si de em ilere a unui mesaj, Intr-o forma accesibila, clara, corecta si expresiva a limbii si renuntarea la memorarea si reproducerea mecanica a informatii iar care eludeaza utilizarea cunostintelor in situatii noi. Verificarea in cadrul evaluarilor nationale vine tocmai sa confirme procesul aflat in derulare privind Inlaturarea carentelor de conceptie din sistemul de Invatamant, prin deplasarea accentului de pe latura stocarilor de cunostinte spre cea normativa de dezvoltare a capacitatii individuale, prin antrenarea mecanismelor gandirii si ale imaginatiei, in vederea formarii abilitatilor de intelegere si de interpretare ale unor mesaje inedite.Pornind de la aceste considerente, structurarea cartii tine seama de formularea subiectelor din ultimii ani la evaluarile nationale si urmareste, prin selectia textelor propuse, sa-i orienteze pe elevi spre o abordare sistemica a definirii si interpretarii textelor literare, grupate pe genuri si specii, [acand apella cunostintele de teorie literara, la deprinderile de analiza, oferind totodata modele de abordare. Prin selectarea fragmentelor supuse descifrarii si aprofundarii structurilor literare, am avut In vedere crearea de situatii noi de observare, de explorare si de interpretare ale unor texte inedite pentru elevi, In vederea autoverificarii. In felul acesta, am considerat ca pot sa-si verifice gradul pregatirii, nivelul abilitatilor proprii si al competentelor de abordare, de intelegere si de interpretare ale unui text la prima vedere.
Acest asa-numit manual de preparator este, intr-o noua abordare, o continuare a lucrarii noastre "Limba si literatura romana - Teste operationale", aparute in 2004 in care am accentual tocmai aspectul formarii caracterului personal si independent de abordare de catre elevi a unui text literar sau noniiterar. Ca si atunci, subliniem ca alegerea fragmentelor coniinuie de aceasta lucrare si varietatea lor sunt urmate de cerinte de o mare diversitate, vizand axiologia literara raportata la propriul sistem de valori al competitorilor, atitudinea autorului/naratorului/ eului liric, evaluarea textului, gustul estetic si propriile performante care prefigureaza insertia socio- culturala individuala.
Dificultatea subiectelor propuse si rezolvate este, ca si evaluari, medie, uneori detiasind acest nivel pentru cei pasionati de obiect.
Cat de folositonre va fi aceasta lucrare in pregatirea absolventilor clasei a VIII-a ramane sa aprecieze profesorii si elevii carora le este adresata. Satisfactia ar fi completa daca, cu adevarat, cei care se pregatesc vor gasi aici ceea ce asteapta.
Autoarea
Anul aparitiei: 2015
Nr. pagini: 250