Descriere
ARGUMENT/7
CAPITOLUL I BASMUL /11
1. Originea basmului/ 11
2. Definirea si caracterizarea basmului / 12
3. Clasificarea basmelor /15
4. Teme si motive in basm /19
5. Timp si spatiu in basm /27
CAPITOLUL II PERSONAJELE BASMULUI / 29
1. Definire - personaj literar / 29
2. Clasificare - personaje literare / 29
3. Clasificare - personaje de basm / 32
3. 1 Senex /32
3. 2 Virilis-Virilia - regula activa / 36
3. 3 Actanti /42
3. 4 Opozanti /47
CAPITOLUL III
IMPORTANTA BASMULUI IN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV /52
1. Basmul in invatamantul primar/ 52
CAPITOLUL IV
METODE DE INVATAMANT /55
1. Delimitari conceptuale/ 55
2. Clasificarea metodelor de invatamant / 58
3. Expunerea/ 64
4. Conversatia didactica/ 66
5. Brainstormingul /70
6. Ciorchinele / 72
7. Metoda exercitiului /74
8. Explozia stelara / 76
9. Metoda cubului/ 80
CAPITOLUL V
CERCETARE PEDAGOGICA /84
CONCLUZII/105
BIBLIOGRAFIE / 107
In incercarea de a prezenta o parte din multitudinea metodelor de invatamant ce sunt utilizate in realizarea predarii basmelor, am infaptuit aceasta lucrare.
Sunt de parere ca, in activitatea de invatare, metodele aplicate in asimilarea de noi informatii au un rol foarte important.
Datorita educatiei, copiii dobandesc aspecte referitoare la cultura, valori sociale, civilizatie, pe care le adauga in cadrul lor comportamental. Prin invatare, ei sunt pregatiti spre a face fata unor noi situatii.
Metodele utilizate in procesul de invatare trebuie sa fie in conformitate cu varsta, dezvoltarea gandirii elevului, cu materia dar si cu scopul urmarit. In ceea ce priveste basmul, lecturarea acestuia are o deosebita contributie in dezvoltarea proceselor psihice ale copiilor. Datorita faptului ca basmele prezinta numeroase imagini, personaje si sunt bogate in figuri de stil, acestea trezesc copiilor reprezentari multiple.
Prin basm, imaginatia reproductiva a copiilor este dezvoltata datorita actiunii bogate si a eroilor bine individualizati. Copiii ajung sa isi depaseasca limitele experientei lor de viata, deoarece isi imagineaza ceva ce nu au mai vazut vreodata. Astfel, personaje precum: Feti-Frumosi, zane, zmei, balauri, cai inaripati sunt reproduse viu in imaginatia lor.
In basme exista oameni, obiecte si animale care vorbesc, prieteni si dusmani, inceputuri si sfarsituri, bun si rau, frumos si urat, iubire, familie, numeroase ipostaze ale eroului, care, prin fantezie dar si prin legatura cu lumea reala, conduce la devenirea copilului in adult cu idei si principii proprii.
Prin sintagma „A fost odata ca niciodata”, copilul realizeaza ca intra intr-o lume magica, speciala si parcurge o calatorie imaginara pe taramuri fictive, alaturi de personajele basmelor. Doar in momentul in care intervine personajul negativ care tulbura echilibrul actiunii, copilul incepe sa realizeze pericolele si raul ce il inconjoara in viata de zi cu zi.
Insa, atunci cand afla ca binele invinge, copilul constientizeaza ca momentele grele sunt trecatoare si ca fiecare problema are si o rezolvare.
Astfel, acesta isi dezvolta curajul, stima de sine si este increzator in faptul ca orice obstacol poate fi depasit. Aceste treceri de la real la imaginar ii dezvolta copilului noi sentimente de: teama, fericire, suspans, usurare.
De-a lungul timpului, basmul a ramas una dintre cele mai indragite opere de catre copii. Basmul are o insemnatate educativa puternica in viata acestora, ajutandu-i sa-si infranga fricile si totodata sa evadeze din lumea reala intr-o lume in care orice este posibil.
