Scoli care invata. A cincea disciplina aplicata in educatie - Peter Senge

9786067194951
Autor: Peter M. Senge
Editura: Trei
Anul aparitiei: 2016
32%
in stoc
Pret vechi: 95.00 lei
64.60 lei
Discount: 30.40 lei (32%)
+

Descriere

Autor: Peter Senge (coord.), Nelda Cambron-McCabe, Timothy Lucas, Bryan Smith, Janis Dutton

Traducere de Zinaida Mahu

Celebru teoretician al managementului organizational, Peter Senge foloseste tot ceea ce a invatat din lumea afacerilor, pentru a optimiza domeniul invatamantului si al politicilor educationale. Plecand de la modelul celor "cinci discipline" esentiale pentru schimbarea la nivel organizational (maiestria personala, viziunea impartasita, modelele mentale, invatarea in echipa si gandirea sistemica), Senge si colegii sai diagnosticheaza mai intai stadiul la care se afla sistemul educational occidental, ramas in urma, la nivelul erei industriale, si neracordat la nevoile actualei societati informationale. Cartea propune o serie de abordari novatarea pentru politicile educationale, avand ca repere predarea individualizata, adaptarea curriculei la contextul local si renuntarea la invatarea prin memorare. Scolile sunt vazute ca niste sisteme vii, a caror supravietuire depinde de felul in care educatorii, elevii si parintii lor, dar si administratiile locale izbutesc sa se adapteze la transformarile socio-economice.


"Peter Senge este unul dintre cei mai influenti autori contemporani in domeniul schimbarii organizationale, iar aceasta carte, elaborata impreuna cu mari specialisti in educatie, este destinata nu doar profesorilor si parintilor, ci tuturor celor carora le pasa de educatie. Daca pana acum am adus in atentia cititorilor carti despre cum invatam la nivel individual, acum mutam atentia pe invatarea la nivel organizational, institutional. Pentru scolile care vor sa se adapteze provocarilor lumii contemporane, pentru scolile care vor sa afle care sunt cele mai eficiente modalitati de dezvoltare si pentru toata comunitatea educationala care doreste sa dea valoare invatarii, lectura acestei carti este un pas necesar." - Prof. univ. dr. Lucian Ciolan, decan al Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei, Universitatea din Bucuresti


Peter Senge, coordonator principal al acestui volum, conferentiaza pe teme de leadership si sustenabilitate la Massachusetts Institute of Technology si este fondatorul Societatii pentru Invatare Organizatinala.

Cuprins

Sa incepem

I. Puncte de reper
1. Un moment intiparit in minte
2. Ideea de scoala care invata
3. Conceptii fundamentale despre invatarea in organizatii
4. Cum sa citesti aceasta carte
5. Ce este nou in editia revizuita
6. Sistemul educational al erei industriale
Peter Senge

II. O initiere in cele cinci discipline
1. Crearea unui context pentru invatarea organizationala
2. Maiestria personala
3. Viziunea impartasita
4. Modelele mentale
5. Invatarea in echipa
6. Gandirea sistemica
7. Esti mai destept decat un termostat?
Nelda Cambron‑McCabe, Janis Dutton

Sala de clasa
III. Sa deschidem usa salii de clasa
1. Cum cream clase care invata
2. Proiectarea unei clase care invata
Nelda Cambron‑McCabe
3. „Legal, sigur si ceva ce iti doresti sa inveti"
Carol Ann Kenerson

IV. Observandu‑i pe cei care invata
1. Demnitatea copilului
Tim Lucas
2. Sa‑i descoperim pe cei care invata
Tim Lucas
3. Depasirea absurdului
Terry O’Connor, Deirdre Bangham
4. Dansam impreuna
Candee Basford
5. Ce semnale transmiti?
Janis Dutton, Nelda Cambron‑McCabe, Tim Lucas, Art Kleiner

V. Practici educationale
1. Predarea tensiunii structurale
Robert Fritz
2. Metoda „viziunii impartasite" aplicata la clasa
Tim Lucas
3. Temele pentru acasa: un monstru de temut
Betty Quantz
4. Evaluarea ca invatare
Bena Kallick
5. Evaluare si responsabilitate
Steve Price
6. Comportamente inteligente
Art Costa
7. Cunoastere si putere
Nelda Cambron‑McCabe, Janis Dutton

VI. Conversatia constructiva
1. Cuvintele de deschidere
Carol Kenerson, Micah Fierstein, Janis Dutton
2. Prima intalnire cu noua clasa
Nelda Cambron‑McCabe
3. Reincadrarea consultarilor parinte–profesor
Nelda Cambron‑McCabe, Janis Dutton, Tim Lucas, Betty Quantz, Art Kleiner
4. „Nu manca pizza…"
Bryan Smith, Nelda Cambron‑McCabe, Tim Lucas, Art Kleiner, Janis Dutton

VII. Gandirea sistemica la clasa
1. Studierea pe termen lung a sistemelor
Jay W. Forrester
2. Ghid pentru aplicarea la clasa a gandirii sistemice
Lees Stuntz, Nina Kruschwitz
3. Context si implicare
Peter Senge
4. Competente si capcane
Michael Goodman
5. Sa invatam sa facem conexiuni
Linda Booth Sweeney


Scoala
VIII. In pragul scolii
1. Crearea de scoli care invata
2. Aspectul etic al initiativei de scolarizare
Nelda Cambron‑McCabe

IX, Viziunea scolii
1. Viziunea impartasita a scolii tale
Bryan Smith, Tim Lucas
2. Reinnoirea leadershipului educational
Nelda Cambron‑McCabe

X. Realitatea curenta
1. Incertitudinea predeterminata
Art Kleiner
2. Intrebarea de 19 000 de dolari
Relatare de Micah Fierstein
3. Succesul pentru cei de succes
Michael Goodman, Janis Dutton
4. Mutarea poverii
Michael Goodman, Janis Dutton, Art Kleiner
5. Marele joc din liceu
Nathan Dutton, Rick Quantz, Nolan Dutton
6. Forumul pentru Leadershipul Tinerilor
Joyce Bisso

XI. Perfectionarea profesionala
1. Gata cu perfectionarea didactica facuta in pripa
Edward T. Joyner
2. Grupul de studii cognitive
Faith Florer
3. A invata cum sa predai
Nancy Hoffmann

XII. Leadershipul
1. A conduce fara a controla
Charlotte Roberts
2. Colegi si parteneri
3. De la „calaretul singuratic" la liderul invatarii: calatoria unui inspector
Peter Negroni
4. Niciun elev nu e „de aruncat"
Mary Leiker
5. Crearea unui grup nodal de invatare
Les Omotani
6. „Nu puteti face asta!"
Ann Marie Gallo


Comunitatea
XIII. Sa pasim catre comunitate
1. Cultivarea comunitatilor care invata

XVI. Sustenabilitatea
8. Cetateanul sistemic
Peter Senge

Note
Despre autori