Descriere
Lucrarea de fata se inscrie pe linia reformei invatamantului superior romanesc, chemat sa se alinieze la cel european, inclusiv in domeniul pregatirii cadrelor didactice pentru invatamantul prescolar si pentru cel primar. In acest context, invatarea matematicii capata conotatii noi, pe care trebuie sa le cunoasca atat cadrele didactice care lucreaza in invatamantul primar, cat si studentii care se pregatesc pentru aceasta profesie. Acestora li se adreseaza aceasta carte, cu intentia de a le oferi un sprijin atat in formarea initiala, cat si in cea continua. O pot folosi deopotriva studentii, in pregatirea examenelor, invatatorii, institutorii si profesorii pentru invatamantul primar inscrisi la diverse forme de perfectionare (perfectionarea la 4 ani, definitivat, gradul didactic II), precum si elevii scolilor normale.
Lucrarea isi propune sa contribuie la reactualizarea si fundamentarea unor cunostinte matematice specifice, care constituie baza stiintifica a matematicii scolare din ciclul primar, dar si la formarea deprinderii de aplicare a acestora in activitatea de rezolvare a exercitiilor si problemelor. Fiecare capitol al lucrarii contine, un minim de cunostinte necesare abordarii cu succes a partii respective, astfel incat rezolvarea exercitiilor si problemelor propuse sa nu mai fie conditionata de consultarea altor surse bibliografice. Mai mult decat atat, in partea a doua a lucrarii sunt oferite sugestii esentiale in rezolvarea problemelor mai dificile, iar in final sunt prezentate rezultatele corecte ale tuturor exercitiilor si problemelor propuse. Accentul deosebit se pune pe capitolul Metode de rezolvare a problemelor, in a carui prima parte sunt prezentate probleme tipice, care pot fi intalnite si in matematica scolara, ale caror rezolvari complete faciliteaza abordarea acestora la clasele primare. Prezenta capitolului „Algoritmi“ poate parea neobisnuita intr-o astfel de lucrare, insa se doreste nu numai o deschidere spre elementele de tehnologia informatiei, din ce in ce mai necesare si in aceasta profesie, ci si o invitatie la adancirea unei metode pedagogice (algoritmizarea), in perspectiva cultivarii in randul elevilor din ciclul primar a unei gandiri algoritmice, a unui mod structurat de gandire.
Insasi structurarea lucrarii presupune, din partea cititorului, parcurgerea unui algoritm constand in:
• citirea enuntului problemei;
• rezolvarea individuala a acesteia;
• confruntarea cu solutia oferita de lucru sau asimilarea indicatiilor;
• reintoarcerea la propria rezolvare, corectarea sau completarea acesteia si finalizarea prin activitate independenta.
Exercitiile si problemele propuse sunt variate si gradate in dificultate, ceea ce permite abordarea lor in functie de obiectivele si nivelul dorit, integrandu-se in curriculumul destinat studentilor sau institutorilor/invatatorilor/profesorilor pentru invatamantul primar. - Conf. univ. dr. Mihail Rosu
Lucrarea isi propune sa contribuie la reactualizarea si fundamentarea unor cunostinte matematice specifice, care constituie baza stiintifica a matematicii scolare din ciclul primar, dar si la formarea deprinderii de aplicare a acestora in activitatea de rezolvare a exercitiilor si problemelor. Fiecare capitol al lucrarii contine, un minim de cunostinte necesare abordarii cu succes a partii respective, astfel incat rezolvarea exercitiilor si problemelor propuse sa nu mai fie conditionata de consultarea altor surse bibliografice. Mai mult decat atat, in partea a doua a lucrarii sunt oferite sugestii esentiale in rezolvarea problemelor mai dificile, iar in final sunt prezentate rezultatele corecte ale tuturor exercitiilor si problemelor propuse. Accentul deosebit se pune pe capitolul Metode de rezolvare a problemelor, in a carui prima parte sunt prezentate probleme tipice, care pot fi intalnite si in matematica scolara, ale caror rezolvari complete faciliteaza abordarea acestora la clasele primare. Prezenta capitolului „Algoritmi“ poate parea neobisnuita intr-o astfel de lucrare, insa se doreste nu numai o deschidere spre elementele de tehnologia informatiei, din ce in ce mai necesare si in aceasta profesie, ci si o invitatie la adancirea unei metode pedagogice (algoritmizarea), in perspectiva cultivarii in randul elevilor din ciclul primar a unei gandiri algoritmice, a unui mod structurat de gandire.
Insasi structurarea lucrarii presupune, din partea cititorului, parcurgerea unui algoritm constand in:
• citirea enuntului problemei;
• rezolvarea individuala a acesteia;
• confruntarea cu solutia oferita de lucru sau asimilarea indicatiilor;
• reintoarcerea la propria rezolvare, corectarea sau completarea acesteia si finalizarea prin activitate independenta.
Exercitiile si problemele propuse sunt variate si gradate in dificultate, ceea ce permite abordarea lor in functie de obiectivele si nivelul dorit, integrandu-se in curriculumul destinat studentilor sau institutorilor/invatatorilor/profesorilor pentru invatamantul primar. - Conf. univ. dr. Mihail Rosu