CAPITOLUL I BASMUL /11
1. Originea basmului/ 11
2. Definirea si caracterizarea basmului / 12
3. Clasificarea basmelor /15
4. Teme si motive in basm /19
5. Timp si spatiu in basm /27
CAPITOLUL II PERSONAJELE BASMULUI / 29
1. Definire - personaj literar / 29
2. Clasificare - personaje literare / 29
3. Clasificare - personaje de basm / 32
3. 1 Senex /32
3. 2 Virilis-Virilia - regula activa / 36
3. 3 Actanti /42
3. 4 Opozanti /47
CAPITOLUL III
IMPORTANTA BASMULUI IN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV /52
1. Basmul in invatamantul primar/ 52
CAPITOLUL IV
METODE DE INVATAMANT /55
1. Delimitari conceptuale/ 55
2. Clasificarea metodelor de invatamant / 58
3. Expunerea/ 64
4. Conversatia didactica/ 66
5. Brainstormingul /70
6. Ciorchinele / 72
7. Metoda exercitiului /74
8. Explozia stelara / 76
9. Metoda cubului/ 80
CAPITOLUL V
CERCETARE PEDAGOGICA /84
CONCLUZII/105
BIBLIOGRAFIE / 107
In incercarea de a prezenta o parte din multitudinea metodelor de invatamant ce sunt utilizate in realizarea predarii basmelor, am infaptuit aceasta lucrare.
Sunt de parere ca, in activitatea de invatare, metodele aplicate in asimilarea de noi informatii au un rol foarte important.
Datorita educatiei, copiii dobandesc aspecte referitoare la cultura, valori sociale, civilizatie, pe care le adauga in cadrul lor comportamental. Prin invatare, ei sunt pregatiti spre a face fata unor noi situatii.
Metodele utilizate in procesul de invatare trebuie sa fie in conformitate cu varsta, dezvoltarea gandirii elevului, cu materia dar si cu scopul urmarit. In ceea ce priveste basmul, lecturarea acestuia are o deosebita contributie in dezvoltarea proceselor psihice ale copiilor. Datorita faptului ca basmele prezinta numeroase imagini, personaje si sunt bogate in figuri de stil, acestea trezesc copiilor reprezentari multiple.
Prin basm, imaginatia reproductiva a copiilor este dezvoltata datorita actiunii bogate si a eroilor bine individualizati. Copiii ajung sa isi depaseasca limitele experientei lor de viata, deoarece isi imagineaza ceva ce nu au mai vazut vreodata. Astfel, personaje precum: Feti-Frumosi, zane, zmei, balauri, cai inaripati sunt reproduse viu in imaginatia lor.
In basme exista oameni, obiecte si animale care vorbesc, prieteni si dusmani, inceputuri si sfarsituri, bun si rau, frumos si urat, iubire, familie, numeroase ipostaze ale eroului, care, prin fantezie dar si prin legatura cu lumea reala, conduce la devenirea copilului in adult cu idei si principii proprii.
Prin sintagma „A fost odata ca niciodata”, copilul realizeaza ca intra intr-o lume magica, speciala si parcurge o calatorie imaginara pe taramuri fictive, alaturi de personajele basmelor. Doar in momentul in care intervine personajul negativ care tulbura echilibrul actiunii, copilul incepe sa realizeze pericolele si raul ce il inconjoara in viata de zi cu zi.
Insa, atunci cand afla ca binele invinge, copilul constientizeaza ca momentele grele sunt trecatoare si ca fiecare problema are si o rezolvare.
Astfel, acesta isi dezvolta curajul, stima de sine si este increzator in faptul ca orice obstacol poate fi depasit. Aceste treceri de la real la imaginar ii dezvolta copilului noi sentimente de: teama, fericire, suspans, usurare.
De-a lungul timpului, basmul a ramas una dintre cele mai indragite opere de catre copii. Basmul are o insemnatate educativa puternica in viata acestora, ajutandu-i sa-si infranga fricile si totodata sa evadeze din lumea reala intr-o lume in care orice este posibil.