Descriere
CUVANT - INAINTE
Lucrarea a fost elaborata in conformitate cu actualul curriculum scolar de limba si literatura romana pentru clasa a VIII-a, urmarind toate textele literare de baza din cele trei manuale alternative. S-a tinut cont de asemenea de Programa pentru Evaluarea Nationala la Iimba si literatura romana.
In carte sunt abordate toate operele literare studiate, pornind de la notiunile de teorie literara, tratate clar si concis.
La fiecare gen literar sunt prevazute cateva etape:
- explicarea succinta a notiunilor de teorie literara;
- repere critice (citate din critici cunoscuit) pentru fiecare autor tratat;
- planul simplu de idei si rezumatul textelor epice si dramatice;
- prezentarea caracteristicilor textului in mod secvential si aplicativ (tema, titlu, universul operei, personaje, realizarea artistica).
- exercitii propuse vizand capacitatea de receptare a mesajului scris (C I) si capacitatea de exprimare scrisa (C II);
- exercilii rezolvate reprezentand aplicatii pe textele studiate, interpretarea selectiva a elementelor de fonetica si vocabular, morfologie, sintaxa topica, punctuatie si stilistica;
- infatisarea atractiva a unor aspecte mai putin cunoscute din viata autorilor;
Aceasta modalitate cu caracter aplicativ ofera elevilor in studiul la clasa repere clare pentru invatarea logica si contienta a literaturii, pentru intelegerea continutului textului literar, ajutandu-i sa-si formeze deprinderi sigure in explicarea si interpretarea textului, in formularea intr-un mod personal si creativ de raspunsuri, in argumentarea unui punct de vedere.
Lucrarea asigura o buna pregatire a elevilor in vederea sustinerii cu succes a Evaluarii Nationale. Exercitiile propuse pentru autoevaluare, cele rezolvate pe parcursul intregii lucrari, imbratisand tematica din programa scolara pentru clasa a VIII-a, vin sa fixeze cunostintele dobandite si competentele de comunicare formate, familiarizandu-i in acelasi timp pe elevi cu cerintele si exigentele unui examen de nivel national.
In acest scop a fost conceput si modulul continand 20 de subiecte posibile, dupa modelul celor elaborate de MECTS.
Acest indrumator pentru studiul la clasa si pregatirea examenului de Evaluare Nationala este un instrument util si eficient in pregatirea temeinica a elevilor."
CUPRINS
I.GENUL LIRIC
1. Mihai Eminescu, Lacul (Ed. Humanitas), Dorinţa (Ed. Corint), Craiasa din poveşti (Ed. All)
2. Lucian Blaga, Izvorul nopţii (Ed. Humanitas), Amurg de toamnJ (Ed. All)
3. Nichita Stănescu, Emoţie de toamnă (Ed. Humanitas)
4. Alexandru Macedonski, Fântâna (Ed. Ali), Iertare (Ed . Corint)
5. Literatura populară. Balada Mioriţa (Ed. Humanitas, Ed. Corint)
6. Doina populară si cultă
- populară: Frunză verde magheran (Ed. Corint)
- cultă: Octavian Goga, Doina (Ed. Corint)
II. GENUL EPIC
1. Horia Aramă, Planeta celor doi sori (Ed. Humanitas)
2. Isaac Asimov, Roboţii de pe Aurora (Ed . Corint)
3.Ioan Slavici, Popa Tanda (Ed. Humanitas)
4. Mihail Sadoveanu, Baltagul (Ed. Corint, Humanitas), Hanu Ancu,tei (Ed. All)
5. Fănuş Neagu, Tarziu, când zapezile sunt albastre (Ed. All), Dincolo de nisipuri (Ed. Corint)
6. Panait Istrati, Ciulinii Bărăganului (Ed. All)
7. Ionel Teodoreanu, La Medeleni (Ed. All)
8. Constantin Chiriţă, Cireşarii - Castelul fetei în alb (Ed. All)
III. GENUL DRAMATIC
1. Ion Luca Caragiale, O scrisoare pierduta (Ed. Humanitas, Ed. Corint , Ed. All)
2. Ion Băieşu, Crimă pe palier (Ed. All)
Teste
Tendinţe europene
Bibliografie selectivă