Micul print

9786068391250

“O carte cu si despre copii, magie si dorinte indeplinite”

Autor: Antoine Saint-Exupery
Editura: Agora
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 120
Limba: Romana
Disciplină: Lliteratura Universala
Format: 20X13 cm
Vârstă: +7 ani
in stoc
18.00 lei
+

Descriere



ANTOINE DE SAINT-EXUPERY

Pe numele sau complet Antoine Jean-Baptiste Marie Roger, viconte de Saint-Exupery, autorul povestirii Micul Print s-a nascut la Lyon, la 29 iunie 1900. In copilarie era considerat destul de neastamparat si dezordonat, insa si foarte iscoditor, atasat puternic de mama sa si, pe de alta parte, cunoscut drept ,, sef" de surorile si fratii sai. Vacantele de vara si le petrecea la castelul Saint-Maurice-de-Remens aceasta fiind cea mai frumoasa perioada a vietii sale, altfel evocata cu nostalgie in scrierile de mai tarziu. Fascinat de vapoare si de avioane, a fost condus de mana destinului catre cel de-al doilea domeniu, dupa ce a e esuat in incercarea de a intra la Scoala Navala, dar s-a inscris la Beaux-Arts, la arhitectura.
1921 este anul de mare cotitura al vietii lui Antoine de Saint-Exupery, el intrand in aviatia franceza; o existenta care· efectiv il fascina, mai ales ca la numai 12 ani primise botezul aerului. Din pacate, este obligat repede sa iasa din armata, dupa un grav accident soldat cu o fractura a craniului.
Insa, in 1926, devine pilot de linie al unei companii particulare, transportand corespondenta postala pe ruta Timlouse - Casablanca - Dakar, apoi si in America de Sud, unde devine director al companiei Aeroposta Argentina Buenos Aires. La inceputul celui de-al Doilea Razboi al se inroleaza in aviatia militara franceza si, dupa armistitiul din 1940, se stabile ste la New York. In toamna 1942, odata cu debarcarea trupelor aliate in Africa de Nord, Saint-Exupery paraseste America si isi reia activitatea de pilot de razboi.

In tot acest rastimp, experienta sa profesionala si pasi¬ unea extrema pentru fabuloasul univers al aeronauticii, totodata si foarte periculos prin expunerea permanenta la riscuri imprevizibile, isi gaseste magistrale oglindiri in cre¬ atiile sale literare. Dupa nuvela Postasul (1926), in anul 1929

PREFATA


CEA MAI FRUMOASA POVESTE DE IUBIRE

Un copil, o floare, o stea licarind in imensitatea cerului... Ce poate fi mai fascinant, mai pretios decat aceste simboluri ale bucuriei de a trai, ale frumusetii oamenilor, ale profunzimii Universului? Ah, de desigur: mai e nevoie, absolut obligatoriu, si de ceva care sa le uneasca, sa le determine mai intai sa se apropie, apoi sa se contopeasca de la sine intr-o entitate unica, intr-un trup material indestructibil si mai ales in unul limpede si etern alcatuit in vise si taceri, din priviri si zbateri de gand, din dorinte si mangaieri fara atingere. Iar acest liant magic nu poate fi altul decat iubirea - acea esenta pura obtinuta prin truda si jertfa, in alambicul alchimic al sufletului uman.

Calatorie prin tainitele universului omenesc
Ei bine, dragii mei, daca veti replica neintarziat ca asa ceva nu exista, ca sunt doar vorbe frumoase si inchipuiri melancolice, va voi contrazice: ba exista, iar dovada de necontestat ca asa este o aveti chiar in fata voastra!
Vorbesc despre aceasta carte fascinanta - o povestire, daca e sa o numim cu o notiune cat se poate de prozaica si simplista carte despre care va voi dezvalui un mic secret: cred ca chiar intamplator, in cele peste sapte decenii de cand ea a fost daruita oamenilor, povestea Micului print a fost

tradusa in peste 140 de tari, intr-un numar ce depaseste 140 de milioane de exemplare. Si - iata micul secret! - prin fabulosul sau succes a devenit a doua cea mai cunoscuta
si mai vanduta carte din toate timpurile, cea dintai fiind
Biblia!
La drept vorbind, e aproape imposibil de incadrat aceasta creatie literara intr-un gen si o specie anume, asa incat as aprecia, foarte succint, ca avem de-a face cu o parabola a lumii in care traim, cu puternice conotatii religioase transpuse intr-un cadru modern. Daca vreti, pastrand proportiile, am putea face astfel o analogie cu asezarea unei piese muzicale de acum 50-60 de ani pe ritmuri actuale, mult mai alerte. Insa, revenind, trebuie sa remarcam alcatuirea acestei povestiri sub forma unui puzzle de imagini cu nuante deopotriva realiste, metaforice si suprarealiste.

