Descriere
Cartea de fata are ca scop esential, pe langa acela ultim si ultimativ de pregatire pentru examenul de Bacalaureat, formarea si consolidarea unor deprinderi de lucru cu textul literar ,,viu", integrarea acestuia intr-un complex al literaturii romane, determinat istoric, tematic, din punctul de vedere al curentelor si tendintelor literare.
Demersul analitic este structurat atent, urmarind elementele de conceptie, structura si compozitie, precum si particularitatile stilistice ale textelor abordate.
Structura lucrarii corespunde structurii manualului, facilitand lectura interesata, pragmatica a elevului, raportarea la ,,provocarile" concrete ale temelor, ,de zi".
Textele analizate sunt insotite de exercitii ,,de parcurs", implicand elevul ca partener activ in generarea comentariului de text literar. Testele de la sfarsitul fiecarui comentariu constituie un bun prilej de reflectie, fiind dublate armonios de sugestii pentru lucrul individual.
Indicatiile bibliografice raspund nevoii firesti de repere, fiind, dincolo de modelul de onestitate stiintifica, un suport util si pentru realizarea referatelor sau a portofoliilor elevului.
Experienta concreta, la catedra, a autorilor a determinat incercarea de a se plasa ,,de partea cealalta", sugerand abordari ale unor studii de caz, prezentari ale curentelor literare sau modele de analiza a unor texte apartinand diferitelor perioade si contexte culturale.
Lucrarea este conceputa ca un ghid util si necesar pentru pregatirea individuala a elevului de liceu, oferind ,,sfat si ajutor" atat pentru examen, cat si pentru constituirea unei culturi bine ancorate in spiritualitatea romaneasca.