Pe aripile cuvintelor. Caiet de lectura pentru clasa a II-a

9786065744318

"Un important suport aplicativ pentru lectură, conform cu programa școlară, vine în sprijinul înțelegerii de către elevi a mesajului unui text literar."

Autor: Adina Grigore
Editura: Ars Libri
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 80
Limba: Romana
Disciplină: Comunicare In Limba Romana
Format: 20X28.5 cm
Vârstă: 8 ani, 9 ani
in stoc
11.00 lei
+

Descriere



Argument

Vom urma povetele lui Alexandru Vlahuţă şi vom porni într-o călătorie "Pe aripile cuvintelor", dat fiind că desluşirea tainelor literaturii constituie o preocupare permanentă dascălului:

"Învaţă-l pe şcolar să construiasca frumos şi solid. Arată-i ce-i urât şi ce-i frumos. Povăţuieşte pe şcolar si fa-l sa-si scalde, ca într-un izvor limpede şi răcoritor, tinerile lui gânduri. Pune-i un model dinaintea ochilor. Aţâţă-în fierbântă, fa-l român dezghetat, destoinic şi semeţ, râvnitor şi statornic în a lui spre bine indeletnicire..."

Având în vedere că limbajul copilului se realizează pe baza unui sistem de reguli achiziţionat prin imitare de la cei din jur şi se dezvoltă pe baza unui complex de situatii implicate de procesul comunicării, lecturile bunicilor, părinţilor sau ale învăţătorilor constitui cea mai bună modalitate de a stabili primele contacte ale copiilor cu cărţile.

Când intră în contact cu texte sau mai ales cu vorbitori, achiziţiile unor elemente noi se fac pe baza nativului existent, producându-se o dezvoltare a acestuia.

Astfel, dezvoltarea posibilităţilor de exprimare a copilului se realizează cu eficienţă maximă în orele de literatură română, în general, şi prin literatura pentru copii în special, prin studierea de texte specifice vârstei, ce pun în valoare întregul sistem lingvistic.

În primul rând, prin convorbiri, povestiri, repovestiri, memorizări, lectura unor texte precum şi prin jocurile didactice realizate în ore, se va urmari dezvoltarea capacităţii de a comunica şi de a scrie.

În al doilea rând, pentru ca apropierea de cărţi să devină o deprindere zilnică, iar deprinderea de a citi o necesitate, este necesar ca şcoala şi familia să se implice activ în apropierea elevului de miracolul cărţii.

Lectura expresivă şi metodele care-i fac pe elevi descoperitori ai unui imens tezaur de informaţii, de experienţe umane, de modele morale, de emoţii şi sentimente, vor impune, în cele din urmă, literatura în atenţia lor.

În final, prin orele de literatură pentru copii se realizează mai multe obiective,concretizate în:

-stimularea curiozităţii, imaginatiei, perseverenţei, încrederii în forţele proprii;

-formarea unei gândiri creative, flexibile;

-încurajarea unei atitudini favorabile fafă de lectură;

-stimularea interesului pentru carte şi dezvoltarea gustului pentru citit;

-formarea capacitatii de a surprinde, de a descoperi conţinuturi şi forme ale realităţii exprimate într-o multitudine de modalităţi;

-formarea treptată a unui vocabular adecvat, a unei vorbiri fluente şi logice.

Prin urmare, literatura pentru copii este o sursă de îmbogăţire spirituală, ea dispunând de valente multiple estetice şi morale sigure, cultivându-le copiilor sentimentele alese prin modelele oferite de textele selectate sau învăţându-i pe aceştia să dezaprobe modelele negative întâlnite, lărgindu-le astfel aria de cunoaştere.

Prezentul auxiliar didactic poate fi utilizat atât pentru ora de lectură cât şi ca alternativă opţională, având în cuprinsul său componentele specifice: obiective cadru şi de referinţă, conţinutul învăţării, modalităţi de evaluare, bibliografie şi recomandări de lectură.