Descriere
PREFATA
Studiul prezinta o provocare pentru o posibila metodologie a educatiei literar-artistice a elevilor. Lucrarea se adreseaza deopotriva profesorilor de limba si literatura romana cu experienta pedagogica si celor care isi incep activitatea didactica, universitarilor si studentilor de la facultatile de litere, cercetatorilor stiintifici in domeniul teoriei si metodologiei instruirii. Cei interesati vor gasi in aceasta carte atat repere teoretico-literare pentru domeniile fundamentale ale receptarii literaturii, cat si sugestii pentru organizarea lectiilor. Am pledat pentru o metodologie a creativitatii, promovand parteneriatul, stimularea, activizarea si cooperarea, insistand asupra unor strategii interactive de receptare/studiere/predare a literaturii, ce au derivat dintr-o experienta de lucru a autorului in scoala preuniversitara, de invatamant superior si din cea de autor al manualelor si ghidurilor scolare.
Pornind de la specificul obiectului Literatura romana, am construit un model teoretico-aplicativ menit sa conduca activitatea profesorului de specialitate in realizarea obiectivului-cadru-educatia literar-artistica a elevului - si a obiectivelor de referinta stipulate de curriculumul in vigoare. Modelele de proiecte didactice prezente in paginile lucrarii au o functie dubla: pe de o parte, ele ilustreaza anumite idei teoretice sau de ordin aplicativ enuntate, pe de alta, pot fi folosite de tinerii profesori nemijlocit in procesul de predare.
Prin continutul sau, lucrarea incearca sa raspunda la un sir de intrebari, pe care si le pune fiecare profesor: Care sunt conditiile optime, etapele si nivelurile receptarii operei literare? Cum poate fi interpretat un text literar din diverse perspective: tematica, structuralista, mitologic-arhetipala etc.? Care sunt etapele de valorificare a operei literare si in ce consta importanta lor? Cum poate fi studiata o notiune de teorie literara evitandu-se stereotipul? Care sunt caile optime de formare a elevului ca emitator de mesaje scrise? Cum ar putea fi stabilit contactul intre elevi, profesor si opera literara de diverse genuri si specii? In ce mod discutarea unei probleme desprinse din opera literara poate deveni un eveniment pentru elev?
Autorul invita profesorii sa adopte o atitudine personala fata de sugestiile oferite, dat fiind faptul ca acestea nu pot avea decat o valoare orientativa.
CUPRINS
Prefata
Literatura ca disciplina scolara
Dezvoltarea creativitatii elevilor in procesul receptarii literaturii – obiectiv al unui invatamant formative
Receptarea operei literare: conditii, etape si niveluri
Perspective de interpretare a textului literar
Etape de valorificare a textului literar: obiective si procedee de lucru
Metodologia receptarii/studierii operelor lirice
Metodologia receptarii/studierii operelor epice
Metodologia receptarii/studierii operelor dramatice
Studierea notiunilor de teorie literara
Metodologia elaborarii compozitiilor scolare