Sa dezlegam tainele textelor literare, Clasa a VII-a. Indrumator pentru toate manualele alternative

9789738074545

"Pe langa pregatirea curenta, lucrarea asigura si pregatirea elevilor in perspectiva Tezelor nationale, printr-un set de exercitii pentru evaluare in ultima parte a lucrarii, acoperind toata tematica din programa scolara aprobata de M. E. C. T."

Autor: Carmen Iordachescu
Editura: Carminis
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 288
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 17X24 cm
Vârstă: 13 ani, 14 ani
in stoc
14.00 lei
+

Descriere



Lucrarea a fost elaborata in conformitate cu programa scolara de limba si literatura romana la clasa a VII-a, urmarind toate textele literare de baza din cele trei manuale alternative.
Cartea si-a propus, pornind de la notiunile de teorie literara, parcurse in ordinea prevazuta de programa scolara, sa abordeze toate operele literare studiate (exercitii, plan simplu de idei, tema, universal operei, valuarea artistica).

Lucrarea isi propune totodata pregatirea elevilor in vederea sustinerii cu success a evaluarii nationale. Cele doua sute de exercitii pentru evaluare din ultima parte a lucrarii, aplicate unor texte la prima vedere, literare si nonliterare, vin sa fixeze cunostintele dobandite si competentele de comunicare formate la limba si literatura romana.

Acest indrumator pentru studiul la clasa si pregatirea evaluarii nationale se doreste a fi un instrument util si eficient in abordarea de catre elevi a unor texte la prima vedere.


CUVANT-INAINTE

Lucrarea a fost elaborata in conformitate cu actualul curriculum de limba si literatura romana, urmarind toate textele literare de baza din cele trei manuale alternative. In partea finala, de evaluare a competentelor de comunicare, s-a tinut cont deasemenea de noul curriculum scolar si de Programa pentru evaluarea nationala la limba si literatura romana aprobate de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii.

La fiecare gen si specie literara, sunt prevazute cateva etape:
*explicarea succinta a notiunilor de teorie literara;
*planul simplu de idei si rezumatul textelor epice si dramatice;
*exercitii propuse vizand practica rationala si functionala a limbii, competentele specifice de receptare a mesajului scris dintr-un text literar si producerea de mesaje scrise, in diferite contexte de realizare;
*exercitii rezolvate reprezentand aplicatii pe textele studiate, interpretarea selectiva a elementelor de constructie a comunicarii (fonetica si vocabular, morfologie, sintaxa, topica, punctuatie si stilistica);
*prezentarea caracteristicilor textului in mod secvential si aplicativ (tema, titlu, universul operei, personaje, realizare artistica);
*infatisarea atractiva a unor aspecte mai putin cunoscute din viata autorilor;
*repere critice (citate din critici renumiti) pentru fiecare autor tratat.

Aceasta modalitate cu caracter profund aplicativ oferii elevilor in studiul la clasa niste repere clare pentru invatarea logica si contienta a literaturii, pentru intelegerea, profunda a continutului texlului literar si nonliterar, ajutandu-i sa-i formeze competente de comunicare sigure in explicarea si interpretarea textului, in formularea intr-un mod personal si creativ de raspunsuri, in argumentarea unui punct de vedere.
Lucrarea isi propune sa asigure si pregatirea elevilor in vederea sustinerii cu succes a Evaluarii nationale la sfarsitul ciclului gimnazial. Evaluarea competentelor de comunicare din ultima parte a lucrarii, prin cele aproape doua sute de exercitii legate de textele la prima vedere propuse (literare si nonliterare), vine sa fixeze cunostintele dobandite si competentele de comunicare formate, familiarizandu-i in acelasi timp pe elevi cu cerintele si exigentele acestei evaluari la nivel national.


CUPRINS


GENUL LIRIC
A.Literatura populară
1.Doina
•Codrule, codrutule (Ed. All)
•Voi, brazi-nalti încetinati (Ed. Corint, Ed. All)
2.Strigăturile (Ed. Corint)
3.Proverbele şi zicătorile (genul aforistic)
•Anton Pann - Iarasi despre nerozie (Ed. All)
B.Parabola biblica
•Parabola fiului risipitor (Ed. Corint)
C.Literatura cultă
1.Imnul
•A. Mureşan - Deşteaptă-te, române! (Ed. Corint; Ed. Humanitas)
•V. Alecsandri - Imn lui Ştefan cel Mare (Ed. Humanitas)
•G. Coşbuc - Patria română (Ed. Corint)
•J. Pillat - Versul tării (Ed. Humanitas)
•V. Voiculescu • Grai valah (Ed. All)
3.Psalmul biblic
•Psalmul 8 (al lui David) (Ed. All)
•Psalmul 145 (0 cântare de laudă a lui David) (Ed. Humanitas)
•Psalmul 22 (Psalmul păstorului) (Ed . Corint)
4.Meditaţia
•T. Arghezi - Psalm
5.Elegia
•M. Eminescu - O, ramai (Ed. All)
6.Arta poetică
•T. Arghezi - Cuvânt (Ed. Humanitas)
•T. Arghezi - Lumină lina (Ed. Corint)

GENUL EPIC
A.Literatura populară
1.Balada populară 97
•Monastirea Argeşului (Ed . Corint)
B.Literatura cultă
1.Balada cultă
•G. Coşbuc • Paşa Hassan (Ed. Corint, Ed. Humanirus)
2.Poemul
•V. Alecsandri • Dan, capitan de plai (Ed. Corint, Ed All)
•M. Eminescu - Scrisoarea III (Ed. Humanitas)
•M. Eminescu - Ctllin (file din poveste) (Ed. Corint, Ed. Humanitas).
3.Nuvela
•C. Negruzzi • Alexandru Lapusneanul (Ed. All)
•I. L. Caragiale - Două loturi (Ed. Corint; Ed. Humanitas)
4.Povestire
•M. Sadoveanu - Iapa lui Vodă (Ed. Humanitas)
•M. Cărtărescu • Florin scrie un roman (Ed. Humanitas )
5.Amintirile
•I. Creangă • Amintiri... - În casa părinteasca (Ed. Humanitas)
•I. Creangă - Amintiri... - Plecarea la Socola (Ed. All)
6.Romanul
•M. Preda - "Morometii" (Ed. Corint)
Evaluarea competenţelor de comunicare
Bibliografie