Informatica. Varianta Pascal. Manual pentru clasa XI-a

9789738784253

"Având în vedere complexitatea acestui conţinut, autorii au abordat o manieră de prezentare gradată, progresivă, pentru a atenua diferenţa între efortul de asimilare depus în clasele a IX-a şi a X-a în regimul de o oră pe săptămână şi efortul cerut de noul conţinut în regimul de patru ore săptămânal."

Autor: Daniela Oprescu, Liana Bejan Ienulescu
Editura: Niculescu
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 216
Limba: Romana
Disciplină: Informatica
Format: 20 X 26 cm
Vârstă: 17 ani, 18 ani
in stoc
21.67 lei
+

Descriere

Manualul în varianta Pascal respectă programa şcolară în vigoare pentru clasa a XI-a, profilul real, specializarea matematică-informatică. Programa prevede atât noţiuni pentru formarea competenţelor de programator – tehnici de programare –, cât şi noţiuni pentru formarea competenţelor necesare elaborării algoritmilor – metode de rezolvare a unor clase de probleme.

Având în vedere complexitatea acestui conţinut, autorii au abordat o manieră de prezentare gradată, progresivă, pentru a atenua diferenţa între efortul de asimilare depus în clasele a IX-a şi a X-a în regimul de o oră pe săptămână şi efortul cerut de noul conţinut în regimul de patru ore săptămânal. Majoritatea capitolelor prevăd recapitulări ale noţiunilor din clasele anterioare sau îndrumări de programare cu scopul de a completa cunoştinţele anterioare cu cerinţele de utilizare a limbajului care nu au putut fi fixate din lipsă de timp.

Fiecare capitol începe prin a-şi prezenta obiectivele şi conţinutul principal. După explicaţiile de bază, capitolul oferă o casetă în care sunt rezumate caracteristicile esenţiale ale noţiunii care face obiectul acelui capitol.

Fiecare noţiune sau grup de noţiuni de bază este urmat de exemple şi exerciţii pentru fixare şi pentru clarificarea eventualelor nelămuriri. Orice noţiune mai complicată, teoretică sau legată de limbajul de programare, începe prin a fi explicată pe un caz concret. De asemenea, autorii au prevăzut explicaţii pentru a preîntâmpina eventualele confuzii ce se pot instala în cursul unei tratări superficiale a conţinutului.

S-a urmărit finalitatea practică a noţiunilor învăţate în fiecare capitol. în acest sens, au fost introduse – oriunde contextul a permis – aplicaţii interdisciplinare din chimie, biologie, matematică, fizică, psihologie, tehnica de calcul, geografie, codificarea informaţiilor.

Exemplele de probleme rezolvate şi programele aferente sunt prezentate gradat în cadrul capitolului – în ordinea dificultăţii – şi fiecare precizează un scop didactic. S-a avut în vedere faptul că disciplina „Informatică” are prevăzute puţine ore de lucru în laborator, astfel că s-au elaborat programele în aşa fel încât să suplinească această lipsă. în casetele fiecărui program sunt puse în evidenţă liniile cu prelucrările importante atât pentru obiectivul explicativ al rezolvării respective – benzi albe – cât şi pentru modalitatea de programare – casete albe. De asemenea sunt folosite şi explicaţiile grafice. Din acest motiv, este necesar ca fiecare program dat ca rezolvare să fie analizat şi încercat.

Exerciţiile, temele şi testele propuse sugerează profesorilor moduri de alcătuire a materialelor pentru probele de verificare. Manualul prezintă aplicaţii complexe care pot deveni proiecte de an. De asemenea, sunt enunţate – şi dezvoltate până la un punct – teme pentru portofoliu. Manualul conţine în final normele de întocmire şi prezentare a unei lucrări de tip proiect de an şi o listă cu propuneri de proiecte.

Unde conţinutul prezentat impunea o analiză a eficienţei programului sau a metodei de rezolvare, au fost date în paralel ambele rezolvări pentru ca elevul să poată compara şi selecta criterii de eficienţă.

Manualul conţine o Anexă cu principalele subprograme din bibliotecile limbajului. în scop recapitulativ, având în vedere faptul că în clasa a X-a, când s-a studiat limbajul de programare, elevii au avut la dispoziţie doar o oră pe săptămână, teoretică, desfăşurată la clasă, s-a inserat în finalul manualului un Breviar al prelucrărilor utilizate în Pascal



Din cuprins

Datele care intervin intr-o problema

Tablouri bidimensionale

Siruri de caractere

Tipul de inregistrare (articol)

Utilizari ale tehnicii structurii datelor - liste

Elemente de teoria grafurilor

Tehnici de structurare a prelucrarilor

Subprograme

Tehnica recursivitatii

Elaborarea algoritmilor de rezolvare a problemelor