Bacalaureat 2019 Limba si literatura romana in pasi esentiali. Exercitii, recomandari, exemple pentru liceu si examenul de bacalaureat - Alina Dinu

9786069470046
Autor: Alina Dinu, Amalia-Gabriela Serbu, Daniela Enache, Gabriela Matiu, Gheorghe Enache, Iulia Lazar,
Editura: Sigma
Anul aparitiei: 2018
Nr. Pag: 336
Limba: Romana
Disciplină: Limba Română
Format: 16X24 cm
Vârstă: 18 ani, 19 ani
in stoc
26.00 lei
+

Descriere

“Numai in limba sa omul pricepe inima pe deplin” spunea Eminescu, sintezand atat de bine aceasta necesitate de a-ti cunoaste “patria de cuvinte” care pentru a devein om “deplin”.


Orele de romana se adreseaza inteligentei si sufletului. Ele fac din invatacelul timid sau rebel o “trestie ganditoare” care isi poate cladi propriul destin liber si frumos.


Poate ca niciuna dintre disciplinele scolare nu ilustreaza mai bine dictonul latin “Non schoale, sed vitae discimus!”, fiindca prin limba si literature proprie inveti pentru tot restul vietii sa te exprimi clar, coerent, nuantat, sa formulezi opinii si sa le sustii, sa te adaptezi oricarei situatii si sa comunici cu oricine, sa iti cultivi simtul de observatie, de analiza si sinteza, sa ai o gandire critica bine fundamentata, care sa te ajute sa depasesti orice moment dificil, sa iti elaborezi si sa iti indeplinesti orice proiect.


Cartea de fata este ea insasi o mare ora de romana, un instrument de lucru pentru toti cei patru ani de liceu, pentru pregatirea examenului de bacalaureat, dar si o invitatie la reflectie pentru elevi. Fiecare subiect propus, cu sau fara sugestii de rezolvare, reprezinta un punct de plecare, elevul putandu-si construi o strategie de invatare pentru clasa, pentru examene, dar si pentru devenirea sa.


Pornind de la aceste idei generale, am structurat continutul acestei carti raportandu-ne la actualul model al probei scrise de limba si literature romana de la examenul de bacalaureat.


Noua structura a subiectelor, introdusa odata cu examenul din 2018, desi la inceput a parut ca face proba mai usoara, ii invita pe elevi sa insiste asupra exersarii deprinderilor de intelegere a unui text – literar sau nonliterar- , sa sties sa isi exprime opinia fata de orice tip de text, sa redacteze un eseu conform cerintelor date, respectand normele exprimarii corecte, renuntand la invatarea mecanica.


Asadar, ce face ca aceasta proba a bacalaureatului sa fie de temut? Raspunsul ar fi ca este cea care presupune cele mai multe competente. La subiectul I este necesara o foarte buna intelegere a unui text nonliterar, redactarea de raspunsuri clare si precise la intrebarile referitoare la text, dar si a unei convingatoare si bine structurate argumentari, care sa sustina o opinie proprie ce se refera la textul-suport. La subiectul al II-lea este pusa in valoare capacitatea de analiza a unui text literar la prima vedere, care sa demonstreze insusirea si aplicarea cunostintelor de istorie si teorie literara din cei patru ani de liceu. Subiectul al III-lea inseamna elaborarea unui eseu – structurat sau liber – pornind de la opera celor 17 autori canonici studiati in timpul liceului. Dar nu este deloc simplu sa elaborezi o compunere de minimum 400 de cuvinte, chiar intr-un eseu structurat, mai ales ca nu trebuie scris tot ce stii despre opera/scriitorul respectiv, ci se impune raportarea doar la ceea ce solicita subiectul. In plus, raspunsurile de toate tipurile trebuie sa fie corecte, coerente, clare, cu un lexic variat si nuantat. De asemenea, capacitatea de sinteza, de adecvare la itemi, sunt calitati fundamentale ale unei lucrari ce se vrea foarte bine notata.


Trebuie sa recunoastem ca acest nou model de subiect ii oblige pe profesori si pe elevi sa puna accentul pe cultivarea competentelor necesare pe tot parcursul vietii.


Va propunem prin acest auxiliary – speram folositor atat pentru elevi cat si pentru colegii nostri – “pasii esentiali” ai formarii acestor competente, adica un set de repere teoretice fundamentale, recomandari, modele, teste utile in toate clasele liceului, pentru o solida pregatire a examenului de bacalaureat si pentru formarea unei personalitati puternice.


Modelele si testele sunt grupate pe tipurile de subiecte de la bacalaureat, tocmai fiindca vrem ca elevii sa inteleaga mai bine ce competente specific trebuie sa capete de-a lungul liceului ca sa aiba reusita la examenul de maturitate.


