Descriere
Primul profesor de pian Opus 599 caietul II - Carl Czerny
Prezenta editie este alcatuita din doua Caiete, care impart sirul exercitiilor din Primul profesor de pian op. 599 de Carl Czerny asa cum apare specificat si in editia Peters, aceasta cuprinzand, insa, intr-un singur volum, ambele Caiete (I: numerele 1 — 57 si II: numerele 58 — 100). Am optat pentru tiparirea a doua Caiete separate cu gandul la greutatea ghiozdanului pe care il poarta pe spate un copil, in clasele primare. Este recomandabil, insa, ca cel care a parcurs primul Caiet sa continue studiul acestei lucrari celebre in istoria pedagogiei pianistice si sa-l parcurga si pe cel de-al doilea, din care poate obtine cunostinte noi, multe si foarte valoroase, atat din punct de vedere tehnic pianistic, cat si muzical si artistic.
Editie ingrijita de Oana Radulescu Velcovici.
Fragment din caietul "Primul profesor de pian Opus 599 caietul II" - Carl Czerny
"Expunerea unor variante multiple de digitatie poate crea impresia de incarcare a textului. Cu toate acestea, am considerat ca este utila oferirea mai multor posibilitati de alegere, in functie de caracteristicile anatomice ale mainilor elevilor, dat fiind ca acest opus se adreseaza incepatorilor de orice varsta in descoperirea tainelor pianisticii.
In Exercitiul nr. 64 apare din nou gama cromatica, pentru care am indicat ambele variante de digitatie, legato si non legato. Profesorul o va alege pe cea mai potrivita pentru elevul sau. Atragem atentia ca practicarea ambelor variante presupune un control mental deosebit, de aceea consideram oportuna alegerea doar a uneia dintre ele si eliminarea celeilalte, pentru a nu aparea probleme in momentul prezentarii elevului la un examen sau concurs.
Exercitiul Nr. 74 prezinta problema executarii trilului. In toate cele patru editii consultate este indicata (prin digitatie) inceperea trilului cu nota reala.
Considerarn ca, pentru inceput, este recomandabil ca elevul sa execute trilul masurat, pentru a putea sa controleze eficient egalitatea ritmica a acestuia. In acest sens, este utila, de asemenea, vizualizarea de catre elev a desfasurarii ritmice a trilului, pe care o expunem aici:
Trilurile din masurile urmatoare vor avea aceeasi desfasurare ritmica. Pentru trilul din masura 9 este recomandabila alternanta degetelor 3-1 din cauza clapei negre fa din terminatia acestuia. Pentru trilurile pe clape albe sunt valabile ambele variante de digitatie (3-2 sau 3-1). Atragem atentia asupra faptului ca terminatia trilului nu este similara cu apogiatura dubla din Exercitiul nr. 73, astfel ca cele doua note ale terminatiei trilului se executa inainte de timpul 1 al masurii urmatoare. La Exercitiul nr. 75 se va acorda atentie mainii stangi, care trebuie sa tina ambele voci ale doimii cu punct cate trei timpi.
Trilurile din masurile urmatoare vor avea aceeasi desfasurare ritmica. Pentru trilul din masura 9 este recomandabila alternanta degetelor 3-1 din cauza clapei negre fa din terminatia acestuia. Pentru trilurile pe clape albe sunt valabile ambele variante de digitatie (3-2 sau 3-1). Atragem atentia asupra faptului ca terminatia trilului nu este similara cu apogiatura dubla din Exercitiul nr. 73, astfel ca cele doua note ale terminatiei trilului se executa inainte de timpul 1 al masurii urmatoare. La Exercitiul nr. 75 se va acorda atentie mainii stangi, care trebuie sa tina ambele voci ale doimii cu punct cate trei timpi.
Profesorul va atrage atentia elevului asupra faptului ca mana stanga are in permanenta trei voci, care trebuie sa se auda cu claritate. Auzul de control are un rol esential in redarea corecta a textului, in acest caz. "