Descriere
Cuprins
Obiective cadru si de referinta si exemple de activitati de invatare
Continuturile invatarii si evaluare
Planificarea calendaristica a materiei
Ploua!...de George Topirceanu
Nedespartite!... de Emil Garleanu
Biblioteca lui Stardi de Edmondo de Amicis
Legenda Muresului si a Oltului
Micul patriot padovan de Edmondo de Amicis
Revedere de Mihai Eminescu
Muma lui Stefan cel Mare de Dimitrie Bolintineanu
La colindat de Ion Creanga
Bradul de Hans Ch. Andersen
Miezul iernei de Vasile Alecsandri
Omul de zapada de Hans Ch. Andersen
Sezatoare literara
Scrisoarea Ill de Mihai Eminescu
Cand stapanul nu-i acasa de Emil Garleanu
O raza de Emil Garleanu
Vizita de loan Luca Caragiale
Racul, broasca si o stiuca de Alecu Donici
Lupul si barza de La Fontaine
Corbul si vulpea de La Fontaine
Leul deghizat de George Topirceanu
Fabule-aplicatii
Povestea anotimpului uitat de Jonathan Swift
Omul nu poate sa faca, un lucru la toti sa placa de Anton Pann
La scaldat de Ion Creanga
Cantaretul de Emil Garleanu
Argument
Vom urma povetele lui Alexandru Vlahuta si vom porni intr-o calatorie "Pe aripile cuvintelor", dat fiind ca deslusirea tainelor literaturii constituie o preocupare permanenta a dascalului:
Cand intra in contact cu texte sau mai ales cu vorbitori, achizitiile unor elemente noi se fac pe baza nativului existent, producandu-se o dezvoltare a acestuia.
Astfel, dezvoltarea posibilitatilor de exprimare a copilului se realizeaza cu eficienta maxima in orele de literatura romana, in general, si literatura pentru copii in mod deosebit, prin studierea de texte specifice varstei, ce pun in valoare intregul sistem lingvistic.
In primul rand, prin convorbiri, povestiri, repovestiri, memorizari, lectura unor texte, precum si prin jocurile didactice realizate in ore, se va urmari dezvoltarea capacitatii de a comunica si de a scrie.
In al doilea rand, pentru ca apropierea de carti sa devina o deprindere zilnica, iar deprinderea de a citi o necesitate, este necesar ca scoala si familia sa se implice activ in apropierea elevului de miracolul cartii.
Lectura expresiva si metodele care-i fac pe elevi descoperitori ai unui imens tezaur de informatii, de experiente umane, de modele morale, de emotii si sentimente, vor impune, in cele din urma, literatura in atentia lor.
In final, prin orele de literatura pentru copii se realizeaza mai multe obiective, concretizate in:
- stimularea curiozitati si maginatiei, perseverentei si increderii in fortele proprii;
- formarea unei gandiri creative, flexibile;
- incurajarea unei atitudini favorabile fata de lectura;
- stimularea interesului pentru carte si dezvoltarea gustului pentru citit;
- formarea capacitatii de a surprinde, de a descoperi confinuturi si forme ale realitatii exprimate intr-o multitudine de modalitati;
- formarea treptata a unui vocabular adecvat, a unei vorbiri fluente si logice.
Prin urmare, literatura pentru copii este o sursa de imbogatire spirituala, ea dispunand de valente multiple estetice si morale sigure, cultivandu-le copiilor sentimentele alese prin modelele oferite de textele selectate sau invatandu-i pe acestia sa dezaprobe modelele negative intalnite, largindu-le astfel aria de cunoastere.
Autoarea