Limba si literatura romana - Manual pentru clasa a XI-a

9786068609485

Aceste principii estetic-morale se cuvin respectate atat in domeniul critic propriu-zis, cat si in cel didactic, al construirii instrumentelor scolare adecvate, precum manualele de specialitate. Mai ales cand este vorba de un cititor (elevul) care, cu mintea lui tanara, limpede, ordonata, vrea sa cuprinda si sa inteleaga totul.

Autor: Florina Rogalski, Dan Horia Mazilu, Eugen Simion
Editura: Corint
Anul aparitiei: 2016
Nr. Pag: 256
Limba: Romana
Disciplină: Limba Și Literatura Română
Format: 20.5X26 cm
Vârstă: 17 ani, 18 ani
in stoc
33.50 lei
+

Descriere

Cuvant - Inainte


Micul grup de profesori care si-a asumat responsabilitatea (deloc usoara) de a redacta manualul de limba si literatura romana pentru clasa a XI-a revine acum, usor modificat: a fost cooptat un reputat slavist si medievist, acad. Dan Horia Mazilu, specializat in domeniul literaturii romane vechi. Domnia sa a reusit sa explice, in mod convingator, aparitia si evolutia limbii romane (o limba neolatina) si sa semnaleze, atat cat spatiul i-a permis, etapele si formele scrisului romanesc. Accentul pus pe ideea latinitatii mi se pare corect si, tot asa este bine-venita dorinta specialistului universitar de a defini, in formule clare, accesibile elevilor de liceu, identitatea noastra culturala in cadrul literaturilor europene. Daca globalizarea este inevitabila, ce loc si ce rol pot avea, in viitor, limbile si culturile nationale? Iata o intrebare care ii nelinistes te pe multi, europenisti sau traditionalisti. Un manual scolar nu da o solutie definitiva in acest proces de durata si in multe privinte imprevizibil, dar poate pregati spiritul tanar in asa fel, incat el sa intampine globalizarea cu luciditate.

Noul manual pentru clasa aXI-a, urmand programa scolara in vigoare, incear­ca sa cuprinda si sa explice (in fine) nu evolutia genurilor literare, ci insasi evolutia de ansamblu a literaturii romane. Criteriul cronologic si cel valoric (axio­ logic), atat de hulite in ultimii ani de revizionistii culturii nationale si de refor­ mistii invatamantului romanesc, revin in actualitate si isi dovedesc viabilitatea in timp. Aceste principii estetic-morale se cuvin respectate atat in domeniul critic propriu-zis, cat si in cel didactic, al construirii instrumentelor scolare adecvate, precum manualele de specialitate. Mai ales cand este vorba de un cititor (elevul) care, cu mintea lui tanara, limpede, ordonata, vrea sa cuprinda si sa inteleaga totul. Florina Rogalski (doctor in filologie, cu o teza despre Mircea Eliade, profesoara de mare autoritate in lumea didactica bucureteana) si Daniel Cristea Enache (un eminent tanar critic si profesor) se straduiesc acum sa vorbeasca, intr-un limbaj adecvat scopului didactic, despre Dimitrie Cantemir si loan Budai Deleanu (in zorii modernitatii noastre), despre preromanticii si romanticii (Iancu Vacarescu, Grigore Alexandrescu, Vasile Alecsandri) deschizand calea geniului tutelar al spiritualitatii romanesti (Mihai Eminescu), despre folclorul literar national (o descoperire a epocii moderne), ca si despre curentul junimist care a inflorit in perioada marilor clasici (ilustrata prin opere de referinta semnate de I.L. Caragiale si de Ioan Slavici), despre poetii vizionari ai spatiului ardelenesc si despre un dramaturg uitat pe nedrept (Bogdan Petriceicu Hasdeu), cu o piesa surprinzator de actuala (Razvan si Vidra); inceputul de secol al XX-lea sta sub semnul ideologiei simboliste, ilustrate prin creatiile lui Al. Macedonski, George Bacovia si Dimitrie Anghel (poetul florilor); epoca interbelica, atat de bogata si de variata in privinta formelor literaturii, este circumscrisa (in acest manual) orientarilor tematice din romanul romanesc, poezia modernista scrisa intre cele doua razboaie mondiale fiind studiata in clasa aXII-a, inainte de literatura postbelica, in ansamblul ei. Nu lipsesc Liviu Rebreanu, Mihail Sadoveanu, etc.