0 lectie cu efecte reversibile
Practic, naratiunea cu fir destul de fragil are numai doua personaje: in primul rand, fireste, pe baietelul ce pare abandonat intr-un Univers al asa-zisilor oameni mari, un copil al stelelor mai matur in judecata, de cele mai multe ori, decat adultii aproape caricaturali, ce sta­ panesc ori numai locuiesc pe planete marunte, parca din vremuri imemoriale; in al doilea rand, pe naratorul insusi, un adult pe care un bizar accident de avion il obliga sa refaca intr-un fel, in sens invers, drumul prin viata parcurs pana atunci, spre a se reintalni cu copilul din el si a inte­ lege lucruri vitale care pentru majoritatea adultilor sunt pierdute definitiv.
Micul print poate fi citita si ca o naratiune despre un traseu inipatic parcurs - din punct de vedere fizic si

cronologic - impreuna, de copil si de narator, dar pe coor­ donate paralele, deoarece fiecare vine la intalnirea fugitiva din desert cu propria sa experienta si deci cu propria sa mentalitate. Si - sa nu va mire - in multe randuri nu copilul e cel care are de invatat de la ,,omul mare" (pilotul naufragiat in nisipuri, desigur!) adevaruri majore despre lume, ci exact invers. Pentru ca micul print reprezinta intr-un fel Paradisul pierdut al fiecaruia dintre noi, acel taram uman al curateniei si al candorii la care visam sane intoarcem candva, desi stim bine ca, astazi cel putin, curgerea timpului este ireversibila.

,,Varsta de aur" - un timp al marilor revelatii
Nu e o intamplare faptul ca, la inceputul povestirii sale, autorul isi aminteste de un episod aparent banal, insa pus bine la pastrare in camara cu amintiri din copilarie: descoperirea si mai ales reproducerea unui desen ce infatiseaza un sarpe inghitindu-si prada. Asta aflam ca se intampla pe cand naratorul avea vreo sase ani, iar oamenii mari au fost mai intai nedumeriti de ciudatenia schitata pe hartie de pustiul altfel plin de fantezie, iar mai apoi oarecum ingroziti de oribilul subiect ales de acesta. De fapt, dragii mei,
daca acceptati sa-mi exprim parerea, cred ca prin aceasta introducere autorul Micului print ne ofera, sub o forma oraculara, cheia de citire si de interpretare a intregii povestiri. Caci in final regasim sarpele care pune capat, in mod tragic, tulburatoarei intalniri din desert, retezand brutal si perfid existenta terestra a omuletului cu parul de aur.
Sa nu uitam insa ca toate au un sens pe lume. Practic, putem intelege de aici cel putin doua lucruri esentiale. Cel indemana este sa spunem ca micul print, de fapt, isi

incheiase misiunea pe Pamant. Sau, altfel nuantat, naratorul isi redescoperise tainitele copilariei in care staruiau intrebari fara raspuns, uimiri in fata chipurilor schimbatoare ale Universului cosmic si ale universului omenesc, vibratii neintelese ale inimii si acele doruri imposibil de exprimat in cuvinte, de lucruri aparent indepartate, dar descoperite deseori in chiar fiinta noastra de oameni muritori. A doua directie pe care o putem urma este aceea, diferita si mai subtila, a Bibliei si, in general, a credintei, indiferent de divinitatea atat stapanitoare. Caci, din aceasta perspectiva, sarpele nu poate fi altceva decat promotorul pacatului primordial si exponentul raului raspandit in lume, iar celelalte personaje din planul secundar - simboluri ale cunoasterii umane nemijlocite, prin cautare, dar si ale viciilor si slabiciunilor carora nu de putine ori faptura umana le cade victima.

Dragostea, mecanismul etern al Cosmosului
Peste toate acestea, insa, se asterne mereu, blanda si binefacatoare, in fiecare clipa de viata, de neviata si de moarte, lumina iubirii. Iar daca ideile enuntate si esafodajul pe care l-am cladit pana aici vi se par cam labirintice, complicate si ambigue, ei bine, ma incumet sa va spun ca, in fond, totul este dezarmant de simplu. Iar meritul total, daca putem vorbi despre asa ceva, nu il are neaparat autorul, nici subiectul ales si modul de expunere si nici macar educatia si puterea de analiza a mintii cititorului: iubirea, prietenia, apropierea sincera si totala dintre oameni, dintre oameni si flori, dintre oameni si animale ori Cosmos - iata ce tine de fapt in echilibru acest fabulos Univers nemarginit din care si noi facem parte!