Exercitii practice de limba si literatura romana pentru clasa a V-a ( caiet de lucru cu modalitati de lucru diferentiate )

9789734726141

"Surpriza acestui auxiliar didactic este rubrica intitulata Plicul cu jocuri. Aici, vei gasi o serie de jocuri care iti vor solicita creativitatea si te vor pune in situatia de a folosi ceea ce inveti la scoala intr-un mod original si amuzant."

Autor: Mina Maria Rusu, Irina-Carmen Haila, Mihaela Ada, Mihaela Timingeriu, Geanina Cotoi
Editura: Paralela 45
Anul aparitiei: 2017
Nr. Pag: 176
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 20X25 cm
Vârstă: 11 ani, 12 ani
Momentan Indisponibil
17.00 lei

Descriere



Dragul nostru elev, draga noastra eleva,

Am pregatit pentru tine un Caiet de lucru care te va ajuta sa intelegi mai usor ceea ce presupune programa scolara pentru clasa a V a, la Limba si literatura romana. Vei descoperi, in paginile acestui auxiliar didactic, exercitii diverse, ordonate de la simplu la complex, astfel incat sa-ti poti urmari progresul in invatare.

Dragi profesori si parinti,

De ce COMpetenta si PERformanta (COM.PER)?

COM.PER este nu doar o simpla abreviere a doi termeni specifici educatiei competenta si performanta, ci un cuvant nou creat in limba romana care pune alaturi elevului potentialul individual cu standardele care, odata atinse, certifica transferul cunostintelor in competente si asociaza evolutia scolara din gimnaziu cu profilul absolventului acestei etape de scolaritate.

La inceputurile introducerii termenului competenta ca preambul pentru vechile programe de limba si literature romana, s-a operat o ajustare terminologica, fara modificari curriculare prin care sa se inteleaga faptul ca obiectivele acestora se aflau in raport de complementaritate cu secventa cunoscuta sub numele de atitudini si valori, care atrageau atentia explicit asupra faptului ca profesorul are obligatia de a proiecta cunostintele derivate din programa in evolutia post scolara a elevului, in viata lui viitoare de adult, accentuand asupra aspectului formativ al invatarii. Aveam, asadar, o programa proiectata pe obiective, atitudini si valori, reflectate in activitati si invatare si in continuturi asociate al caror nivel de intelegere era evaluat concret la examenele nationale, ca o finalitate imediata a procesului in miezul caruia se afla elevul, pe toata durata scolaritatii in gimnaziu.

In etape succesive, am incercat sa eliminam din vechea programa acele cunostinte care nu aveau relevanta pentru aria de cultura generala, in care se pozitioneaza invatamantul preuniversitar gimnazial, fapt care nu s-a reflectat si in tiparirea unor manuale adecvate simplificarii si reajustarilor programei. Acest aspect a favorizat ignorarea de catre profesor a programei simplificate si luarea doar a manualului/manualelor drept reper al activitatii de predare invatare. Astfel, am constatat ca scrisorile metodice transmise catre profesori nu au reusit sa-i convinga pe acestia asupra necesitatii simplificarii cunostintelor pe fondul aplicarii principiului accesibilitatii, fapt care a condus la continuarea practicii de a preda continuturile propuse de manuale, ba chiar si mai mult, la aprofundarea acestora cu ajutorul auxi­liarelor didactice, in majoritate complicand prezentarea faptelor de limba si a fenomenului literar. Se ajunsese, acum cativa ani in urma, la o incarcare a elevului cu informatii , care mai de care mai sofisticate, mai abstracte si mai inutile care franau sau chiar deturnau de la sensul corect procesul de optimizare a comunicarii si de receptare/producere a textului literar. In paralel, auxiliarele didactice de pe piata ofereau solutii de aprofundare si de extindere a programei vechi, astfel incat elevul, aflat intre aspiratia de a obtine o nota cat mai mare la examenele nationale si de a avea asigurat un loc la liceul dorit, devenea, prin perseverenta cu care memora cunostintele predate de catre profesor, o persoana pentru care scoala reprezenta doar un spatiu formal de obtinere a unor note recunoscute la nivel national, departe de a-i oferi sansa formarii competentelor generale din cadrul disciplinei. Noile programe au rezolvat problema competentelor, in maniera pedagogica, astfel incat secventa atitudini , valori sa fie integrata corect in cele cinci competente generale, din care deriva competentele specifice.

Pentru a sprijini intelegerea corecta a deplasarii accentului programei de pe cunostinte pe formarea de competente, am considerat necesara punerea la dispozitia profesorilor a unor auxiliare didactice care, in viziune total moderna, suplineau incoerentele din manualele vechi si aplicau corect noua viziune din programa centrata pe competente. Acest deziderat s-a accentuat cu fiecare editie a Exercitiilor practice, de fapt forma pe intelesul tuturor a abrevierii COM.PER. Exercitiile practice au dat coerenta vechii programe in contextul in care s-a incercat si s-a reusit o actualizare a vechiului model curricular, centrat pe obiective, fiind de un real folos atat elevilor, cat si profesorilor de gimnaziu, in procesul complex de formare a competentelor generale si specifice, corelate cu competentele cheie, asa cum prevede nivelul intermediar la care se afla elevul de gimnaziu. Aceste inconveniente speram sa le fi rezolvat noile programe, construite din start pentru a forma elevilor competente de comunicare, culturale reale care sa le asigure un orizont de cultura generala adecvat varstei, sa-i sensibilizeze in raport cu valorile perene ale lumii si sa le favorizeze insertia sociala de succes.

Aceasta noua editie a lucrarii, complet modificata, pliata perfect pe noutatile din curriculum pentru clasa a V a (noile planuri cadru, noua programa si noile manuale), contribuie substantial la formarea de competente reale privind disciplina limba si literatura romana, fiind de fapt o varianta prietenoasa si atractiva, utila nu doar elevilor si profesorilor, ci si parintilor interesati de progresul propriilor copii.

Recomandarea noastra este de a utiliza acest auxiliar care, prin structura si continut, prin exercitiile diferentiate propuse si aplicate particularitatilor de varsta ale elevilor, poate fi considerat o forma dezvoltata de parcurgere a programei, astfel incat orice activitate de evaluare aplicata elevilor va dovedi faptul ca ei au atins performante maxime in primul rand pentru ca au fost sprijiniti de o carte scrisa cu har pentru ei, de dascali creativi, cu experienta in activitatea la catedra.