Descriere
Autorii acestui auxiliar de limba si literatura romana incearca sa raspunda, concretizand sensul etimologic al termenului ,,auxiliar", orizontului pragmatic de asteptare al elevilor de gimnaziu, oferindu-le, dincolo de suportul teoretic absolut necesar, sugestii de rezolvare si chiar rezolvari complete ale exercitiilor de limba sau ale compozitiilor Scolare.
Structurat pe trei componente de baza (Aspecte teoretice, Modele,Exercitii), acest auxiliar mizeaza pe experienta concreta, la catedra, a profesorilor autori, dezambiguizand concepte, oferind exemple diverse, sugestii de evitare a situatiilor problema si, mai ales, tehnici ale lucrului concret, cu textul literar /nonliterar, si ale analizei gramaticale eficiente.
Lucrarea se remarca prin cateva puncte forte, contribuind la ancorarea precisa a elevilor in zona teoretica si, mai ales, la operationalizarea conceptelor. Avantajele acestui auxiliar sunt suportul textual bogat, exercitiile variate si, nu in ultimul rand, ,,etajarea" uniforma a informatiei, ca in toate celelalte lucrari ale seriei (auxiliarele pentru clasele a V-a, a VI-a
si a VII-a), la toate capitolele, avand ca rezultate o viziune uniforma, coerenta asupra fenomenelor de limba si literatura, dar si posibilitatea de autoevaluare, graduala, a elevului, pe parcursul gimnaziului.
Exercitiile propuse de autori pentru compozitii incurajeaza, in primul rand, autonomia elevului care, urmand modelele, poate incerca singur rezol¬ varea acestora, si, in al doilea rand, parteneriatul profesor-elev, profesorul ramanand o componenta esentiala a feedbackului prin observatiile si suges tiile sale.
In elaborarea propunerilor de rezolvare a exercitiilor s-a insistat, in sprijinul colegilor profesori, pe structura textului argumentativ, sugerandu-i-se elevului necesitatea unei logici a discursului si obligatia de a sustine cu argumente orice opinie.
Speram ca aceasta lucrare sa fie un instrument util atat pentru profesori, cat mai ales pentru elevi in activitatea de pregatire a sustinerii Evaluarii Nationale.