Tratat de management educational pentru invatamantul primar si prescolar

9789734715268

Sintezele si contriburiile teoretice ale coordonatorilor si autorilor ofera cititorilor continuturi explicative, completate prin exemplificari, figuri si tabele, precum si prin indemnuri la reflexivitate si la receptare responsabila, activa si critica. In acest sens, cititorul va identifica, la finalul fiecarui capitol, un set de exercitii reflexive si aplicative, cu referiri la nivelurile invaramantului primar si prescolar si cu posibile extinderi pentru urmatoarele niveluri din sistemul de invaramant romanesc.

Autor: olga chis, ramona radut-taciu, musata-dacia bocos
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2017
Nr. Pag: 584
Limba: Romana
Disciplină: Pedagogie
Format: 20 X 26 cm
Vârstă: +18 ani
in stoc
50.00 lei
+

Descriere



PREFATA

Dinamismul, schimbarea, necesitatea adaptarii si toate atributele definitorii ale vremurilor noastre fac din evolutia societatii un edificiu provocator, pe care educatia incearca sa reaseze cadrele unei grile valorice fundamentate pe optimism pedagogic si incarcate de pozitivitate. In interiorul acesteia, se situeaza, la loc de frunte, reperele axiologice si actionale promovate prin intermediul unui domeniu stiintific insuficient studiat: managementul educational.

Cele 22 de capitole ale tratatului expliciteaza argumentativ cateva idei-ancora si, totodata, faciliteaza construirea de noi orizonturi exploratorii dupa cum urmeaza:

- managementul educational reprezinta o transdisciplina care isi alcatuieste corpusul de paradigme, teorii, modele, strategii, algoritmi etc., prin integrarea achizitiilor mai multor stiinte particulare;

- schimbarea organizationala este abordata in literatura de specialitate din doua perspective; primul aspect este dat de necesitatea abordarii holistice, sistemice a organizariei solare, iar al doilea aspect se refera la anumite conditii care trebuie indeplinite pentru a demara o schimbare organizarionala semnificativa;

- cele mai relevante tendinte ale managementului curricular in invaramantul primar si prescolar sunt structurarea curriculumului pe domenii experientiale (tendinta manifestata numai la nivelul invaramantului prescolar), valorizarea abordarii integrate si practicarea instruirii interactive;

- capacitatea potentiala de invatare poate fi utilizata adecvat in realizarea efectiva a invatarii, in masura in care cel care invata pune in practica cunostinte si abilitati referitoare la managementul invatarii eficiente;

- invatamantul primar simultan, realitate pedagogica specifica vietii rurale, precum si existenta grupelor combinate de prescolari, il obliga pe cadrul didactic sa realizeze un management al invatamantului primar simultan si al grupelor combinate eficient;

- in ultima perioada, s-au dezvoltat si la noi in tara forme de activitati caracteristice educariei nonformale; este vorba despre programele cunoscute sub sintagmele " scoala dupa scoala" sau, in limbaj imprumutat de la sisteme educationale occidentale, ,,after school";

- managementul timpului scolar se refera la ansamblul de masuri sistemic coordonate, concepute si aplicate la nivel macro- si microstructural de instante specifice, in vederea controlarii efectelor interactiunilor acestor variabile si in vederea utilizarii eficiente a resursei timp si a reglarii si autoreglarii proceselor educationale;

- managementul consilierii este un domeniu de actiune strategica si are ca obiective conducerea, coordonarea, gestionarea si controlul serviciilor si programelor de consiliere.

Adresabilitatea tratatului este multipla: profesori pentru invatamantul primar si prescolar; manageri din domeniul educatiei; profesori de diferite specialitati, de la toate nivelurile invatamantului, interesati de formarea lor initiala si continua; studenti doctoranzi in domeniul ,, stiinte ale educatiei"; studenti ai specializarilor de nivel masteral "Consiliere scolara si asistenta psihopedagogica", ,,Management educational" si ,,Management curricular"; studenti ai specializarilor de nivel licenta ,,Pedagogia invatamantului primar si prescolar" si ,,Pedagogie"; elevi ai liceelor pedagogice.

Data fiind optiunea studentilor veniti la Universitatea ,,Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca prin intermediul mobilitatilor academice de tip Erasmus pentru disciplinele ,,Managementul clasei de elevi", ,,Managementul institutiilor scolare si al clasei de elevi" s-a considerat necesara traducerea rezumatelor aferente fiecarui capitol, alaturi de traducerea unui set minimal de aplicatii. Nadajduim sa sprijinim, pe aceasta cale, invatarea activa si creativa, sa optimizam colaborarea profesionala dintre structurile educationale din care facem parte. Totodata, speram sa ne cunoastem mai bine, sa intelegem particularitatile sistemelor educationale, culturale si manageriale din tarile noastre, sa acceptam diferentele existente la micro-s i macronivel educational, cultural si social.

Traducerile in limba engleza au fost realizate de catre Andreea Paula Radut-Taciu, studenta a Facultatii de Litere din cadrul Universitatii ,,Babes-Bolyai" Cluj-Napoca.


Cluj-Napoca,

aprilie 2015

Prof. univ. dr. Musata-Dacia BOCOS

Lect. univ. dr. Ramona RADUT-TACIU