Recomandarile s-au conturat in mod firesc, din observarea celor mai frecvente confuzii sau greseli facute de elevi la clasa si la proba scrisa a bacalaureatului, si am ales ca ele sa se refere la fiecare tip de subiect in parte, renuntand la sfaturile generale pe care cu totii le stim.


Ne-am bucura daca cei care vor folosi aceasta carte vor intelege ca modelele de raspuns sunt doar sugestii, fiindca la literatira romana si, in general, pentru exprimarea opiniei, nu exista o singura varianta corecta de raspuns. Exercitiile propuse vor sa cultive tocmai o exprimare originala, dar clara si coerenta, a ideilor fiecarui elev.


Pentru toate subiectele am ales texte- suport variate, am elaborat cat mai multe tipuri de cerinte, incercand sa acoperim cat mai bine programa scolara din cei patru ani de liceu si, mai ales, programa de bacalaureat.


La subiectul I, textile selectate se refera la situatii de viata, inclusive din lumea contemporana, care sa ii ajute pe elevi sa isi dezvolte gandirea critica, capacitatea de a forma si a argumenta opinii, de a intelege si a-si insusi valori morale esentiale: toleranta, compasiune, corectitudine, integritate, empatie, respect. Dincolo de cerintele propriu- zise, variantele propuse devin ocazii de a citi sau a reciti fragmente interesante de text – si, de ce nu, de a cauta textul in intregimea lui! – ,de a decripta sau de a reconstitui mesajele textelor propuse si, mai ales, de a se raporta la valorile care le articuleaza. Am dori ca astfel sa se creeze acel dialog privilegiat cu textul care il ajuta pe cititor sa-si verifice parerile, conceptiile, sa-si remodeleze opiniile. Aceste texte pot fi si suport pentru dezbateri in timpul orelor de romana sau chiar dirigentie.


O alta sectiune a cartii o reprezinta conceptele teoretice si de istorie literara grupate pe tipuri de texte, concept care pot folosi la raspunsurile pentru subiectele 2 si 3. Ele sunt explicate intr-un limbaj simplu, accesibil tuturor, fiindca unii termini extrem de specializati pot fi greu de inteles si, de aceea, sunt adesea folositi gresit.


La subiectul al II-lea am propus, pentru fiecare text, in afara unui model de raspuns, si alte posibile cerinte. Speram ca astfel elevii vor intelege ca exista foarte multe posibilitati de analiza a fiecarui text, dar ca raspunsurile trebuie sa se raporteze doar la cerintele subiectului. Modelele si exercitiile de la subiectul al II-lea sunt grupate pe tipuri de text – liric, epic si dramatic – iar textele suport sunt alese din toate epocile literaturii noastre. Pentru fiecare model am subliniat conceptele care rebuie sa fie utilizate pentru un raspuns adecvat cerintei. Citatele din text au fost marcate cu ghilimele in modelele de raspuns, pentru ca asa trebuie sa apara si in cucrarile scrise ale elevilor.


Textele poetice, epice, dramatice au fost alese in asa fel incat sa retina atentia prin continut si semnificatii, sa se adreseze sensibilitatii, sa impresioneze intr-o anumita masura, sa dea prilej de reflectie, sa amuze sau sa pun ape ganduri eventual. Intentia noastra este ca aplicarea conceptelor de teorie literara la subiectul al II-lea sa nu fie numai un exercitiu al intelectului, ci si al sensibilitatii, prin capacitatea de a genera o reactie afectiva. Ideal ar fi ca elevul sa recepteze la nivel emotional textele propuse, sa se indentifice chiar si pentru scurt timp cu lumea fictiunii ideale, sa inteleaga savoarea unui sens mai vechi sau mai putin obisnuit al cuvintelor, sa remarce o problema de constiinta, sa-si puna intrebari, sa aiba revelatii, intr-un cuvant, sa capete convingerea ca, prin puterea cuvantului tot timpul va avea la indemana bucuria descoperirii unui sens in acest univers – literatura.


Subiectul al III-lea acopera aproape toate posibilele cerinte care se refera la autorii canonici si la epocile litarare prevazute in programa de bacalaureat, Ca si la celelalte subiecte, am elaborate modele clare, care sa respecte structura din cerinte si sa dezvolte clar si coerent tema propusa.


Va invitam asadar sa deschideti ferestrele acestei ore de romana ample ce este cuprinsa intre copertele cartii, sis a faceti “pasii esentiali” pentru pregatirea din timp a celei mai dificile probe a examenului de bacalaureat. Speram ca perspectiva noastra de abordare si exercitiile propuse va vor bucura si va vor ajuta sa aveti succes.


Autorii,


Profesori de Limba si literatura romana Colegiul National “Bogdan Petriceicu Hasdeu”, Buzau