Descriere
Acest manual de filosofie se adreseaza elevilor din clasele a XII-a, filiera teoretica, profilul umanist, specializarea filologie si stiinte sociale. Manualul a fost elaborat in conformitate cu programa de tip B pentru disciplina filosofie, dar poate fi utilizat si pentru clasele carora le este alocata doar o ora pe saptamana, programa de tip A fiind de asemenea acoperita integral.
Manualul pe care vi-I propunem cuprinde toate cele sase teme prevazute in programa: Omul, Morala, Politica, Cunoasterea, Existenta si Filosofia. Fiecarei teme i-a fost dedicat un capitol, iar lectiile sunt alcatuite din doua pagini, asigurandu-se astfel conditii optime pentru utilizarea manualului in activitatile de predare-invatare. Conform programei scolare de tip B, elementele de continut marcate cu asterisc (*) sunt obligatorii numai pentru filiera teoretica, profil umanist, specializarea stiinte sociale.
Fiecare capitol are o lectie introductiva, in care este prezentata sintetic tema respectiva.
Urmatoarele lectii sunt structurate astfel:
• o parte in care este analizata tema si sunt prezentate ideile principale si cele mai importante contributii; aceasta prima parte este conceputa ca un instrument necesar elevilor pentru intelegerea temei si pentru elaborarea unor analize si eseuri specifice
• unul sau mai multe texte relevante pentru tema respectiva
• aplicatii concepute atat pentru fixarea principalelor achizitii ale lectiei, cat si pentru evaluare si autoevaluare. In plus, paginile manualului cuprind casete si fotografii care ii ajuta pe elevi in formarea si dezvoltarea competentelor prevazute in programa.
In casete veti gasi:
• informatii despre filosofi si curente filosofice
• prezentari succinte ale conceptelor filosofice (in ordinea aparitiei si utilizarii lor in lectii) - pe pagina din dreapta, avand denumirea Dictionar
• alte texte relevante pentru tema respectiva
• aplicatii pentru activitati de grup.
Pentru a asigura o cat mai buna formare si dezvoltare a competentelor, fiecare capitol se incheie cu:
• un plan de idei
• un set de aplicatii finale
• o pagina care asigura formarea unor competente transcurriculare si interdisciplinare.
Prin textele selectate, prin comentariile care insotesc aceste texte si prin aplicatiile propuse, autorii au urmarit atingerea urmatoarelor obiective: insusirea de catre elevi a cunostintelor si conceptelor fundamentale ale marilor domenii ale filosofiei; cunoasterea celor mai importante pozitii din filosofia contemporana; insusirea principiilor referitoare la drepturile omului si a unor principii si norme etice; dezvoltarea competentelor specifice gandirii critice; o percepere mai aprofundata a realitatii, in genere, mai ales a celei sociale; formarea unui aparat conceptual care sa permita o intemeiere rationala a deciziilor si a comportamentelor elevilor.
In aceeasi masura, manualul ofera conditii optime pentru promovarea urmatoarelor valori si atitudini: gandire critica si divergenta; disponibilitate pentru dialog si dezbatere; curiozitate si interes pentru studiul filosofiei; coerenta si rigurozitate in gandire si actiune; constientizarea identitatii personale; acceptarea diversitatii; valorizarea pozitiva a diferentelor; solidaritate si asumarea responsabilitatii personale a elevilor.
Profesorii pot aborda diferentiat si creativ temele si aplicatiile propuse, in functie de nivelul de pregatire al clasei, de interesele si preferintele elevilor, punand accentul pe considerarea acestora ca subiecti ai activitatii instructiv-educative.
In conformitate cu normele prevazute in ultima editie a DOOM, unii termeni specifici limbajului filosofic au fost scrisi cu majuscula. Astfel, termenii: ,,Unu", ,,Multiplu", ,,Idee" si ,,Forma" apar intotdeauna cu majuscula. Termenul ,,Fiinta" apare in toate lectiile, citatele si aplicatiile cu majuscula, exceptie facand doar citatele din lucrarile filosofului roman Constantin Noica. Unii termeni au fost scrisi doar uneori cu majuscula, pentru a sublinia importanta si semnificafia acestora in contextul respectiv.