Descriere
Aceasta noua lucrare incheie un ciclu, fiind continuarea fireasca a celor pentru primele trei clase de liceu si, asa cum poate se citeste printre randuri, a fost scrisa cu suflet si truda, din dorinta de a oferi tuturor elevilor de clasa a XII-a ( si nu numai), o colectie de probleme si exercitii utile. Acestea au constituit in ultimii 28 de ani subiecte la lucrari scrise, chestiuni mai simple sau un pic mai problematice in incercarile la tabla, toate propuse elevilor lor de catre autori. In mare masura, cartea este de fapt o culegere de autor, asemenea multora pe care le au unii dintre colegi in geanta, prin dosare si caiete muncite cu atatea generatii.
Majoritatea problemelor au raspunsuri sau idei, sau chiar solutii detaliate, acolo unde amconsiderat ca este cazul. Invitam elevii sa consulte rezolvarile, aceasta evident dupa ce au incercat singuri lupta cu chestiunile propuse, macar pentru veriticare sau pentru a gasi noi idei.
Revenind la resorturile intime care au dus la redactarea acestei lucrari, credem ca nu gresim daca reamintim tuturor ca, aproape zilnic, trebuie sa ,,rezolvam o problema", sa luam cel putin o decizie. A gasi solutia, calea cea buna, inseamna a gandi. Matematica scolara ar trebui astfel, in primul rand, sa invete tinerii sa gandeasca. Nu in ultimul rand, frumusetea rationamentului matematic, tehnicile specitice de lucru ar trebui sa deschida larg poarta spre diverse domenii ale stiintei, spre arta si viata cotidiana. Elevii,si nu numai ei, trebuie sa simta ca matematica si comorile ei le sunt si le vor fi utile azi si mai ales maine; evident, asta nu e deloc usor realizabil, mai ales ca, fata de alte discipline, matematica este, vrem, nu vrem, mai abstracta. Am incercat totusi sa pastram un echilibru intre notiuni si aplicatii, din dorinta si necesitatea de a prezenta, pe cat posibil, o matematica mai atractiva. Apropierea orelor de matematica de tot ceea ce ne inconjoara, de viata de zi cu zi, nu credem ca e posibila permanent si continuu; poate mai important e sa facem orele placute si atractive prin atmosfera creata, prin caldura transmisa, prin cultivarea dialogului, prin crearea unor situatii afective pozitive.
Trebuie sa subliniem ca prezenta culegere se adreseaza tuturor elevilor de clasa a XII-a, aproape indiferent de profil si filiera. Nivelul de aptitudini, cunostinte si tehnici difera de la o clasa la alta, de la un colectiv la altul; credem ca rolul profesorului este si acela de a selecta ceea ce este potrivit pentru elevii sai, fara improvizatii, pregatind cu atentie si rigoare orice lectie.
Veti remarca probabil ca (la cererea publicului spectator si cateodata performer pe scena: elev, profesor...) am renuntat la cate ceva si am inserat si cateva (destule credem) modele de teste tip bacalaureat. (Daca ar fi dupa noi, am mai spus-o, am oferi candidatilor, la examen, o lista cu, sa zicem, 20 de formule... Ne intereseaza cum stiu sa opereze cu ele, nu sa le aiba stocate in memorie, chinuindu-i... Dupa ce vor pleca de pe bancile liceului, aplecati asupra oricarei profesii, elevii vor cam avea acces la o baza de date imensa... Ideea e sa ii invatam cum sa o foloseasca.)
Multumim tuturor colegilor si prietenilor care, intr-un fel sau altul, ne-au ajutat si sustinut in demersul personal didactic in timp si, nu in ultimul rand, elevilor nostri, care au intrebat, au rezolvat, au corectat, au sugerat.
Evident, ca orice incercare omeneasca, cartea este perfectibila. Asteptam asadar sugestii, observatii, comentarii binevoitoare.
Autorii,
CUPRINS
PREFATA
ELEMENTE DE ALGEBRA
ELEMENTE DE ANALIZA MATEMATICA
PROBLEMEDE MATEMATICA APLICATA
MODELE DE TESTE
SOLUTII
BIBLIOGRAFIE SELECTIVA